021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی کافی شاپ ها

نورپردازی کافی شاپ | اصول نورپردازی کافی شاپ

نورپردازی کافی شاپ

تاثیر یک نورپردازی مناسب و جذاب در طراحی داخلی کافی شاپ چیست و چطور می‌تواند به موفقیت کافی شاپ‌ها کمک کند؟

این روزها کافی شاپ‌ها محلی است برای: گذراندن اوقاتی آرام و معاشرت با دوستان یا همکاران، قرارهای کاری، قرارهای خانوادگی و حتی مطالعه و انجام بیزنس. کافی‌شاپ‌ها کانون‌های اجتماعی جدید هستند که توجه به نورپردازی آن‌ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

نورپردازی مناسب و استاندارد کافی شاپ به مشتریان اجازه می‌دهد تا هر عنصر موجود در فضا را ببینند و با آن ارتباط برقرار کنند، همچنین نورپردازی صحیح بر خلق و خوی آنان تاثیر گذاشته و حتی می‌تواند الگوی رفتاری آنان را تغییر دهد.

نورپردازی کافی شاپ و جذب مشتری

هر کافه‌ای سبک طراحی، رنگ سازمانی و هویت متفاوتی دارد که هویت برند آن کافی‌شاپ تعریف می‌شود. طراحی نورپردازی باید هماهنگ با هویت برند باشد. توجه به محیط موضوعی و زیبایی شناختی فضای کافه در طراحی نورپردازی تاثیرگذار است . یک نورپردازی جذاب و آرامش بخش بر جذب مشتری تاثیر داشته و تاثیر قوی بر ذهن مشتری برجای می‌گذارد.

نورپردازی کافی شاپ

عوامل تاثیر گذار در نورپردازی کافی شاپ:

– استفاده از نور طبیعی در طول روز تا حد امکان

نحوه قرار گرفتن کافی شاپ و جهت پنجره ها میزان نور روز ورودی را تعیین می‌کند. تعداد زیاد پنجره، درهای شیشه‌ای، آینه‌ها و نورگیرهای بزرگ ، نور طبیعی بیشتری را به داخل کافه وارد می‌کند. همچنین استفاده از پرده‌های شفاف یا سبک و روان این امکان را فراهم می‌کند تا میزان نور خورشید و گرما در طول تابستان کنترل شود.

نور طبیعی نه تنها همه چیز را درخشان و زیبا می‌کند، بلکه بر سلامتی جسمی و روانی مشتریان تاثیر گذار است. روحیه مشتریان با مقدار زیادی نور خورشید در داخل کافه تقویت خواهد شد و آنها احساس شادی و انرژی می‌کنند و آماده هستند تا ساعت ها در کافه بمانند و غذا و نوشیدنی‌های تازه سفارش دهند.

– نورپردازی کافی شاپ با نور مصنوعی و ایجاد یک محیط راحت و دنج در شب

در پایان روز، مشتریان نیاز دارند تا پس از یک روزکاری طولانی و سخت، احساس آرامش کنند. سه نوع نورپردازی اصلی وجود دارد که می‌تواند نور مورد نیاز کافی شاپ را تامین نماید: نور محیطی، نور وظیفه‌ای یا موضعی و نور تاکیدی که هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند و می‌توانند از طریق منابع نوری مختلف اجرا شوند.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی سالن عروسی | 30 تا از بهترین ایده های نورپردازی در مراسم

نور محیطی: روشنایی محیطی منبع اصلی روشنایی در یک فضاست. این روشنایی به افراد اجازه می‌دهد تا به راحتی اطراف را ببینند و حرکت کنند. همچنین کارکنان به راحتی در فضای کافی‌شاپ رفت و آمد کرده و خدمات و سرویس خود را ارائه دهند.

نور موضعی: نور موضعی به مشتریان و کارکنان اجازه می‌دهد تا عملکردهایی را انجام دهند که ممکن است به منبع نور متمرکزتری نیاز داشته باشند، مانند خواندن منو یا آماده کردن سفارش‌ها. نورهای موضعی را می‌توان بوسیله چراغ‌های آویز و یا چراغ‌های ریلی سقفی تامین کرد.

نور تاکیدی: نورپردازی تاکیدی به فضا جذابیت بخشیده و برای ایجاد نقاط کانونی استفاده می‌شود. از نور تاکیدی برای برجسته کردن قطعات آثار هنری، تابلو‌ها، مجسمه‌ها و یا تامین روشنایی جزیره‌‌های تزئینی یا تاباندن نور به مناطق خاص استفاده می‌شود.

نورپردازی کافی شاپ

ترکیب هنر و نور پردازی در کافی شاپ:

یکی از بهترین نکات نورپردازی کافی شاپ ، استفاده از نورهای تاکیدی برای ایجاد جذابیت و زیبایی است. استفاده از نورپردازی تاکیدی از نظر زیبایی برای چشم بسیار دلنشین است و می‌توان از آنها برای ایجاد هر تعداد نقطه کانونی در داخل کافی شاپ استفاده کرد. وظیفه این چراغ ها این است که قسمت های خاصی از کافه را که می خواهیم توجه مشتریان را به آنجا جلب کنیم برجسته کنند.

انتخاب دمای رنگ نور مناسب در نورپردازی کافی شاپ

دمای رنگ نور به این معنی است که نورها چقدر گرم یا سرد هستند و یا حتی به دمای رنگ نور خورشید نزدیکند. نورهای گرمتر در طبیعت متمایل به زرد هستند در حالی که نورهای سرد به سمت رنگ آبی نزدیک هستند.

برای نورپردازی کافی‌شاپ‌ها، چراغ‌های با رنگ گرم همیشه ترجیح داده می‌شوند، زیرا حالتی خانگی، گرم و راحت‌تر را به محیط می‌دهند. دمای رنگ بین 2500 تا 3500 کلوین معمولاً برای این منظور ایده آل است. همچنین، لازم است این دمای رنگ نور در سراسر کافه ثابت باشد. یک طرف گرم و یک طرف با رنگ سرد غیرجذاب بوده و ایجاد درهم ریختگی می‌کند.

نورپردازی کافی شاپ

انتخاب شدت نوری مناسب برای نورپردازی کافی شاپ

شدت نور کم: نور کم آرامش بخش است. مهمانان دوست دارند طولانی‌تر در کافی شاپ بمانند. نور کم صمیمیت را بیشتر می‌کند. مشتریان احساس می‌کنند از سایر مهمانان اتاق جدا شده‌اند و در یک فضای خصوصی هستند. البته مهم است بدانیم که حتی در محیط هایی با نور کم، روشنایی محیطی کافی برای انجام آسان و ایمن وظایف اصلی مثل راه رفتن، در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی مسجد | انواع خدمات روشنایی مساجد

روشنایی درخشان: نورهای درخشان تحریک بیشتری نسبت به نور کم دارند. این بدان معنی است که مشتریان بیدار و هوشیار خواهند بود. نور روشن برای پذیرایی جلسات کاری در کافه‌ها مناسب است. این روشنایی را می‌توان با استفاده از روشنایی روز توسط پنجره‌های بزرگی که نور طبیعی را وارد می‌کنند یا منابع نور مصنوعی سقفی و آویز به دست آورد.

منابع نورپردازی پیشنهادی برای کافی‌شاپ

– چراغ های روشنایی LED

چراغ‌های LED برای تامین نور محیطی نسبت به سایر گزینه‌ها کارآمدتر هستند و در کاهش انرژی موثر هستند. آنها با ایجاد نور یکدست، نور را در یک منطقه خاص پخش می‌کنند.

نورپردازی کافی شاپ

– چراغ خطی روکار یا آویز

برای تامین نور وظیفه‌ای استفاده از منابع نوری آویز بسیار کاربردی هستند. این منابع در مناطقی نصب می‌شود که نیاز به روشنایی وظیفه‌ای علاوه بر نور محیطی برای انجام کارهای خاص داشته باشیم. چراغ خطی روکار یا آویز متنوع و مختلط است و می تواند با طیف وسیعی از کاربردها سازگار شود. در این سیستم، نورخطی به یک عنصر معماری تبدیل می‌شود که می‌تواند فضاها را متمایز کند و تجربه‌ای منحصربه‌فرد و عالی خلق کند.

– استفاده از چراغ‌های ریلی در نورپردازی کافی شاپ

چراغ‌های اسپات سقفی و دیواری این اجازه را می‌دهد تا بخش‌هایی از معماری فضا را برجسته کرد. تامین نورهای تاکیدی و وظیفه‌ای با نصب این چراغ‌ها در فاصله تعیین شده و زاویه مناسب بر روی ریل نصب شده، انجام می‌شود.

در فضاهایی که نیاز به برجسته سازی داشته باشد یا نیاز است بر عناصر معماری یا هنری تاکید شده و مورد توجه قرار گیرند این سیستم نورپردازی بکار گرفته می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی و تولید تجهیزات نورپردازی مدرن چراغ‌های ریلی با منابع نوری ترک و سیستم نورپردازی با استفاده از ریل‌های مغناطیسی بسیار مورد توجه طراحان نورپرداز واقع شده است.

در انتها می‌توان اینطور نتیجه گرفت که:

در طراحی و اجرای نورپردازی کافی شاپ مهمترین اولویت‌ها نیاز مشتریان است. در مرحله بعدی زیبایی شناسی، جذب مشتری و برند سازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نورپردازی کافی شاپ

باید به این توجه داشت که فن‌آوری‌های جدید در منابع نور، چراغ‌ها و سیستم‌های کنترل روشنایی می‌توانند به کاهش هزینه‌های عملیاتی تاسیسات روشنایی و بهبود درآمد کافی شاپ بدون به خطر انداختن کیفیت روشنایی کمک کنند. و سخن آخر اینکه برای مشاوره، طراحی و اجرای نورپردازی با یک کارشناس متخصص نورپردازی تماس بگیرید.

یک نظر ثبت کنید