021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

طراحی نورپردازی سالن کنفرانس سازمان برنامه و بودجه

تاریخ اجرا: اسفندماه سال 1393
محل پروژه: سازمان برنامه و بودجه -میدان بهارستان

 

شرح پروژه

در راستای بازسازی داخلی سالن کنفرانس فجر سازمان برنامه و بودجه، طراحی نور استاندارد و ویژه برای کاربری خاص سالن نیز مورد توجه قرار گرفت. مساحت کلی سالن 100 متر مربع بوده و علاوه بر مبلمان داخلی مرسوم مجهز به نمایشگر اصلی و سیستم صوت مختص سالن کنفرانس نیز است. اهداف و سناریو هایی که برای نورپردازی سالن در نظر گرفته شده بود عبارت بودند از:

  1. تامین روشنایی استاندارد و مناسب در هنگام برگزاری جلسات
  2. قابلیت تنظیم شدت روشنایی چراغها برای زمان نمایش فیلم و فایلهای تصویری
  3. تامین حداقل شدت روشنایی و عدم ایجاد خیرگی در هنگام تصویربرداری تلویزیونی در جلسات رسمی

بر این اساس و با توجه به نیاز به حذف عامل مزاحم خیرگی و در عین حال تامین روشنایی استاندارد، برای این پروژه چراغهای  با منابع روشنایی SMD در دو توان متفاوت 12 و 25 وات در نظر گرفته شد.یکی از ویژگیهای این چراغها نوع رفلکتور و نحوه قرار گیری منبع نوری در آن می باشد که عامل خیرگی را به حداقل می رساند. در طراحی، نحوه جانمایی چراغهای 12 وات به گونه ای در نظر گرفته شدند که بر روی میزهای کار سالن حداقل روشنایی 500 لوکس در مواقع برگزاری جلسات تامین گردد و در عین حال هیچگونه سایه ای بر روی میزهای کار وجود نداشته باشد. همچنین نحوه قرارگیری چراغهای 25 وات به گونه ای طراحی گردید که در مواقعی که نیاز به تصویربرداری تلویزیونی است در قسمت بالای سالن –جایگاه ریاست جلسه- شدت روشنایی در سطوح افقی و عمودی به میزان استاندارد برای تصویربرداری تلویزیونی برسد.

 

جانمایی چراغهای پروژه فجر

 

کلیه چراغهای استفاده شده در پروژه قابلیت تنظیم شدت روشنایی را داشته تا کاربران سالن انتخابهای مختلفی برای روشنایی آن داشته باشند.

نکته دیگر استفاده از یک المان دکوراتیو –یک پنجره اسلیمی در دیواره داخلی- در داخل دیواره شمالی سالن بود که برای تامین یک نور جذاب از نوارهای رشته ای LED با دمای رنگ نور گرم-3000 کلوین- در دیواره پشتی پنجره به همراه یک لایه دیفیوزر نصب شده در جلوی آن استفاده شد. نحوه قرارگیری این نوارها به گونه ای است که در هیچ زاویه ای از نگاه ناظر بیرونی منابع نوری قابل رویت نبوده و تنها افکت نور به صورت کاملا یکنواخت از پشت پنجره اشاره شده دیده می شود.

دسته:

تاریخ :