021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

منحنی کرایهوف

منحنی کرایهوف Kruithof curve چیست؟

منحنی کرایهوف Kruithof curve چیست؟

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا در برخی از فضاها چشم‌های ما احساس راحتی بیشتری دارند و در فضاهای دیگر تمایل به ماندن نداریم؟ برای پاسخ باید به اهمیت رابطه شدت روشنایی و دمای رنگ نور در طراحی نورپردازی توجه کرد.

در واقع جواب این سوال ما را به سمت منحنی کرایهوف راهنمایی می‌کند. منحنی کرایهوف چیست و چرا در طراحی نورپردازی اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این سوال، ابتدا به نقش نورپردازی فضا بپردازیم.

نورپردازی نقش مهمی در تنظیم روحیه و زیبایی‌شناسی در فضاهای داخلی دارد. چه فضا مسکونی باشد و چه تجاری، و یا آموزشی، طراحی نورپردازی مناسب برای ایجاد یک محیط دلپذیر و راحت ضروری است.

اما درست مانند سایر جنبه‌های طراحی داخلی، نورپردازی دارای جنبه‌های فنی نیز هست که بر اصول علمی مانند منحنی کرایهوف تکیه دارد. در این پست وبلاگ، اهمیت منحنی کرایهوف در طراحی نورپردازی بیان خواهد شد.

منحنی کرایهوف چیست؟

منحنی کرایهوف نموداری است که رابطه بین شدت روشنایی و دمای رنگ نور را نشان می‌دهد. این منحنی برای اولین بار توسط فیزیکدان هلندی، آدریان کرایهوف در سال 1941 توصیف شد.

در این منحنی این رابطه را می‌توان اینگونه تفسیر کرد که: یک فضای کاری با شدت نور بالا نیاز به دمای رنگ سردتر دارد، در حالی که یک اتاق نشیمن دنج به رنگ گرم تری نیاز دارد. در این حالت چشم به آرامش می‌رسد.

اهمیت دمای رنگ نور و شدت روشنایی

قبل از پرداختن به منحنی کرایهوف، ضروری است که بدانیم دمای رنگ نور و شدت روشنایی چگونه بر طراحی نورپردازی تاثیر می‌گذارند. دمای رنگ به گرم یا سرد بودن نور یک منبع نور اشاره دارد که بر حسب کلوین K اندازه‌گیری می شود که از زرد گرم 1800 کلوین K تا آبی سرد 6500 کلوین K متغیر است.

دمای رنگ، به «گرمی» یا «خنکی» نور اشاره دارد، نور زرد با دمای پایین‌تر نشان‌دهنده گرم‌تر و دمای بالاتر نشان‌دهنده نور سردتر و مایل به آبی است. روشنایی که بر حسب لوکس اندازه‌گیری می‌شود، مقدار نوری است که بر روی یک سطح وجود دارد. هنگامی که این دو عامل به درستی متعادل شوند، نور حاصل نه تنها از نظر بصری دلپذیر است، بلکه برای چشم نیز راحت است.

بیشتر بخوانید :  شرایط مزوپیک چیست | توضیحات کامل در مورد درک بینایی مزوپیک

دانستن دمای رنگ مناسب و نیازهای روشنایی برای فضاهای داخلی خاص برای طراحی نورپردازی ضروری است. به عنوان مثال، رنگ‌های گرم‌تر و شدت نور کمتر برای ایجاد فضایی آرام و صمیمی در اتاق‌خواب‌ها و اتاق‌های غذاخوری بهترین کارایی را دارند.

در مقابل، رنگ‌های سردتر و شدت روشنایی بیشتر، تمرکز و بهره‌وری را در دفاتر و مراکز اداری و آموزشی افزایش می‌دهد.

OLED چیست بیشتر بدانید.

کاربرد منحنی کرایهوف در طراحی نورپردازی

به عنوان طراحان نورپردازی، ما دائماً در تلاش هستیم تا محیط های راحت و بصری جذابی را برای مشتریان خود ایجاد کنیم. یکی از ابزارهای مهمی که برای رسیدن به این هدف استفاده می کنیم، منحنی کرایهوف است، نموداری که رابطه بین روشنایی، دمای رنگ و روشنایی درک شده و راحتی و آرامش را نشان می دهد.

منحنی کرایهوف که به آن منحنی آرامش نیز میگویند، نشان می‌دهد که روشنایی بسیار کم می‌تواند منجر به ناراحتی و فشار در هنگام انجام کارهای بصری شود، در حالی که روشنایی بیش از حد می تواند باعث تابش خیره کننده و حواس پرتی شود.

در ذات منحنی کرایهوف این ایده وجود دارد که مردم رنگ‌های گرم‌تر را در سطوح نور کمتر و رنگ‌های سردتر را در سطوح نور بالاتر ترجیح می‌دهند. این بدان معناست که با افزایش سطح روشنایی، دمای بهینه رنگ نیز افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، یک نور گرم 2700 کلوین K ممکن است برای یک اتاق نشیمن آرام ایده آل باشد، اما یک نور خنک تر 5000کلوین K ممکن است برای یک فضای اداری با شدت روشنایی بالاتر مناسب‌تر باشد.

طراحان نورپردازی از منحنی کرایهوف برای افزایش راحتی و زیبایی فضاهای داخلی استفاده می‌کنند. با درک منحنی، آن‌ها می‌توانند طراحی روشنایی، دمای رنگ و روشنایی مناسب را متناسب با محیط و عملکرد مورد نظر پیشنهاد دهند.

همچنین طراحان نورپرداز می‌توانند از شاخص نمود رنگ یا CRI برای اندازه‌گیری میزان نمود رنگ‌ها توسط منبع نور استفاده کنند که یکی دیگر از ملاحظات مهم در طراحی نورپردازی است. شاخص نمود رنگ، میزان نمایش واقعی رنگ یا نحوه نمایش دقیق رنگ‌ها در زیر یک منبع نور خاص است.

لامپ‌های مختلف قابلیت نمایش رنگ‌های متفاوتی دارند و مهم است که لامپ‌هایی با شاخص‌های نمود رنگ CRI بالا انتخاب شود تا اطمینان حاصل شود که رنگ‌ها به‌طور دقیق به تصویر کشیده می‌شوند.

انتخاب منبع نوری مناسب

چگونه می‌توانید از منحنی کرایهوف برای انتخاب منابع نوری مناسب برای فضای خود استفاده کنید؟

  • هدف و کاربری فضا را مشخص کنید. به عنوان مثال، نورپردازی یک اتاق خواب که نیاز به آرامش دارد با نور گرمتر مورد نظر است یا یک فضای کاری روشن و متمرکز با نور سردتر که بهره‌وری را بالا ببرد؟
  • چراغ های LED به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از دمای رنگ، به شما این امکان را می‌دهد که دمای رنگ نور را متناسب با نیازهای خاص فضای خود تنظیم کنید.
  • به میزان شدت روشنایی فضای خود توجه کنید. شدت روشنایی و دمای رنگ چراغ‌های خود را تنظیم کنید تا سطح روشنایی راحت را حفظ کنید.
  • از یک مشاور نورپردازی کمک بگیرید. درک منحنی کرایهوف می تواند طراحی نورپردازی شما را به سطح بالاتری برساند. با توجه به میزان روشنایی و دمای رنگ، می‌توانید محیطی راحت و دلپذیر ایجاد کنید که زیبایی و عملکرد خود را افزایش می‌دهد.
بیشتر بخوانید :  نورپردازی موضعی چیست | تاثیر آن در موزه و فروشگاه ها

نتیجه:

طراحی نورپردازی شامل عوامل بی‌شماری فراتر از روشن کردن یک فضا است. درک منحنی کرایهوف می‌تواند به ایجاد شرایط نوری راحت تر و در نهایت رفاه و بهره وری بیشتر کمک کند.

منحنی کرایهوف ابزار مهمی برای طراحان نورپرداز در ایجاد محیط‌های بصری جذاب و راحت است. با در نظر گرفتن روشنایی، دمای رنگ، ضریب نمود رنگ ، می‌توانیم به ایجاد فضاهایی کمک کنیم که نه تنها از نظر زیبایی‌شناختی دلپذیر باشند، بلکه در جهت افزایش بهره‌وری، ایجاد آرامش، یا هر آنچه که نیازهای مشتریان ما باشد، مفید باشند.

منحنی کرایهوف و رابطه آن بین شدت روشنایی و دمای رنگ، ابزاری ضروری برای طراحان نور در ایجاد فضاهای داخلی است. دمای رنگ وشدت روشنایی عوامل مهمی هستند که بر خلق و خو، محیط و عملکرد در هر فضای داخلی تأثیر می‌گذارند و درک نحوه ارتباط این عوامل به اطمینان از نتایج بهینه کمک می‌کند.

بنابراین، دفعه بعد که به طراحی نورپردازی فضای داخلی یا طراحی روشنایی مجدد فضای خود فکر می کنید، منحنی کرایهوف را در نظر داشته باشید. با مشاوره گرفتن از یک طراح نورپرداز می‌توان اطمینان حاصل کرد که فضای شما از نوع و میزان مناسب نور مصنوعی برای به حداکثر رساندن راحتی بصری، بهره وری و در نهایت آرامش برخوردار است.

شرکت مهندسی روشنایی آراشید برای ارائه خدمات مشاوره و طراحی اصولی و علمی روشنایی و نورپردازی فضای شما در خدمت گذاری آماده است.

یک نظر ثبت کنید