021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

انواع لامپ

انواع لامپ | معرفی بیش از 8 مدل مختلف لامپ پر کاربرد

انواع لامپ

منابع نور پایه
لامپ‌ها ابزاری هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی نور تبدیل می‌کنند. لامپ‌ها را می‌توان بر اساس ساختار و ترکیب، محل قرارگیری و نحوه تولید طبقه بندی کرد.

منابع نوری لامپ‌ها

لامپ‌ها بسته به منابع تولید کننده نورشان طبقه بندی می‌شوند. انواع لامپ‌ ها در زیر آورده شده است.

1- لامپ‌های رشته‌ای

لامپ‌های رشته‌ای، حاوی رشته تنگستن هستند که با عبور جریان الکتریکی از آن، این رشته گرم شده و یک نور زرد مایل به نارنجی تابش می‌کند.

رشته تنگستن در یک حباب شیشه‌ای قرار دارد و درون این محفظه خلاء است تا رشته بتواند بدون سوختن نور ساطع کند. در این پروسه گرمای زیادی تولید می‌شود، حباب بشدت شده و اتلاف انرژی بالا است. به همین دلیل این لامپ‌ها دارای عمر کوتاه هستند. به دلیل بهره‌وری پایین و طول عمر کوتاه در بسیاری از کشورها لامپ‌های رشته‌ای از چرخه مصرف خارج شده‌اند.

ما فروشنده انواع لامپ های اس ام دی هستیم. روی لینک کلیک کنید.

2- لامپ‌های هالوژن

لامپ‌های هالوژن همان لامپ‌های رشته‌ای هستند با این اختلاف که لامپ‌های هالوژن حاوی رشته‌ای پوشش‌دار هستند و درون حباب به جای خلا از یک گاز هالوژن پر شده است.لامپ‌های هالوژن دارای طول عمر بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته ای بوده و بهره‌وری بالاتری دارند.

3- لامپ‌های تخلیه

انواع چراغ های تخلیه

  1. لامپ فلورسنت
  2. لامپ فلورسنت فشرده
  3. لامپ بخار سدیم
  4. لامپ بخار جیوه
  5. لامپ متال هالید
بیشتر بخوانید :  لامپ رشته ای چیست | لامپ فیلامنتی چیست ؟ بررسی مزایا و معایب

لامپ های فلورسنت

در لامپ فلورسنت، جریان الکتریکی از درون مخلوطی از گازهای بی اثر مانند بخار فلز و آرگون عبور می‌کند و داخل جدار لامپ با فسفر پوشیده شده است. هنگامی که ذرات گاز بی اثر به داخل لامپ برخورد می‌کنند، نور ساطع می‌شود. لامپ فلورسنت به دلیل شکل لوله‌ای و رنگ در فضاهای تجاری و اداری بسیار مورد استفاده قرار میگرفتند. بعد از ظهور LED استفاده از از این نوع لامپ محدودتر شده است.

برای دیدن چراغ های خطی یا لاین نوری روی لینک کلیک کنید و از فروشگاه ما دیدن کنید.

 لامپ فلورسنت فشرده

لامپ فلورسنت فشرده که به اختصار CFL گفته می‌شود مشابه لامپ‌های فلورسنت است. فقط این لامپ‌ها اندازه کوچکتری دارند و در فضاهای مسکونی بیشتر استفاده می‌شوند. برای گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد لامپ‌های فلورسنت فشرده به مقاله مربوطه مراجعه نمایید.

لامپ های نئون

لامپ‌های نئون حاوی گاز نئون هستند. البته گازهای دیگر نیز در یک لامپ نئون وجود دارد که نور تولید می‌کنند. مخلوط گاز نوع رنگ لامپ را تعیین می‌کند. از مزایای این لامپ این است که می‌توان آن را در انواع شکل‌ها ساخت. نمونه آن را برای تابلوسازی در فضای باز و نوشتن نورانی می‌توان دید. از این لامپ‌ها بیشتر برای نورپردازی تزئینی استفاده می‌شود.

انواع لامپ های متال هالید، بخار سدیم، بخار جیوه

لامپ‌های تخلیه با چگالی بالا حاوی مخلوط فلزی و گاز هستند. آنها نور بیشتری تولید می‌کنند و در عین حال انرژی بیشتری مصرف می‌کنند. کاربرد این لامپ‌ها بیشتر در زیر ساخت‌ها یا در صنعت و فضاهای عمومی مثل پارک‌ها و چراغ‌های خیابان است.

4- دیودهای ساطع کننده نور LED

انواع لامپ LED

مخفف دیود ساطع نور است. LED ها مواد نیمه هادی جامد هستند که نور تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی منزل | 20 تکنیک اصولی همراه با مشاوره رایگان برای فضای مسکونی

LED ها با اندازه کوچک قابلیت‌های منحصر به فردی را ارائه می‌دهند. برخی از لامپ‌های LED از نظر ظاهر شبیه لامپ‌های سنتی هستند و برخی از آنها دارای ظاهری متفاوت هستند.

LED ها قابلیت‌های فوق العاده‌ای برای نوآوری در نورپردازی ارائه می‌دهند و نسبت به تجهیزات روشنایی سنتی، کاربردهای وسیع‌تری دارند. LED ها به دلیل کاربری خوب و بهره نوری بالا ، مصرف انرژی پایین و طول عمر بالا این روزها بسیار محبوب هستند. از مزیت های این لامپ تنوع رنگ نوری آن است.

آراشید ارائه دهنده انواع چراغ گچی

مزایای LED به صورت لیست از قرار زیر است:

  • روشنایی قابل کنترل و روشن
  • بهره وری انرژی بالا
  • به وات بسیار کمتری نسبت به چراغ های HID، CFL و رشته ای نیاز دارد
  • گرمای کمتری تولید می‌کند
  • طول عمر بالا
  • تنوع رنگ نور
  • CRI بالا

نتیجه آن‌که:
از اجزای ضروری یک فضا روشنایی آن است. نورپردازی صحیح نه تنها کلیدی برای رفع خستگی ناشی از کار است، بلکه تنظیم کننده حال و هوای فضای کار یا اتاق می‌باشد. انتخاب نوع منبع نوری با هدف تامین روشنایی محیطی، روشنایی وظیفه‌ای ، روشنایی تاکیدی یا روشنایی تزئینی صورت می‌گیرد.

همچنین در اجرای نورپردازی فضای بیرونی و فضای سبز باید به نوع منبع نوری با هدف تامین نور محیطی، تامین امنیت و نورهای تزئینی توجه نمود.

کمک گرفتن از مشاوره نورپردازی یا طراح نورپرداز به شما کمک می‌کند تا به اهداف خود برسید و روشنایی مناسب (انواع لامپ) فضای داخلی و بیرونی را تجربه کنید. در این راستا شرکت نورپردازی آراشید با ارائه خدمات طراحی و اجرای روشنایی و نورپردازی شما را در رسیدن به خواسته خود یاری می‌کند.

یک نظر ثبت کنید