021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

انواع چراغ دفنی چیست

چراغ دفنی چیست ؟ انواع مدل های مختلف و نحوه نصب آنها

چراغ دفنی چیست

در نورپردازی فضاهای بیرونی یا اصطلاحا land scape یکی از چراغهای پراستفاده چراغهای دفنی هستند. دلیل پرکاربرد بودن چراغهای دفنی این است که تقریبا برای نورپردازی هر المان فضای بیرونی قابل استفاده هستند . همچنین در مدلهای با کیفیت چراغ دفنی، به دلیل دارا بودن بدنه مستحکم و کلاس حفاظتی بالا ( معمولا IP67) طول عمر مناسبی دارند و مشکلاتی نظیر سرقت و خرابکاری برای این چراغها کمتر اتفاق می‌افتد.

این چراغها گزینه‌های مناسبی برای نورپردازی از پایین به بالا (Up light) برای المان‌های مختلف نظیر درختان و دیواره ها و … می‌باشند. همچنین در فضاهای داخلی نیز می‌توان از چراغ‌های دفنی در ابعاد، نوع تابش نور و توانهای مختلف استفاده کرد. برای این منظور طیف متنوعی از این چراغها در بازار وجود دارند.

اجزا چراغ دفنی چیست

چراغ دفنی شامل قاب جانمایی چراغ (معمولا پلاستیکی) ، بدنه، منبع نور، درایور، و کابل و اتصالات هستند. قاب پلاستیکی برای جانمایی محل چراغ در زمین محل نصب استفاده می‌شود. معمولا در زمان اجرای چراغ درکف، قاب پلاستیکی در محل قرارگیری چراغ نصب می‌شود و کابل کشی ها انجام می‌گردد.

سپس، بدنه اصلی چراغ دفنی در قاب قرار می‌گیرد. بدنه چراغ معمولا از جنس فولاد ضد زنگ ریخته‌گری شده می‌باشد و در بالای بدنه یک صفحه معمولا شیشه‌ای برای قسمت تابنده نور قرار می‌گیرد و از انواع واشرها برای درزگیری و جلوگیری از نفوذ رطوبت به بدنه استفاده می‌شود.

چراغ دفنی چیست

در گذشته معمولا منبع نور چراغ‌های دفنی لامپ‌های بخار سدیم یا متال هالید بود اما در حال حاضر بیشتر از منابع نوری LED استفاده می‌شود. درایور این LED ها نیز معمولا در داخل بدنه به همراه منابع روشنایی قرار می‌گیرند تا از آسیب‌های بیرونی نظیر رطوبت در امان باشند. کابل‌های تغذیه و اتصالات چراغ دفنی نظیر گلند نیز به گونه‌ای انتخاب می‌شوند و قرار می‌گیرند تا ضریب حفاظتی مناسب چراغ را تامین کنند.

لیست محصولات چراغ گچی توکار و روکار را از طریق لینک ببینید.

بیشتر بخوانید :  لامپ رشد گیاه چیست؟ 10 مزیت استفاده از این لامپها

انواع چراغهای دفنی

از منظر نوع پخش نور چراغ‌های دفنی در دو دسته بندی کلی قرار می‌گیرند.

انواع نور چراغ دفنی چیست:

  • چراغ‌های با پخش نور متقارن (symmetrical)
  • غیر متقارن (asymmetrical)

در دسته اول پخش نور خروجی چراغ به صورت متقارن و در تمامی جهات است .این دسته از چراغ‌های دفنی برای نورپردازی المانها و احجامی نظیر درختان پر شاخ و برگ گزینه مناسبی هستند. چراغ‌های غیر متقارن دارای تابش بیشتر حجم نور در یک جهت یا سمت مشخص می‌باشند. این دسته از چراغ‌ها برای نورپردازی احجامی نظیر مناطق خاصی از دیوارها گزینه مناسبی هستند و علاوه بر ایجاد نور متمرکز بر روی هدف، ایجاد خیرگی کمتری می‌کنند.

لیست قیمت چراغ های مگنتی را از طریق لینک ببینید.

انواع بدنه چراغ دفنی چیست:

از منظر شکل بدنه و نحوه قرارگیری منابع روشنایی (لامپها) این چراغ‌ها معمولا در

  1. فرم‌های دایره (بدنه توکار استوانه)
  2. مربع (بدنه توکار مکعب شکل)
  3. فرم‌هایی نظیر منحنی و خط

نیز وجود دارند که از هرکدام به فراخور نورپردازی مورد نیاز در پروژه ها می‌توان استفاده کرد. به عنوان مثال وقتی هدف روشن کردن یک دیوار و استفاده کردن از تکنیک نورپردازی Wall washing باشد استفاده از چراغ دفنی با فرم نور خطی گزینه مناسب‌تری است. از منظر منابع نور استفاده شده یا لامپ، در حال حاضر بیشتر این چراغ ها دارای منابع نور LED هستند.

معمولا منابع نور چراغ دفنی چیپ‌های LED با لنز هایی با زاویه‌های تابش مشخص هستند که در بعضی موارد می‌توانند برای یک پروژه خاص به صورت سفارشی و با مشخصات مورد نظر کاربر ساخته شوند. در مواردی به ویژه زمانی که پرتاب نور دارای اهمیت نیست از لامپ های قابل تعویض LED در چراغ‌های دفنی استفاده می‌شود. در بعضی موارد به ویژه زمانی که به پرتاب نور زیاد نیاز هست بعضی از چراغ‌های دفنی خاص با منابع روشنایی متال هالید ساخته می‌شوند.

چراغ دفنی چیست

از نظر ضریب حفاظتی، چراغهای دفنی که در فضای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا دارای ضریب حفاظتی IP65 هستند تا درمقابل پاشش آب مقاوم باشند. چراغهای فضای بیرونی اما معمولا دارای ضریب حفاظتی IP67 هستند.

بیشتر بخوانید :  طراحی روشنایی فضاهای مسکونی- قسمت دوم

اگر بدنبال یک نورپردازی خاص هستید و چراغ سفارشی نیازمندید روی لینک کلیک کنید.

نحوه نصب چراغهای دفنی

اولین گام نصب چراغ دفنی چیست؟

برای نصب چراغ دفنی در اولین گام باید محل قرار گیری آن در زمین تعبیه شود و کابل کشی مناسب انجام گیرد. بدین منظور ابتدا کابل برق مناسب برای نصب در زمین به حفره در نظر گرفته شده برای چراغ دفنی می‌رسد و سر سیم‌ها با طول مناسب در نظر گرفته می‌شوند . معمولا چراغ‌های دفنی به صورت گروهی کنترل می‌شوند لذا کابل برق برای کل چراغ‌ها اصطلاحا لوپ (Loop) می‌شود یعنی از هر چراغ به صورت موازی به چراغ دیگر متصل می‌گردد.

سپس قاب پلاستیکی چراغ در حفره در نظر گرفته شده برای آن نصب می‌شود. نصب باید در عمق مناسب به گونه‌ای انجام شود که قسمت بالایی چراغ و حلقه استیل رویی آن با زمین هم باد شود تا از جمع شدن آب در کاسه چراغ و پاگیر شدن آن پس از نصب جلوگیری شود.

همچنین محل قرار گیری کاسه چراغ (قاب پلاستیکی) باید به گونه‌ای باشد که امکان تخلیه آب از زیر چراغ ممکن باشد، در غیر اینصورت به مرور زمان با جمع شدن آب، حتی با وجود ضریب حفاظتی مناسب چراغ، به چراغ دفنی آسیب می‌رسد. در نهایت بدنه اصلی چراغ با پیچ به کاسه چراغ متصل می شود و تا حد امکان درزگیری انجام می‌شود تا از نفوذ رطوبت به چراغ دفنی جلوگیری به عمل آید.

انواع لامپ ال ای دی smd را از این صفحه ببینید.

جمع بندی چراغ دفنی چیست

شرکت مهندسی نورپردازی آراشید در تمام مراحل نورپردازی پروژه در کنار شما خواهد بود و در انتخاب چراغ‌های دفنی مناسب برای نورپردازی فضای باز و نمای مجموعه شما، به شما مشاوره می‌دهد. باید توجه داشت که یک طراحی خوب ، یک اجرای خوب را بدنبال دارد و یک اجرای خوب همواره باید برای ماندگاری از یک نگهداری و تعمیرات دوره ای مناسب بهره‌مند باشد. انتخاب تجهیزات نورپردازی مناسب و با کیفیت هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را کاهش می‌دهد.

یک نظر ثبت کنید