021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

انتخاب چراغ خطی

چه نکاتی را باید در مورد روشنایی خطی بدانیم؟

روشنایی خطی یا چراغ‌های لاینر، چراغ‌هایی به شکل خط (در مقابل مربع یا گرد) هستند. این چراغ‌های نوری طویل برای توزیع نور در یک فضای باریک‌تر نسبت به نور سنتی  مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً طول این چراغ ها نا محدود است وبستگی به فضا و طراحی و چیدمان اتاق  به صورت‌های آویزان از سقف، نصب روی سطح سقف، نصب رو یا داخل شیار دیوار و نصب در شیار حاشیه‌ای سقف  استفاده می‌شوند.

در گذشته چیزی به نام نورپردازی خطی وجود نداشت. این امر باعث می‌شد نورپردازی برخی از ساختمان‌ها و مناطق دشوار باشد و روشن کردن بعضی از مناطق بدون روشنایی خطی با دشواری انجام می‌شد برای مثال فضاهای طویل مانند راهروها در خرده فروشی‌ها، انبارها و فضاهای اداری از آن جمله است. در طول تاریخ این فضاها با لامپ‌های رشته ای بزرگ روشن می‌شدند که خروجی لومن چندان مفیدی را تأمین نمی‌کردند.

 

چرا روشنایی خطی؟

نورپردازی خطی به دلیل انعطاف پذیری، عملکرد عالی و جذابیت و زیبایی از محبوبیت زیادی برخوردار شده است. انعطاف پذیری چراغ‌های خطی بسیار بالاست و نور خطی را می‌توان تقریباً در هر نوع سقفی نصب کرد.

چراغ‌های خطی را می‌توان روی سقف، آویخته از سقف، فرو رفته در سقف و بصورت شبکه ای نصب کرد.

با به هم متصل کردن چراغ های خطی میتوان اشکال مختلفی را بر روی سقف خلق کرد، اشکال L گوشه‌ای یا اتصالات T و یا خطوط موازی، بسته به طراحی معماری این اشکال اتصال دهنده همراه با طیف وسیعی از طول‌ها به طراحان نورپردازی اجازه می‌دهد تا طرح‌های منحصر به فردی را با چراغی ایجاد کنند که متناسب با اتاق طراحی شود.

استفاده از LED در داخل چراغ‌های خطی این امکان را ایجاد می‌کند تا رنگ نور های متفاوتی را در روشنایی داشته باشیم، هماهنگ با فضای معماری، از نور گرم تا نور سرد، نور روز و حتی نورهای رنگی ، برای ایجاد روحیه و جو، می‌توان استفاده کرد.

 

کاربرد نورپردازی خطی LED :

نورپردازی خطی به دلیل قابلیت انعطاف و قابلیت طراحی و ساخت می‌تواند به صورت ها و اشکال مختلف نصب گردد. همچنین با توجه به اینکه این چراغ ها را می‌توان با قابلیت IP (حفاظت از ورود رطوبت و اجسام خارجی) مجهز کرد برای فضاهایی که دارای رطوبت هستند مانند سرویس‌ها و حمام قابل استفاده هستند.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی سالن ورزشی | 15 نکته روشنایی باشگاه و سالن ها

از آنجاییکه این چراغ ها محدودیت اندازه ندارند برای هر بلندی و طول مورد نیاز بدون نقاط تاریک، قابل استفاده هستند. همچنین با توجه به دارا بودن عرض های بسیار کم از چراغ‌های خطی می‌توان زیر کابینت، داخل کمد و فضاهایی با عرض بسیار کم استفاده نمود.

روشنایی خطی LED در کجا استفاده می‌شود؟

این  چراغ‌ها در کاربردهای گسترده و فزاینده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. در گذشته، ما معمولاً شاهد استفاده از نورپردازی خطی بودیم که اغلب در فضاهای تجاری مانند خرده فروشی و دفاتراداری استفاده می‌شد، اما اکنون شاهد استفاده بیشتر و بیشتر از نورپردازی خطی در مدارس و حتی در کاربردهای داخلی برای روشنایی محیطی هستیم.

 

به طور کلی چراغهای خطی به 3 روش اصلی نصب می شوند. این 3 روش نصب عبارتند از:

  1. روش نصب توکار
  2. روش نصب روکار
  3. روش نصب آویز

در ادامه به اختصار در مورد هر روش نصب توضیح می دهیم:

 

نورپردازی خطی توکار (RECESSED LINEAR LIGHTING)

نصب چراغ‌های خطی در فرورفتگی های ایجاد شده در سقف، در جهت ایجاد  و خلق فضای بیشتر در یک اتاق است. این شیوه نورپردازی با توجه به اینکه فضای بصری کمتری اشغال می کند ، می تواند فضای اتاق را بزرگتر نشان دهد. در این شیوه طراح نورپرداز محدود به فضای سقف نیست و می توان چراغ های خطی را برای گزینه های متنوع تر به دیوارها بسط داد . هدف ازاین شیوه نورپردازی فقط افزودن نور نیست بلکه ایجاد علاقه و زیبایی به پیرامون شما است.

همچنین برای روشن کردن اشیا خاص بسیار مناسب است. اگر یک میز اتاق کنفرانس دارید که نیاز به روشنایی دارد ، می‌توان یک چراغ روشنایی خطی را در سقف نصب کرد تا خطوط سقف را دنبال کند  در این حالت با توجه به هارمونی ایجاد شده بدون اینکه کمی احساس حواس پرتی ایجاد کند و یا خیرگی و درخشندگی داشته باشیم یک روشنایی خیلی کارآمد خواهیم داشت.

 

در این روش ابتدا شیاری به اندازه عرض توکار (برش) پروفیل در سقف ایجاد می شود و سپس بدنه پروفیل چراغ خطی که در این مدل معمولا لبه دار است با استفاده از فنر یا گیره های مخصوص در شکاف سقف یا دیوار قرار می گیرد.

 

نورپردازی خطی روکار (SURFACE MOUNTED LINEAR LIGHTING)

بیشتر بخوانید :  نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری-بخش دوم

در بسیاری موارد استفاده از مدل نصب روکار چراغهای خطی و قرار گیری آنها در یک فرم خاص به یکی از المانهای جذاب فضا تبدیل می شود. با به قابلیت رنگ پذیری بدنه چراغهای خطی، می توان فرمهای مختلف را در سقف و به صورت روکار اجرا نمود تا علاوه بر تامین روشنایی استاندارد فضا، به زیبایی بصری محیط هم کمک نماید. همچنین در مواردی که امکان ایجاد برش در سقف و نصب توکار چراغ وجود نداشته باشد استفاده از چراغ خطی روکار یک گزینه مناسب است.

در این روش بدنه چراغ خطی با توجه به فرمی که مورد نیاز است برش می خورد و توسط پیچ یه صورت مستقیم یا اتصالات روکار به صورت غیر مستقیم به سقف متصل می گردد.

 

نورپردازی خطی آویز  (SUSPENDED LINEAR LIGHTING)

روشنایی آویز یکی از محبوب‌ترین و چشمگیرترین روش های تامین روشنایی است که در خصوص چراغ‌های خطی وجود دارد. با این شیوه نورپردازی، می‌توانید چیزی بیش از یک وسیله ثابت ساده ایجاد کنید و شکل ظاهری یک فضا را کاملاً خاص وغیر منتظره نمایش داده و احساس حرکت اثیری را با اشکال چشمگیر و سطح تعلیق ایجاد کنید.

با بالا بردن یا پایین آوردن ارتفاع چراغ، شدت نور و حوزه نور قابل کنترل است. چراغ خطی آویز به همان اندازه ظریف است که چشمگیر است و یک چراغ روشنایی ابتکاری خواهد بود. انتخاب نور مستقیم یا غیر مستقیم بسته به اولویت شما برای این امر،  به آنچه می‌خواهید روشن کنید بستگی دارد. هدف اصلی از روشنایی مستقیم تهیه روشنایی کافی است که هنگام انجام کار به دید کمک می‌کند یا می‌تواند روشنایی عمومی را تامین کند. روشنایی غیرمستقیم ارتباط نزدیکتر با خلق محیط دارد. این شیوه نورپردازی می‌تواند برای تعادل بخشیدن به خطوط شدید و ناهنجار در یک اتاق استفاده شود. چراغ های خطی LED  به صورت آویز می تواند ظاهر بصری هر فضایی را تغییر دهد چه بخواهید ماژول های جداگانه با فاصله از هم، خطوط مداوم نور یا پیکربندی های شکل دلخواه تولید کنید.

در این روش اتصال ابتدا قطعات بست آویز به سقف متصل می گردند و سپس چراغ به انتهای سیم بسط آویز که معمولا از جنس سیم بکسل بسیار ظریف است متصل می گردد.