نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری
فهرست
نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری – بخش اول
نورپردازی در فضاهای اداری از اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا مستقیماً بر کارایی، تمرکز و راحتی کارکنان تأثیر میگذارد. برای دستیابی به نورپردازی مناسب در این محیطها، باید چند نکته کلیدی را در نظر گرفت. ابتدا، استفاده از نور طبیعی تا حد ممکن توصیه میشود، زیرا این نوع نور به کاهش خستگی چشم و بهبود روحیه کمک میکند. همچنین، نور مصنوعی باید بهگونهای تنظیم شود که روشنایی کافی و یکنواختی در سراسر محیط کاری فراهم کند. استفاده از چراغهایی با شاخص نمود رنگ (CRI) بالا برای نمایش دقیقتر رنگها و کلوین مناسب برای ایجاد تعادل میان نور سرد و گرم ضروری است. از طرفی، قابلیت تنظیم شدت نور (دیمینگ) و کنترل تابش خیرهکننده نیز باید در طراحی مدنظر قرار گیرد تا شرایط نوری متناسب با نیازهای مختلف کاربران ایجاد شود. طراحی صحیح نورپردازی اداری میتواند به افزایش بهرهوری و بهبود رفاه کارکنان منجر شود. در مطلب نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری همراه ما باشید
اهمیت طراحی روشنایی در فضاهای اداری
روشنایی محیطی/ اجزای روشنایی محیطی:
جلوه بصری یک فضای اداری به تغییرات در روشنایی و رنگ نور درک شده بستگی دارد. سایه و نور هر دو از عناصر طراحی هستند و باید به آنها توجه شود. تاثیر درخشندگی دیوار و اختلاف آن با سقف یا کف از دیگر فاکتورهایی است که باید به آن توجه نمود. روشنایی وظیفهای روشنایی بالاتر برای میز کار را فراهم میکند. این رویکرد اخیر به کارکنان اداری کمک میکند تا در یک ایستگاه کاری در یک دفتر با ساختار باز، احساس مکان را القا کند.اهمیت نور وظیفهای در فضای اداری | نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری
کارهای اداری شامل انواع مختلفی از وظایف بصری است. روشنایی اداری علاوه بر ایجاد محیطی دلپذیر و محرک، باید از وظایف بصری مختلف، پشتیبانی کند. قابلیت مشاهده جزئیات کار با توجه به اندازه و تضاد آنها با پس زمینه، درخشندگی مطلق پس زمینه و مدت زمان مشاهده تعیین میشود. اگرچه عملکرد بصری از قانون کاهش بازده پیروی میکند، اما به طور کلی میتوان گفت که هر چه کنتراست و اندازه جزئیات کار بیشتر باشد، روشنایی پس زمینه بالاتر، مدت زمان مشاهده بیشتر و سطح عملکرد بصری بالاتر میرود.انتخاب روشنایی و نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری
سطوح روشنایی باید بر اساس استاندارهای تعیین شده برای محیط کار و همچنین بر اساس تجربه طراحی شود. استانداردهای روشنایی برای کارهای خاص باید در نظر گرفته شود. در صورت امکان، لازم است تا اطلاعاتی در مورد فعالیتهایی که در فضا اتفاق میافتد و سن افرادی که آنها را انجام میدهند جمعآوری شود. در تعیین سطح روشنایی مناسب، طراح باید نحوه ارائه روشنایی و مکانهای مورد نظر را مورد توجه قرار دهد. ضروری است که بین نور عمومی برای فضا و روشنایی وظیفهای تفاوت قائل شویم. در دفاتر پلان باز، ارائه روشنایی در سطح کار معمولاً فقط در مکانهای کاری خاص و در سطح روشنایی پایینتر در سراسر فضا مناسب است. در دفاتر خصوصی با میزهای ایستاده آزاد، به احتمال زیاد، نور کلی اتاق روشنایی سطح کار را فراهم میکند. سطح روشنایی عمومی یک مرکز اداری باید توسط چندین عامل تعیین شود. مقادیر بازتاب سطوح اطراف ناحیه کار باید برای ایجاد یک محیط راحت بصری در نظر گرفته شود. درخشندگی سطوح اطراف کار نباید بیشتر از سه برابر مقدار درخشندگی کار یا کمتر از یک سوم ارزش درخشندگی کار باشد. علاوه بر این، روشنایی عمومی باید پاسخگوی نیاز روانی ساکنان فضا به نور باشد. باید به خاطر داشت که مقادیر بازتاب اتاق و ویژگیهای توزیع چراغ ممکن است به اندازه سطح روشنایی مهم باشد. اگر بیش از یک وظیفه در محیط وجود داشته باشد که هر کدام به روشنایی متفاوتی نیاز دارند، طراح باید از بین آنها انتخاب کند. چندین روش جایگزین برای ترکیب مقادیر مختلف هدف وجود دارد. نیازهای روشنایی وظایف مختلف ممکن است با ارائه چراغهای وظیفهای مختلف برآورده شود. یک سیستم روشنایی منعطف، دارای کنترلهای کاهش نور فردی و سوئیچینگ چند سطحی، بسته به چیدمان مبلمان و معماری گزینههای دیگر میباشد. برای مکانهایی که وظایف متعددی دارند، طراحان میتوانند برای کارهایی طراحی کنند که به بالاترین سطح روشنایی نیاز دارند و قابلیتهای کاهش نور را ارائه دهند که به کاربر اجازه میدهد سطح روشنایی را در مناطق مختلف متناسب با وظایف مختلف تنظیم کند. سیستمهای روشنایی چند سطحی نیز ممکن است مناسب باشند. اگر انعطاف پذیری امکان پذیر نباشد، طراح ممکن است مجبور شود یک معیار را نسبت به معیار دیگر برای کل سیستم انتخاب کند. با این حال، باید توجه داشت که اکثر چراغ های وظیفهای روشنایی بیش از حد کافی را ارائه میدهند.کیفیت نور در نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری
باید به خاطر داشت که میدان دید منطقه کار می تواند تحت تأثیر کیفیت نور باشد. کیفیت پایین نور میتواند بازتابهای پوششی، تابش خیره کننده منعکس شده و سایه ها را ایجاد کند و در نتیجه دید را کاهش دهد. زاویه تابش نور به سطح کار، محل قرارگیری لامپ ها نسبت به سطح کار، توزیع نور ساطع شده از لامپ ها، محل قرارگیری لامپ ها در دفتر کار و ویژگی های خاص کار و سطح کار، همگی بر کیفیت روشنایی تأثیر می گذارند.بازتابهای پوشش ، خیرگی انعکاسی و سایه ها.
کنتراست یک کار بصری (مانند یک صفحه نمایشگر که فرد در هنگام کار به آن نگاه می کند) به براق بودن سطح کار و به روابط هندسی بین منابع نور، کار و چشم بستگی دارد. اگر کار بصری یک زاویه آینه ای بین چشم و لامپ یا یک جسم روشن دیگر ایجاد کند، کنتراست کاهش می یابد. این اثر بازتابهای پوشش نامیده میشود. ناحیهای که از آن یک لامپ یا جسم روشن میتواند نور را از محل کار و به چشم بیننده منعکس کند، منطقه متخلف نامیده میشود. این ممکن است یک منطقه خاص از سقف یا، اغلب در ایستگاههای کاری با پلان باز، منطقهای که مستقیماً در جلو و بالای بیننده قرار دارد، که یک منطقه مشترک برای قرار دادن لامپهای وظیفه سبک است باشد. روشنایی وظیفهای مانند چراغهای سقفی، روشنایی میزکار، چه به عنوان چراغهای رومیزی یا به عنوان بخشی از سیستمهای چیدمان با پلان باز، معمولاً نباید در منطقه متخلف قرار داده شود. با این حال، ویژگیهای توزیع نور برخی از لامپها بازتاب پوشش را از طریق عناصر طراحی نوری به حداقل میرساند. اگر از یک سیستم نوری استفاده کنند که نور را به گونه ای تغییر جهت دهد که این انعکاسهای پوششی از بین رفته یا به حداقل کاهش یابد، ممکن است چنین لامپهایی در منطقه متخلف قرار گیرند. این را میتوان با لنزها و/یا بازتابندهها انجام داد. این نوع عدسی از یک سری منشورهای خطی تشکیل شده است که خروجی نور را در نزدیکترین فاصله (مستقیم) به حداقل می رساند و نور را به طرفین هدایت می کند. در نتیجه بیشتر نوری که به کار میتابد از کنارهها یا انتهای چراغ کار منشا میگیرد. هنگامی که نمیتوان از چراغهای وظیفه خطی استفاده کرد، چراغهای وظیفه ایستاده یا با بازوی متحرک به کاربر اجازه میدهد تا نور را برای بهترین دید در بهترین نقطه قرار دهد. این ممکن است یک رویکرد مفید باشد. طراح همیشه باید چندین ناحیه کاری را در داخل فضا در نظر بگیرد. به عنوان مثال، در فضاهای اداری باز، یک چراغ روشنایی که در خارج از منطقه متخلف برای یک بیننده قرار میگیرد، ممکن است برای دیگری در منطقه متخلف باشد. خروجی نور لامپ باید در زوایای بیشتر از 55 درجه نسبت به خط عمودی محدود شود تا از انعکاس پوشش جلوگیری شود و تابش خیره کننده کاهش یابد.خیرگی بازتابیده
تابش خیره کننده منعکس شده معمولاً توسط تصویر آینهای از منبع نور در ناحیه متخلف ایجاد میشود که از مانیتورها یا چوب های بسیار صیقلی یا رویههای میز با پوشش شیشهای به چشمان بیننده منعکس میشود. این خیرگی را با استفاده از سطوح مات و با انجام مراحل کاهش انعکاس پوشش میتوان کاهش داد. بعلاوه، در مواقعی که نمیتوان از سطوح آینهای اجتناب کرد، میتوان از لامپهای با شدت روشنایی پایین در مساحت بزرگ یا روشنایی غیر مستقیم استفاده کرد.سایه ها | نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری
در بیشتر فضاهای اداری، سایه ها دید را کاهش میدهند. سایهها روشنایی فضای کار را کاهش میدهند و اگر به وضوح مشخص شوند، میتوانند حواستان را پرت کنند و باعث شوند شدت روشنایی در بالای میز کار به نسبت بالاتر رود. در صورتی که نور از جهات مختلف به کار برسد، سایه ها به حداقل میرسد، همچنین به کمک پوشش های مات با بازتابندگی بالا در سطوح اتاق می توان به کاهش سایه ها کمک کرد. لامپهای بزرگ نیز می توانند سایهها را کاهش دهند.روشنایی عمومی فضا
فضاهای کاری که دیوارها و سقف های تیره دارند ممکن است به اندازه فضاهایی با سطوح اتاق روشن مورد پذیرش کارکنان قرار نگیرند. رنگهای سفید و روشن دیوارها و سقفها ، میتوانند بر فضا و رفتار کارمندان تاثیر بگذارند. همچنین پارتیشن های قهوه ای تیره و سطوح کار گردویی رنگ ممکن است روشنایی فضا را کاهش دهند.الگوهای روشنایی دیوار و سقف
گرادیان نور روی دیوار، سقف یا روی میز بر درک روشنایی تأثیر میگذارد. الگوهای نور باید معنا داشته باشند و همچنین باید از الگوهای خشن یا خط دار پرهیز شود چرا که سبب حواس پرتی کارمندان میشود. به عنوان مثال، الگوهای نور روی دیوار عجیب به نظر میرسد، مگر اینکه یک قطعه هنری در مرکز آن وجود داشته باشد . مدل سازی چهره ها در فضاهایی مانند اتاق کنفرانس، اتاق مصاحبه و امکانات ویدئو کنفرانس چهره ها باید در این فضاها به راحتی دیده شوند و نور دلپذیری داشته باشند. برای مثال، نور پایین جهتدار قوی، میتواند باعث ایجاد الگوهای سایهای خشن روی صورت شود. نور پراکنده یا بازتاب نور از سطوح میتواند به نرم شدن سایه ها و خوانایی بیشتر ویژگیهای صورت کمک کند.ظاهر رنگ
ترجیحات مردم برای منابع نور گرم یا سرد اغلب مربوط به فرهنگ یا آب و هوا است، بنابراین توصیه دمای رنگ مناسب برای فضاهای اداری دشوار است. با این حال، توانایی رندر رنگ لامپ در صورتی مهم است که غذا، چهرهها یا پوششهای معماری ظریف درگیر باشد. به طور کلی، لامپ های با 70= CRI یا بیشتر یا 85= CRI یا بالاتر را برای داشتن وضوح رنگ مناسب انتخاب کنید.سوسو زدن | نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری
سوسو زدن درک شده می تواند باعث سردرد شود. بالاست های الکترونیکی میتوانند سوسو زدن لامپ های فلورسنت را از بین ببرند و لامپ های HID با بالاست مغناطیسی را میتوان به فازهای متناوب یک سیستم سه فاز برای کاهش سوسو زدن سیم کشی کرد.نور روز و نمای بیرون
دسترسی به پنجرهها مزایای بسیاری را برای کارکنان فراهم میکند. علاوه بر فراهم کردن یک دید و منظره، به فرد این امکان را می دهد که با تمرکز بر روی اشیاء دورتر، چشمان خود را آرام کند. این باعث ارتباط گرفتن با زمان روز، شرایط آب و هوایی و فعالیت های خارج از منزل میشود. اگر محیط برای معرفی نور روز بدون تابش خیره کننده طراحی شده باشد، پنجره ها و نورگیرها میتوانند نور محیط را فراهم کنند و نیاز به نور الکتریکی در ساعات روز را کاهش دهند . این مطلب از کتاب “IESNA Lighting Handbook-reference & application” ترجمه شده است.روش های نورپردازی در فضاهای اداری
روشنایی عمومی در مقابل نورپردازی موضعی
اساساً دو روش برای طراحی و اجرای روشنایی در فضاهای اداری وجود دارد. یکی طراحی روشنایی عمومی به گونه ای است که روشنایی مورد نیاز کل فضا تامین شود، این روش برای دفاتر خصوصی یا موقعیتهای خاص که در آن نور عمومی و کلی فضا نامناسب است، عملی تر است. روش دوم تامین روشنایی موضعی است در مکانهایی که با سطح پایین روشنایی عمومی روبرو هستیم. در فضاهای اداری با پلان باز که در آن پارتیشنهای عمودی یا کابینتهای جدا کننده فضا بر روی سطوح کار باعث ایجاد سایه میشوند، روشنایی موضعی برای تامین روشنایی کافی سطح کار و کاهش سایه ضروری است. هنگامی که از روشنایی موضعی استفاده میشود، روشنایی عمومی باید با روشنایی کم، مناسب برای گردش، مشاهده گاه به گاه وظایف، و با توجه به نسبتهای روشنایی توصیه شده بین کار و سایر مناطق در میدان دید طراحی شود. طراحی نور کلی نیز میتواند با طراحی داخلی و معماری هماهنگی بیشتری داشته باشد.نورپردازی مستقیم، غیر مستقیم و ترکیبی
گزینههای جایگزین برای روشنایی عمومی، نورپردازی مستقیم (به سمت پایین)، نورپردازی غیر مستقیم (به سمت بالا) یا نورپردازی ترکیبی است. در نورپردازی غیر مستقیم، نور به صورت غیر مستقیم سقف را روشن میکند که به نوبه خود سقف نور را به سمت پایین منعکس میکند. بنابراین، سقف به روشنترین سطح در میدان بصری تبدیل میشود. برای جلوگیری از درخشندگی بیش از حد، نور در سقف باید به طور مساوی توزیع شود. دو معیار باید در ارزیابی یک رویکرد نورپردازی غیرمستقیم در نطر گرفته شود، اول حداکثر روشنایی سقف است که معمولاً مستقیماً بالای لامپ ایجاد میشود. حداکثر روشنایی مجاز سقف باید بر اساس الزامات روشنایی وظیفهای تعیین شود. اگر وظیفه اصلی در یک فضای اداری بزرگ خواندن ( صفحه نمایش)VDT است، حداکثر روشنایی مجاز سقف نباید از 850 cd/m2 تجاوز کند. معیار دیگر نسبت یکنواختی، نسبت روشنترین سطح سقف، معمولاً بالای چراغ، به تاریکترین ناحیه سقف، است. به عبارت دیگر، نسبت حداکثر به حداقل است. در یک محیط با صفحات نمایش قوی، یکنواختی بهتر باعث تابش نور کمتری روی صفحه می شود. نسبت 8:1 روشنایی پس زمینه با صفحه نمایش قابل قبول است. با این حال، نسبت 4:1 پتانسیل کمتری برای تابش خیره کننده ایجاد میکند و نسبت 2:1 قابل دستیابی و مطلوبتر هست. طراح باید سعی کند تا حد ممکن یک گرادیان صاف بین درخشندگی زیاد و کم ارائه دهد. اگر حداکثر روشنایی سقف کمتر از 425 cd/m2 باشد، این درخشندگی کم در صفحات VDT منعکس نمیشود و بنابراین یکنواختی درخشندگی سقف تاثیر گذار نیست. یکنواختی سقف نیز باید از نظر ملاحظات زیبایی شناختی و نسبت روشنایی قابل قبول بین کار و سطوح دورتر ارزیابی شود. اگر سقف نور شدید داشته باشد، راحتی بصری کمتری ایجاد میشود. بسیاری از منابع نوری غیر مستقیم، نور را در زیر صفحه افقی پخش میکنند. این میتواند هم افزایش حس روشنایی درک شده را فراهم کند و هم منبع نور قابل تشخیص باشد. اگر منبع نوری در زیر صفحه افقی نور ساطع کند، شدت متوسط در سطوح افقی طولی، عرضی و 45 درجه، در زوایای بین 55 تا 90 درجه نسبت به عمودی، باید محدود شود تا از تابش خیره کننده مستقیم( خیرگی) جلوگیری شود. نور غیرمستقیم میتواند نوری آرام و یکنواخت را فراهم کند، شبیه به نور یک روز ابری که فاقد نورهای متمرکز و سایه است. نور غیرمستقیم میتواند نورپردازی بصری خوبی را ارائه کند و برای انجام کارهای مبتنی بر نوشتن خوب باشد زیرا سایه ایجاد نمیکند. اما ممکن است حس وضوح بصری، درک عمق یا جهت گیری را کاهش دهد. فقدان هایلایت و سایه، نشانههای بصری را به حداقل میرساند. این مشکل را می توان با استفاده از رنگ، اضافه کردن نورپردازی شاخص یا پوشش دیوارها با نور برطرف کرد که همگی نشانههای بصری را ایجاد میکنند و تفسیر محیط بصری را آسانتر کرده و همچنین به دلپذیری فضا کمک میکنند.نورپردازی مستقیم
نور مستقیم بر سطوح افقی مانند سطوح کار و کف تأکید دارد. رنگ های کف منعکس شده و ممکن است در واقع سقف را نیز روشن کنند. منابع نور مستقیم با پخش نور گسترده و پوشش محیطی، بر سطوح عمودی تأکید دارند. طیف گستردهای از منابع نوری مستقیم با ویژگیهای پخش نور متنوعی وجود دارند. این ویژگی ها به نوع و اندازه لامپ، رفلکتورها و فیلترها بستگی دارد. محدوده پخش نور، با استفاده از فیلترهای نیمه شفاف تا متمرکز، بازتابندهها و لوورها متغیر است. توزیع نور لامپ ممکن است با ارجاع به منحنیهای توزیع شدت آنها و مقادیر مرتبط در یک گزارش فتومتریک مقایسه شود. همچنین میتوان با مراجعه به بخش خلاصه روشنایی یک گزارش فوتومتریک، درخشندگی لامپ ها را با هم مقایسه کرد. این اطلاعات معمولاً در دو یا سه صفحه افقی (طول، متقاطع، 45 درجه) در زوایای 0 درجه (عمودی)، 45 درجه، 55 درجه، 65 درجه، 75 درجه و 85 درجه داده میشود.دیفیوزرها
یک دیفیوزر نور ساطع شده از لامپها را قبل از خروج از لامپ پراکنده میکند. از آنجایی که مساحت دیفیوزر بسیار بزرگتر از مساحت لامپها است، شار کل به طور مساوی توزیع میشود و بنابراین میانگین درخشندگی کمتر از لامپهای عاری است. با این وجود، متوسط درخشندگی یک دیفیوزر هنوز برای همه زوایای دید، نسبتاً بالا و تقریباً ثابت است. در یک دفتر بزرگ، دیفیوزرها ممکن است VCP پایینی داشته باشند و همچنین بازتابهای غیرقابل قبولی در صفحه نمایش VDT ایجاد کنند. دیفیوزرها برای محیطهای اداری باز توصیه نمیشوند، مگر در مواردی که جلوه خاصی مورد نظر باشد، مانند تقلید کارکرد نورگیر. در دفاتر خصوصی کوچک، اگر در زوایای دید مورد نیاز برای کارهای بصری قابل مشاهده نباشند، ممکن است مناسب باشند. توزیع گسترده آنها درخشندگی بیش از حد بر روی دیوارها ایجاد نمیکند.لنزها
یک لنز دارای مجموعهای از منشورهای کوچک است که روشنایی ظاهری لامپ را در زوایای دید نزدیک به افقی 45 درجه تا 90 درجه از عمودی کاهش میدهد. بسته به ویژگی های اپتیکی خاص یک لنز، ممکن است درجههای تابش قابل قبولی به دست آید. با این حال، بیشتر لنزها به اندازه کافی تابش نور را کاهش نمیدهند تا از بازتاب نور در صفحه نمایش VDT جلوگیری کنند. کارایی لامپ به لنز خاص بستگی دارد.نور مستقیم – غیر مستقیم | نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری
ترکیبی از رویکردهای مستقیم و غیرمستقیم میتواند نتایج بسیار خوبی ایجاد کند. لامپهایی که هم نور رو به بالا و هم به سمت پایین را ارائه میدهند، بیشتر برای این کاربرد استفاده میشوند. قسمت غیرمستقیم باید دارای ویژگیهایی باشد که باعث ایجاد نقاط برجسته یا بیش از حد نشود. بخش مستقیم باید نور پراکنده و محافظ کافی را برای ایجاد راحتی بصری خوب و جلوگیری از تابش خیره کننده فراهم کند. نتایج نور مستقیم – غیر مستقیم می تواند کاملا رضایت بخش باشد. به طور معمول این راه حل طراحی، نارساییهای هر یک از رویکردها به تنهایی را پنهان میکند و مزایای هر یک را به حداکثر می رساند و محیطی دلپذیر و کاربردی ایجاد میکند.سخن پایانی
سخن آخر، پس از توضیحات مقاله راهنمای نصب چراغ خطی یا لاینر، در مورد دنیای نورهای خطی مجموعه متنوعی از گزینهها را برای روشن کردن فضاهای مسکونی و اداری توضیحات کاملی را ارائه دادیم. از انتخاب چراغهای خطی گرفته تا پیچیدگیهای نصب و طراحی، برای ایجاد محیطهایی که هم از نظر بصری خیرهکننده و هم از نظر عملکرد کارآمد هستند، کمک گرفتن از افراد متخصص ضروری است. دنیای نورپردازی مدرن با استفاده از چراغهای خطی و دیگر تجهیزات روشنایی، تحولی چشمگیر در طراحی داخلی فضاهای مسکونی و اداری ایجاد کرده است. نورپردازی بهعنوان یک عنصر کلیدی در زیباسازی و بهبود عملکرد فضاها نقش بسزایی دارد. انتخاب صحیح از بین انواع چراغ خطی، لاین نوری، چراغ خطی توکار و چراغ خطی روکار، میتواند به طراحی منحصر به فرد و کارآمد یک محیط کمک کند. این چراغها نهتنها به عنوان یک منبع نور عمل میکنند، بلکه به عنوان عناصر طراحی نیز تأثیر قابلتوجهی بر زیبایی فضا دارند. گروه روشنایی آراشید با ارائه مجموعهای متنوع از محصولات روشنایی، از چراغهای مگنتی گرفته تا چراغهای گچی، به مشتریان خود این امکان را میدهد که با انتخاب مناسبترین گزینهها، محیطی روشن و دلپذیر را طراحی کنند. تیم آراشید با تکیه بر دانش و تجربه در زمینه طراحی نورپردازی، آماده است تا به شما در هر مرحله از انتخاب محصول تا نصب و پیادهسازی مشاوره دهد. چه در حال برنامهریزی برای نورپردازی یک فضای کوچک مسکونی باشید و چه یک پروژه بزرگ تجاری، متخصصین این مجموعه میتوانند راهکارهایی سفارشی برای نیازهای شما ارائه دهند. برای دریافت اطلاعات بیشتر و استفاده از مشاوره رایگان، میتوانید به وبسایت آراشید مراجعه کنید. همچنین از طریق صفحه اینستاگرام arashid.lighting با این مجموعه در ارتباط باشید و از آخرین محصولات و طرحهای نوآورانه آگاه شوید.سوالات پر تکرار در مورد نکات مهم در نورپردازی فضاهای اداری
1. چرا نورپردازی در فضاهای اداری اهمیت دارد؟
نورپردازی مناسب باعث افزایش بهرهوری، کاهش خستگی چشم و بهبود روحیه کارکنان میشود.
2. بهترین دمای رنگ نور برای فضاهای اداری چیست؟
دمای رنگ بین 4000 تا 5000 کلوین برای فضاهای اداری مناسب است، زیرا تعادل مناسبی بین نور سرد و گرم ایجاد میکند
3. چرا استفاده از نور طبیعی در ادارات مهم است؟
نور طبیعی به کاهش خستگی چشم، بهبود روحیه و افزایش تمرکز کارکنان کمک میکند.
4. شاخص نمود رنگ (CRI) در نورپردازی اداری چه اهمیتی دارد؟
چراغهایی با CRI بالا باعث نمایش دقیقتر رنگها میشوند که به بهبود کیفیت دید و راحتی بصری کمک میکند.
5. قابلیت دیمینگ (تنظیم شدت نور) چه تأثیری در فضاهای اداری دارد؟
امکان تنظیم شدت نور به کاربران اجازه میدهد تا نور محیط را متناسب با نیازهای مختلف تنظیم کرده و بهرهوری خود را افزایش دهند.
6. چگونه میتوان تابش خیرهکننده را در فضاهای اداری کنترل کرد؟
استفاده از چراغهایی با طراحی مناسب و نور غیرمستقیم میتواند خیرگی را کاهش داده و از خستگی چشم جلوگیری کند.