021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی معماری

نورپردازی معماری | خدمات، انواع و اصول نور در معماری

نورپردازی معماری از خدمات تا کاربردهای آن 

نور نقش مهمی در معماری ایفا می‌کند. نور به کاربران اجازه می‌دهد فضا را ببینند، ایمن در آن ساکن شوند و فعالیت‌های روزانه خود را انجام دهند. اما عملکرد نور مدت‌هاست که از این نیز فراتر رفته است، که عمدتاً ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی و روندهای جدید طراحی است که منجر به نوآوری و خلاقیت بیشتر شده است. طراحی نورپردازی معاصر این توانایی را دارد که به طور کامل یک اتاق را متحول کند، بر راحتی بصری تأثیر بگذارد و با تعریف حجم، توجه به بافت، افزایش رنگ‌ها را تنظیم کند. همچنین می‌تواند درکی متفاوت از شکل و اندازه تعریف کند.

به عنوان مثال، در یک فضای کوچک، نوری که از دیوارهایی با رنگ روشن منعکس می‌شود، به بزرگتر نشان دادن فضا کمک می‌کند. به طور مشابه، ثابت شده است که نور بر خلق و خو، تمرکز و رفاه کلی تأثیر می‌گذارد. در حالی که فراهم بودن نور کافی یک محیط با سلامتی و افزایش سطح انرژی مرتبط است، نور ضعیف می‌تواند منجر به کمبودهای سلامتی، از جمله سردرد، خستگی چشم و حتی افسردگی شود.

اهمیت نورپردازی معماری

بنابراین، نورپردازی (چه مسکونی و چه تجاری) یکی از مهمترین عناصری است که در طراحی داخلی باید در نظر گرفته شود، که به این معنی است که باید در مراحل اولیه به آن پرداخته شود و برای رسیدن به اثر مورد نظر، با توجه به نوع کاربری، به خوبی فکر شود.

نورپردازی معماری

معماری و نور باید یکدیگر را تقویت کنند و به عنوان دو بخش وابسته به هم از یک تجربه یکپارچه عمل کنند. همانطور که نورمن فاستر می‌گوید: “معماری بیان ارزش‌ها است” داستانی را روایت می‌کند. و نورپردازی معمارانه نقش مهمی در انتقال آن داستان ایفا می‌کند و اغلب آن را زنده می‌کند.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی مغازه | 4 نکته مهم همراه با مشاوره رایگان برای ویترین

 

تماس با ما

خدمات نورپردازی معماری می‌تواند شبیه به طراحی نور باشد، اما دقیقاً یکسان نیست. تمرکز اولی بر معماری است، در حالی که توجه دومی اغلب ارگونومیک یا کاربردی است، هر جنبه‌ای که توانایی فرد را برای زندگی، کار، عملکرد، استراحت یا بازی بهبود می بخشد تا اطمینان حاصل شود که نور به طور مطلوب استفاده و توزیع می‌شود. نورپردازی معماری در نهایت عناصر طراحی خاصی را برای تقویت، تثبیت یا تاکید بر زیبایی شناسی، تاریخ و هدف ساختمان به نمایش می گذارد و برجسته می‌کند.

این نقطه تلاقی هنر (معماری)، طراحی و فناوری (نورپردازی) است. زمینه‌های دیگر نیز وارد بازی می‌شوند، از جمله: فیزیک، مهندسی، و اثرات روانی و فیزیولوژیکی نور.

نورپردازی منزل را از این مطلب بخوانید.

نورپردازی معماری برای کاربردهای تجاری

وقتی صحبت از فضاهای تجاری مانند دفاتر، فروشگاه‌ها یا محیط‌های آموزشی به میان می‌آید، گزینه‌های زیادی در بازار وجود دارد که انتخاب منبع مناسب را به یک تصمیم پیچیده تبدیل می ‌کند. استفاده از منابع نور LED تجاری امروزی نیاز به درک عمیق سیستم‌ها و کنترل‌های روشنایی هوشمند دارد. این شامل به روز بودن با محصولات نوآورانه است که به لطف پیشرفت فناوری نور LED و تطبیق پذیری، به معماران و طراحان توانایی دستیابی به طرح‌های خلاقانه‌تری را می‌دهد.

نورپردازی معماری

به عنوان مثال، برجسته کردن ویژگی‌های معماری بدون آشکارسازی بصری وسایل یک طرح نورپردازی خلاقانه است.

برخی از رایج‌ترین کاربردهای نورپردازی معماری عبارتند از:

  1. نورپردازی غیر مستقیم cove lighting
  2. نورپردازی رو به بالا uplighting
  3. نورپردازی خطی
  4. نورپردازی روکار و آویز

آراشید فروشگاه انواع چراغ گچی | برای خرید و دیدن محصولات روی لینک کلیک کنید.

نورپردازی غیر مستقیم cove lighting

نورپردازی cove lighting نوعی نورپردازی غیرمستقیم است که منابع نوری در طاقچه‌ها، فرورفتگی‌ها یا دریچه‌هایی در سقف یا بالای دیوارهای اتاق تعبیه شده است و نور را به سمت سقف و پایین دیوارهای مجاور هدایت می‌کند. ممکن است به عنوان نور اولیه یا برای زیبایی شناسی، به ویژه برای برجسته کردن سقف‌های تزئینی استفاده شود. نورپردازی cove lighting درخشش ملایمی ایجاد می‌کند تا ویژگی‌های طراحی خاص را برجسته کند. زیبایی به دست آمده براق، مدرن و برای بسیاری از کاربردهای تجاری ایده آل است.

بیشتر بخوانید :  چراغ مگنتی چیست؟

برای سفارش و خرید انواع چراغ سفارشی روی لینک کلیک کنید.

نور به سمت بالا uplighting

نورپردازی بالا نوعی نورپردازی غیرمستقیم است که اغلب برای نمایش ویژگی‌های سقف سازه‌ای مانند تیرهای فولادی استفاده می‌شود. به عبارت ساده، به هر وسیله ای اشاره دارد که نور را به سمت بالا هدایت می‌کند، از این رو با برجسته کردن زیرساخت‌های سقف ، تابش نور را به حداقل می‌رساند و احساس و فضای اتاق را افزایش می‌دهد. این سیستم به خصوص در کاربردهای داخلی، نقاط تاریک و سایه‌های سقف را کاهش می‌دهد و فضایی راحت و جذاب برای کاربر ایجاد می‌کند.

نورپردازی معماری

نورپردازی هتل را از این مقاله بخوانید.

چراغ خطی توکار

چراغ‌های توکار خطی اجازه می‌دهند تا خطوط مستقیم و تمیزی از روشنایی LED با CRI بالا در مسیرهای پیوسته با هر طول و با اتصالات بدون درز از سقف به دیوار ایجاد شود. اینها معمولاً در فضاهای اداری مانند دفتر بسیار مناسب هستند و هدف آنها ایجاد محیطی پویا است که خلاقیت، بهره وری و هوشیاری را تقویت می‌کند.

معمولاً در طول‌های استاندارد یا سایر طول‌های سفارشی وجود دارند و معمار نورپرداز می‌تواند هر طرح خطی دلخواه را ایجاد کند که در سقف، دیوار یا کف نصب شده است. این روش نورپردازی، می‌تواند فضای داخلی مدرن را برجسته کند یا نور عمومی متعادلی را ارائه دهد.

نورپردازی معماری

چراغ خطی روکار یا آویز

چراغ خطی روکار یا آویز متنوع و مختلط است و می تواند در نورپردازی معماری با طیف وسیعی از کاربردها سازگار شود. در این سیستم، نورخطی به یک عنصر معماری تبدیل می‌شود که می‌تواند فضاها را متمایز کند و تجربه‌ای منحصربه‌فرد و عالی خلق کند.

آراشید تامین محصولات و مشاوره تخصصي در زمينه طراحی و اجرای پروژه‌های روشنايي و نورپردازي

یک نظر ثبت کنید