021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی سالن عروسی

نورپردازی سالن عروسی | 30 تا از بهترین ایده های نورپردازی در مراسم

نورپردازی سالن عروسی و سالن‌های چند منظوره

سالن ضیافت برای برگزاری انواع فعالیت‌هایی مانند: عروسی، مراسم شرکت‌ها ، گردهمایی‌های بزرگ، سخنرانی‌ها، گزارش‌ها، بیانیه‌های مطبوعاتی، نمایش محصولات، نمایش‌های تئاتر کوچک و متوسط، مراسم خاص و سایر فعالیت ها استفاده می‌شود.

سالن ضیافت باید مجهز به سیستم صوتی حرفه ای، سیستم نمایش چند رسانه‌ای پیشرفته، سیستم نورپردازی غنی صحنه و سیستم کنترل متمرکز هوشمند باشد تا کیفیت صدای عالی و جلوه‌های نوری، نمایش تصویر واضح و کنترل متمرکز ساده و راحت برای مهمانی های مختلف ارائه شود.

در این نوشتار ما به بخش روشنایی سالن های عروسی و سالن های چند منظوره می‌پردازیم:

همانطور که از اسمش پیداست سالن چند منظوره برای برگزاری مراسم های گوناگون استفاده میشود و سالن عروسی برای برگزاری مراسم عروسی یا جشن نامزدی، تولد و غیره مورد استفاده قرار میگیرد.

لذا لازم است سیستم نورپردازی سالن عروسی یا چند منظوره برای مراسم خاص به گونه ای طراحی و اجرا شود که بتواند در زمان های مختلف و مراسم مختلف روشنایی لازم را فراهم کند. برای این منظور سیستم لایه بندی نور اجرا می‌شود.

لایه بندی نور سالن‌های چند منطوره برای عروسی و مراسم خاص

  • ابتدا برای هر فضا باید فعالیت‌های که انجام میشود مشخص گردد.
  • سپس روشنایی محیطی ، تاکیدی، وظیفه‌ای و دکوراتیو با توجه به تعریف از فعالیت‌های هر فضا در نظر گرفته شود.
  • با توجه به هر فعالیت نورها و لایه‌های روشنایی میتوانند با برنامه ریزی،خاموش و یا روشن شوند.

جهت خرید چراغ ریلی توکار کلیک کنید.

نورپردازی سالن عروسی

تفکیک نورپردازی سالن‌های عروسی و چند منظوره با توجه به کاربری

فضاها و سالن‌هایی که برای پذیرای از مهمانان در نظر گرفته شده شامل فضاهای زیر است:

  1. سالن پذیرایی
  2. سالن شام
  3. سالن رقص
  4. نورپردازی فضای سبز و فضای بیرونی

با لایه بندی نور می‌توان هر سه سناریو را در یک سالن اجرا نمود. نورپردازی می‌تواند تعیین کننده فعالیت صورت گرفته باشد و به مهمانان بنمایاند که خود را برای چه مراسمی آماده کنند.

نورپردازی هر کدام از این فضاها باید بگونه‌ای طراحی و اجرا شود تا نیازهای عملیاتی کارکنان و پذیرایی کنندگان، مهمانان برای گفتگو و تعامل، استفاده از مواد غذایی، رفت و آمد را تامین نموده و علاوه بر آن حال و هوای مراسم را تعیین کند.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی مسجد | انواع خدمات روشنایی مساجد

نورپردازی سالن عروسی می‌تواند به مهمانان القا کند که مراسم در حال تغییر از فعالیتی به فعالیت دیگر است. برای مثال از پذیرایی چای و شیرینی به مراسم شام و یا بریدن کیک و یا حتی مراسم خداحافظی.

تامین نور محیطی یا نور عمومی در سالن عروسی و چند منظوره

وظیفه نورپردازی محیطی یا عمومی تامین نور عمومی فضا است به این معنی که اجازه حرکت و جابجایی به مهمانان و افراد پذیرایی کننده داده شود. در این روش از منابع نوری استفاده می‌شود که نور یکدست را فراهم می‌کنند. رنگ نوری و شدت نوری بستگی به نوع مراسم و گروه سنی مدعوین می‌تواند متفاوت باشد. قطعا برای گروهی با سن بالاتر بهتر است شدت نوری بیشتری استفاده کرد. با تنظیم شدت روشنایی می‌توان سالن را پر نور یا کم نور نمود.

نورپردازی سالن عروسی
همچنین اگر در سالن قرار است فیلمی نمایش داده شود می‌توان روشنایی سالن عروسی را ، کاهش داد.

تامین نور وظیفه ای در نورپردازی سالن عروسی یا سالن های چند منظوره

نورپردازی سالن عروسی وظیفه‌ای زمانی بکار می‌رود که نیاز به روشنایی برای انجام وظایف خاص مطرح باشد. فعالیت‌هایی که نیاز به نور هدایت شده دارند از این دست می‌باشند. برای تامین نور وظیفه‌ای عموما از منابع نوری در کنار یا بالای سطح کار استفاده می‌شود. این منابع می‌توانند بصورت نورهای خطی و یا نقطه‌ای باشند. روی میز پذیرایی یا میز شام و یا در سالن‌های همایش و کنفرانس روی میزهای کنفرانس نورها متمرکز می‌شود.

تامین نور تاکیدی در سالن عروسی یا سالن های چند منظوره

به نورپردازی تاکیدی، نورپردازی برجسته نیز گفته می‌شود و زمانی بکار می‌رود که طراح نورپرداز و یا معمار هدفش از نورپردازی برجسته کردن یک فضا، یک المان، یک آثار هنری و یا …… است. برای تامین نور تاکیدی می‌توان از منابع نوری تو کار و یا روکار و دیواری استفاده کرد.

در سالن های عروسی نورهای تاکیدی بر روی المان ها و مجسمه‌های خاص، عکس ها و پرتره‌ها، یا جایگاه مورد نظر متمرکز می‌شود.

جهت خرید ال ای دی روکار روی لینک کلیک کنید.

تامین نور تزئینی در سالن عروسی یا سالن های چند منظوره

همانطور که اسم آن پیداست در نورپردازی تزئینی جنبه جاذبه بصری و زیبایی شناسانه نور مطرح می‌شود. در این روش نورپردازی، خود منابع نوری و افکت های ایجاد شده از آن مطرح هستند و به عنوان یک المان زیبایی و ایجاد جذابیت و تغییر و بازی نور بکار گرفته می‌شوند.

در نورپردازی سالن عروسی و مراسم خاص نور تزئینی جنبه شاخص تری داشته و از اهمیت بیشتری برخوردار است. در بخش سن یا محل رقصندگان نورهای تزئینی به همراه نورهای تاکیدی استفاده می‌شود. نور تاکیدی برای تمرکز بر مجری و یا سخنگو و خواننده و نورهای تزئینی جهت ایجاد حال و هوای مراسم، رقص نور، بازی با با نور و ….. بکار گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید :  آلودگی نوری چیست | راهکار و تاثیر آن بر انسان و حیوانات و ..

در این بخش ، نورهای محیطی را کاهش داده و لایه‌های نورپردازی تاکیدی و تزئینی فعال می‌شوند.

نورپردازی فضای بیرونی یا فضای سبز

نورپردازی فضای بیرونی در این اماکن شامل بخش مهمانان یا فضای نشستن مهمانان، درختان و فضای سبز، مسیرها و دسترسی ها ، ورودی و آبنماها است.
برای اجرای نورپردازی فضای بیرونی از لایه بندی نور برای هر عملکرد استفاده می‌شود.

1- روشنایی وظیفه‌ای:

نورپردازی وظیفه‌ای برای روشن کردن مسیرها و ورودی ها است. این نوع نورپردازی در فضای بیررونی را می‌توان با استفاده از چراغ‌های مسیر، روشنایی کف و چراغ‌های پله‌ای در فضای باز به دست آورد. اگر چراغ‌ها در معرض رطوبت و باران قرار دارند، باید مطمئن شوید که دارای درجه حفاظت مناسب در برابر رطوبت و آب (IP) هستند.

نورپردازی سالن عروسی

2- روشنایی محیطی:

این روشنایی، نور کلی در فضای بیرونی را فراهم می‌کند که جایگاه نشستن مهمانان است. نیاز نیست که فضای بیرون بسیار پر نور و روشن باشد. یک روشنایی محیطی برای حرکت پذیرایی کنندگان و گفتگوی مهمانان معمولاً کافی است.

استفاده از چراغ‌های دیواری در فضای باز یا چراغ‌های پایه‌دار معمول هستند. نورپردازی سالن عروسی نورپردازی محیطی همچنین به عنوان نور عمومی شناخته می‌شود که سطح روشنایی راحت و بدون تابش خیره کننده را ساطع می‌کند و به شما امکان می‌دهد با خیال راحت ببینید و راه بروید.

ریسه استریپ چیست | مناسبترین ریسه برای فضاهای مختلف چیست

3- نورپردازی سالن عروسی تاکیدی:

نورپردازی تاکیدی برای نورپردازی سالن عروسی با ایجاد جذابیت بصری به فضای سبز بیرونی جلوه‌ای نمایشی می‌بخشد و برای برنامه‌ریزی و تمرکز نور بر روی ویژگی‌های خاص:

گذرگاه‌ها، درگاه‌ها و محوطه‌سازی استفاده می‌شود. با نورپردازی تاکیدی فضای سبز می‌توان درختان، سطوح سبز و جزئیات معماری را برجسته کرد. این نوع روشنایی فضای سبز معمولاً توسط نورافکن ها تامین می‌شود. از نورپردازی بالاup lighting می‌توان برای ایجاد فضایی دراماتیک برای ساختارهای بلند و درختان استفاده کرد.

3- نورپردازی تزئینی :

برای مسیرها، فضای سبز، ورودی ها ، آبنما و استخر و ……نورپردازی تزئینی حال و هوای جشن و مهمانی را ایجاد می‌کند. نورهای تزئینی و رنگی می‌توانند با توجه به نوع مراسم برنامه ریزی شوند و حتی هماهنگ با موزیک جلوه های ویژه را ارائه دهند.

لازم به ذکر است که این نوشتار صرفا جهت آشنایی با شیوه نورپردازی در نورپردازی سالن عروسی تهیه شده و جهت مشاوره و طراحی، گروه مهندسی روشنایی آراشید آماده ارائه خدمات می‌باشد. لطفا جهت مشاوره با شماره های شرکت و یا سایت www.arashidlight.ir تماس بگیرید.

 

یک نظر ثبت کنید