021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی فضای سبز

نورپردازی فضای سبز | طراحی روشنایی برای محیط های فضای سبز

نورپردازی فضای سبز

نورپردازی فضای سبز به نماها، منظره، درختان و فضاهای بیرونی جان می‌بخشد. نورپردازی بیرونی می‌تواند برای تامین ایمنی و امنیت و یا نورپردازی منظره یا جلوه‌های بصری بکار گرفته شود. چراغ‌های فضای بیرونی نمای یک ساختمان را برجسته می‌کند، مسیر‌ها را روشن می‌کند، نورها می‌توانند با نمای ساختمان و فضای اطراف آن ادغام شوند و فضاهای الهام بخش و جذاب ایجاد کنند.

نقطه شروع اصلی نورپردازی فضای سبز، تعیین هدف اولیه طراحی نورپردازی است:

هدف می‌تواند برجسته کردن ویژگی‌های معماری یک ساختمان یا توجه به گیاهان و درختان باشد و یا از نورپردازی برای ایمنی گرفته تا محیطی برای یک مهمانی در فضای باز، استفاده شود.

قدم اول شناسایی فضاهای بیرونی است و مناطقی که باید نورپردازی شوند. سپس راه‌حل‌هایی را برای هر منطقه در نظر گرفته و در مرحله بعد، هنگام طراحی نورپردازی ، باید منابع نوری مشخص شوند. در نهایت، باید امنیت و نگهداری وسایل را در نظر گرفت.

انواع نورپردازی فضای سبز

1- روشنایی وظیفه ای:

مهم است که با نورپردازی وظیفه‌ای برای روشن کردن مسیرها و ورودی ها شروع کنید. هنگام انجام وظایف خاص، نورپردازی وظیفه‌ای مهم است. این نوع نورپردازی در فضای سبز را می‌توان با استفاده از چراغ‌های مسیر، روشنایی کف و چراغ‌های پله‌ای در فضای باز به دست آورد. اگر چراغ‌ها در معرض رطوبت و باران قرار دارند، باید مطمئن شوید که دارای درجه حفاظت مناسب در برابر رطوبت و آب (IP) هستند.

تماس با ما

2- روشنایی محیطی برای نورپردازی فضای سبز:

این روشنایی، نور کلی در فضای سبز را فراهم می‌کند. نیاز نیست که فضای بیرون بسیار پر نور و روشن باشد. یک روشنایی محیطی برای حرکت معمولاً کافی است. استفاده از چراغ‌های دیواری در فضای باز یا چراغ‌های پایه‌دار معمول هستند.

طراحی روشنایی محیطی همچنین به عنوان نور عمومی شناخته می‌شود که سطح روشنایی راحت و بدون تابش خیره کننده را ساطع می‌کند و به شما امکان می‌دهد با خیال راحت ببینید و راه بروید.

جهت خرید نور خطی کلیک کنید.

3- نورپردازی تاکیدی:

نورپردازی تاکیدی با ایجاد جذابیت بصری به فضای سبز بیرونی جلوه‌ای نمایشی می‌بخشد و برای برنامه‌ریزی و تمرکز نور بر روی ویژگی‌های خاص: گذرگاه‌ها، درگاه‌ها و محوطه‌سازی استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی سالن ورزشی | 15 نکته روشنایی باشگاه و سالن ها

با نورپردازی تاکیدی فضای سبز می‌توان درختان، سطوح سبز و جزئیات معماری را برجسته کرد. این نوع روشنایی فضای سبز معمولاً توسط نورافکن ها تامین می‌شود. از نورپردازی بالاup lighting می‌توان برای ایجاد فضایی دراماتیک برای ساختارهای بلند و درختان استفاده کرد.

منابع روشنایی فضای سبز

– چراغ‌های مسیر:

استفاده از چراغ‌های مسیر رایج‌ترین نوع نورپردازی منظره و فضای سبز است. چراغ‌های مسیر، چراغ‌های خطی باریک هستند که دارای منایع نوری داخلی بوده که با یک دیفیوزر پوشانده شده و در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند.

از آنها می‌توان برای قاب‌بندی فضای سبز یا برجسته کردن ویژگی در منطقه استفاده کرد یا یک مسیر پیاده روی را روشن کرد. آنها را می‌توان در اطراف یک حوضچه، در امتداد یک راهرو یا پوشش یک مسیر قرار داد.

– چراغ های سقفی و چراغ‌های آویز:

چراغ‌های سقفی و چراغ‌های آویز معمولاً برای روشن کردن آلاچیق‌ها یا جزیره‌های میان فضای سبز بکار می‌روند. از آنجائیکه چراغ‌ها ممکن است در مقابل رطوبت، آب و یا باد و باران باشند باید از درجه حفاظت بالایی برخوردار باشند.

– چراغ‌های دیواری:

چراغ‌های دیواری کلاسیک در جلو یا پشت ایوان ساختمان نصب می‌شوند. چراغ‌های دیواری در فضای باز معمولاً برای اهداف تزئینی استفاده می‌شوند و به جای نور متمرکز و روشن، نور محیطی یا برجسته را فراهم می‌کنند. اینها انتخاب ایده آلی برای پاسیو یا ایوان هستند.

– چراغ‌های پایه‌دار بلند و کوتاه:

همانطور که از نام آن پیداست، چراغ‌های پایه دار وسایلی هستند که در بالای پایه ها نصب می‌شوند. چراغ‌های پایه دار برای نصب بر روی یک ستون یا بالای دیواره نیز طراحی می‌شوند. این چراغ‌ها معمولا برای ورودی ها، دروازه ها، نرده ها استفاده می‌شوند.

از آنجایی که آنها معمولاً در محیط‌های باز و در مقابل رطوبت و آب مانند راه‌ها و مسیرها قرار می‌گیرند، لازم است دارای درجه حفاطت یا IP مناسب باشند.

مقاله نورپردازی پارکینگ را بخوانید.

– چراغ‌های تزئینی روشنایی لند اسکیپ یا منظره :

روشنایی چشم انداز یا منظره در واقع یک نورپردازی زیبایی شناسانه و خلق بصری است با استفاده از المانهای بی جان و جانداری که در محیط وجود دارد.

از چراغ‌های اسپات می‌توان برای نمایاندن تعدادی از عناصر فضای باز مانند درختان، ساختمان‌ها، جزئیات مجسمه‌ها و معماری استفاده کرد. از چراغ‌های دفنی که داخل زمین نصب می‌شوند می‌توان برای روشن کردن نمای ساختمان، دیوار، آب‌نما و مسیرها استفاده نمود.

– چراغ‌های کف و پله:

چراغ‌های کف و پله مستقیماً در محوطه یا کف حیاط نصب می‌شوند. آنها به عنوان تأکیدی بر جزئیات معماری و افزایش ایمنی برای پله‌ها استفاده می‌شوند. همچنین می‌توان از آنها برای وال واشینگ دیوارهای سنگی یا روشن کردن فضاهای بازی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید :  ریسه استریپ چیست | مناسبترین ریسه برای فضاهای مختلف چیست

امنیت و ایمنی

هنگام طراحی برای نورپردازی فضای سبز، لازم است به گزینه‌های افزایش امنیت توجه کرد. استفاده از لامپ‌های LED با کنترل هوشمند یا چراغ‌های حسگر حرکتی با کنترل فاصله از مواردی هستند که می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.

روشنایی درب ورودی، راهرو و پارکینگ باید مورد توجه قرار گیرد. چراغ‌های حسگر حرکتی راه حل خوبی هستند زیرا با حرکت تحریک می‌شوند. چراغ های امنیتی نوری روشن و سیل مانند را ارائه می‌دهند که به دفع سارقان یا مزاحمان کمک می‌کند.

– چراغ‌های حساس به تاریکی:

این وسایل مجهز به حسگرهای نوری مخصوصی هستند که با غروب و طلوع خورشید روشن و خاموش می‌شوند. آنها یک راه آسان برای اطمینان از روشن بودن نور فضای باز هستند.

– چراغ‌های حسگر حرکتی:

چراغ‌های حسگر با هر حرکتی در اطراف روشن می‌شوند و به عنوان چراغ‌های امنیتی و برای ورودی‌ها و پیاده‌روها ایده‌آل هستند. محدوده و زاویه حرکت حسگر بسته به طراحی متفاوت است.

مقیاس نورپردازی فضای سبز

در طراحی نورپردازی فضای سبز باید مقیاس را در نظر بگیرید. طرح نورپردازی در فضای سبز و منابع نوری بکار گرفته با توجه به مقیاس برآورد می‌شوند.

تعمیرات و نگهداری

لازم است چراغ‌ها بطور مرتب بررسی شده و در صورت نیاز تعمیر شوند. چراغ ها دارای IP مناسب فضای باز و مرطوب به دلیل قرار گرفتن در معرض باد و باران ممکن است نیاز به توجه بیشتری داشته باشند.

سخن پایان اینکه:

نورپردازی این توانایی را دارد که پروژه و چگونگی تجربه بصری آن را بیش از آنچه تصور می‌کنید تغییر دهد، به‌ویژه زمانی که برای برجسته کردن المان‌های

  • معماری
  • سطوح عمودی

فضای سبز و تزئینات از نور مناسب استفاده می‌شود.

چه طراحی فضای سبز انجام می‌دهید یا نمای ساختمان را نورپردازی می‌کنید، باید اصول اولیه‌ای را در مورد نورپردازی رعایت کنید. به یاد داشته باشید که همیشه می‌توان از یک طراح نورپرداز یا متخصص حرفه‌ای نورپردازی فضای سبز کمک گرفت.

شرکت مهندسی روشنایی آراشید با کادری حرفه‌ای و با کمک گرفتن از تجهیزات نورپردازی استاندارد و مدرن برای ارائه بهترین طراحی و اجرا در خدمت می‌باشد. ابتدا با توجه به نیاز پروژه برای شما طراحی می‌کنیم و سپس طرح تایید شده را با بهترین تجهیزات اجرا می‌کنیم. کافی است با ما تماس بگیرید.

یک نظر ثبت کنید