021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی کارخانه

نورپردازی کارخانه و صنایع | روشنایی در مراکز صنعتی کارخانجات

نورپردازی کارخانه

جهت طراحی یک نورپردازی مناسب برای مراکز صنعتی عوامل بسیاری را باید در نظر گرفت. از جمله عوامل تاثیرگذار در روشنایی مراکز صنعتی، ایمنی، بهره وری و کاهش انرژی و کاهش هزینه است. هر کارخانه بر اساس نوع تولید، فضای فیزیکی کارخانه و تعداد پنجره‌ها و نحوه قرار گرفتن آنها، ساعات کاری، سوله‌ها و انبارها، نیازهای روشنایی خود را دارا بوده و از چراغ‌های مناسب آن فضا باید استفاده شود. در نتیجه برای حصول یک نور مناسب باید برای هر فضا طراحی جداگانه‌ای انجام داد.

در این مقاله ما سعی می‌کنیم عوامل موثر در طراحی و اجرای روشنایی مراکز صنعتی و کارخانجات را مطرح کنیم.

چرا نور خوب در نورپردازی کارخانه اهمیت دارد؟

  • نور مناسب روحیه کارمندان را ارتقا داده و به دنبال آن افزایش بهره وری را سبب می‌شود.
  • نور مناسب ایمنی را بالا برده و از حوادث احتمالی می‌کاهد.
  • در بحث کنترل کیفیت، نور مناسب تاثیر گذار است.

 

نورپردازی مراکز صنعتی

 

روحیه و بهره ‌وری در نورپردازی کارخانه 

عوامل زیادی بر میزان بهره وری کارکنان تأثیر می‌گذارد. در کارخانجات تولیدی، بهبود در روشنایی اغلب دروازه ای به سوی ارائه بهبود در ظرفیت کلی تولید است. برای کارکنانی که کارهای تعمیر و نگهداری و کنترل کیفیت را انجام می‌دهند، روحیه و بهره وری بهتر منجر به رفع سریع‌تر و گزارش دقیق تر خطاهای تولید می‌شود.

نورپردازی کارخانه با دمای نور طبیعی (معمولاً حدود 5000 کلوین) انگیزه را بهبود می‌بخشد. وجود رنگ نور طبیعی به بدن کارگر این پیام را می‌دهد که از تولید ملاتونین که ماده شیمیایی است و انسان را خسته می‌کند، اجتناب کند.

این دمای رنگ نور می‌تواند احساس بیدار بودن کارمند را برای مدت طولانی تری نسبت به مدت طبیعی روز حفظ کند، به ویژه برای ماه‌های زمستانی که روزها کوتاه ترهستند برای کاهش خستگی بسیار تاثیر گذار است.

اگر نور طبیعی در دسترس باشد، سیستم‌های روشنایی انبارها و کارخانه‌ها را می‌توان در طول روز کم‌نور کرد تا از نور طبیعی موجود استفاده شود و در هزینه صرفه‌جویی شود.

بیشتر بخوانید :  چراغ مگنتی چیست؟

نورپردازی منزل یکی از تخصص های آراشید است.

 ایمنی بیشتر با نورپردازی کارخانه 

ایمنی کارکنان باید دغدغه شماره یک هر مدیر کارخانه باشد. اگر ارزیابی ریسک از قبل کامل نشده باشد امکان بروز حوادث و صدمه کارمندان بالا می‌رود.

برای مدیریت ایمنی کارکنان، ارتقاء روشنایی باید در نظر گرفته شود. با بهبود روشنایی، عیوب، خطاها و خطرات را می توان قبل از تبدیل شدن به یک مشکل بزرگتر مشاهده کرد.

روشنایی در معابر و مناطق پر تردد خطر برخورد را به حداقل می‌رساند که به ویژه در مناطق توزیع بسیار اهمیت دارد. علاوه بر روشنایی عمومی باید به روشنایی وظیفه‌ای نیز توجه نمود. با حضور یک نور مناسب، در کارخانجات مواد غذایی و دارویی، اجسام خارجی یا نشت‌ها را می‌توان قبل از ورود به خطوط تولید مشاهده کرد. یک نور خوب همچنین سبب ارتقای بهداشت کارخانه می‌شود.

جهت اطلاعات بیشتر در مورد نورپردازی بیمارستان کلیک کنید.

 

طراحی نورپردازی مراکز صنعتی

 

بهبود در کنترل کیفیت با نورپردازی کارخانه 

کنترل کیفیت از دغدغه‌های همیشگی مدیر تولید است. روشنایی مناسب برای ایستگاه‌های بازرسی و کنترل کیفیت از اهمیت بسیار برخوردار است.

سایر خطاها را می‌توان به سرعت با روشنایی مناسب و مدرن تشخیص داد. چراغ‌های صنعتی مناسب وقتی روی سقف یک کارخانه قرار می‌گیرند، ایجاد سایه را کاهش می‌دهند. سایه‌ها به روش‌های مختلف بر بازرسی تأثیر می‌گذارند.

اول، آنها می‌توانند عیوب ماشین آلات، به خصوص در قطعات غیر قابل دسترس را پنهان کنند. هنگامی که لازم است ماشین برای تعمیر باز شود، نور خوب باعث می‌شود تعمیر در محل به جای انتقال به مکان ثانویه آسان تر انجام شود.

کاهش سایه می‌تواند عیوب کیفیت در قطعات را نشان داده و توانایی تشخیص عیوب و کمبودهای کیفیت را بهبود می‌بخشد. نور مناسب با درجه وضوح رنگ مناسب، تشخیص رنگ را بهبود می‌دهد.

دوم، روشنایی کارخانه بهتر باعث بهبود دید در خط تولید می‌شود. این به این معنی است که اگر چندین نقطه بازرسی کنترل کیفیت در محل قرار نگیرد، سایر کارکنان می‌توانند یک خطای انسانی را قبل از اینکه به خط مقدم برسد، تشخیص دهند.

بسیاری از مشکلات کیفیت در طول فرآیند تولید یا مونتاژ رخ می‌دهد. روشنایی بهبود یافته می‌تواند خطاهای تولید را کاهش دهد زیرا کارکنان می‌توانند اجزای نامناسب یا قطعات گم شده را در طول عملیات مونتاژ تشخیص دهند.

هوشیاری یک جزء کلیدی برای عملکرد ماشین آلات و مونتاژ محصول است. هوشیاری بهبود یافته از نور مناسب می‌تواند منجر به اشتباهات کمتر و کیفیت خروجی بهتر شود.

بهبود در سلامت و تندرستی با روشنایی مناسب کارخانه 

نور نامناسب می‌تواند منجر به خستگی چشم و همچنین باعث سردرد، تنش و ناراحتی چشم شود.

بیشتر بخوانید :  انواع لامپ کم مصرف چیست

روشنایی بهتر محل کار این تاثیرات را کاهش می‌دهد و بدنبال آن منجر به کاهش غیبت از کار می‌شود. کارمندی که احساس سلامتی نداشته باشد بهره وری را کاهش داده و سبب خطاهای تولید شود.

 

نورپردازی مراکز صنعتی

 

چه عواملی در انتخاب سیستم های روشنایی  مراکز صنعتی وکارخانه مهم است؟

  1. – شدت نور نورپردازی کارخانه
  2. – ارتفاع سقف
  3. – قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و رطوبت
  4. – ساعات کاری و شیفت ها
  5. – میزان نور طبیعی روز

 شدت نور نورپردازی کارخانه 

توزیع نور  و شدت آن بر اساس کاری که در آن فضا انجام می‌شود، صورت می‌گیرد. با استفاده از  نرم افزارهای روشنایی می‌توان میزان و شدت نور هر فضا را محاسبه نمود.

 ارتفاع سقف

ارتفاع سقف در کارخانه‌ها به طور متوسط بین 8 تا 16 متر است. به این ترتیب، یک سیستم روشنایی باید به اندازه کافی موثر باشد تا منطقه را با توجه به استاندارهای روشنایی به خوبی پوشش دهد.

برای روشنایی انبار ، روشنایی کف و دیوار یک جایگزین مناسب است.

برای خرید چراغ گچی کلیک کنید.

قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و رطوبت یا گازهای قابل انفجار

استفاده از چراغ‌هایی با IP  مناسب برای فضاهایی که گرد و غبار یا رطوبت وجود دارد از الزامات است. همچنین استفاده از چراغ‌های ضد انفجار در فضاهایی که خطر احتراق گاز وجود دارد ضروری می‌باشد. در فضاهایی که درجه حرارت بسیار بالا و یا بسیار پایین است توجه به مشخصات فنی چراغ و میزان تحمل گرما و سرما اهمیت دارد.

 

روشنایی مراکز صنعتی 

ساعات کاری و شیفت‌ها

دانستن تعداد افرادی که در طول روز در فضای موجود کار می‌کنند و مناطقی که قرار می‌گیرند، این امکان را می‌دهد که توزیع نور بهتر و با صرفه جویی صورت گرفته و تا حد ممکن از روشن کردن مناطقی که نیاز نیست پرهیز شود.

همچنین می‌توان سیستم‌های خودکار مانند آشکارسازهای حرکتی را نصب کرد. آنها به یک مرکز صنعتی اجازه می‌دهند تا در صورت عدم استفاده، چراغ‌های خود را به طور خودکار خاموش کند.

میزان نور طبیعی روز

اگر یک مرکز صنعتی دارای نور طبیعی باشد، می‌توان سیستم‌های هوشمندی را معرفی کرد تا بازده نور در طول روز کاهش یابد. این را می‌توان با بررسی منابع نوری موجود و جهت پنجره‌ها برای بررسی میزان نور سنجید.

چگونه می توان یک متخصص نورپردازی کارخانه پیدا کرد؟

آراشید لایتینگ جهت مشاوره، طراحی و اجرای پروژه‌های شما در خدمت است.

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.