
نورپردازی اماکن تجاری | بهترین روشنایی برای مجتمع تجاری
نورپردازی اماکن تجاری
طراحی نورپردازی برای مراکز تجاری شاید کمی پیچیده به نظر برسد. شاید به این دلیل که این روند شامل انتخاب نوع منبع نوری از میان طیف عظیمی از محصولات و برندها و ایجاد شبیه سازی نورپردازی مناسب برای آنها است و همچنین عوامل دیگری از جمله عملکرد و بهینه سازی مصرف انرژی را باید در نظر گرفت.
توسعه یک مفهوم نورپردازی برای یک مرکز تجاری یا محیط برند همیشه یک چالش برای نورپردازی یا طراح داخلی است زیرا هیچ دستور العمل استانداردی وجود ندارد.
این به دلیل طیف وسیعی از کاربردها است که در یک مرکز تجاری وجود دارد. طراحی روشنایی برای فروشگاه ها، بوتیکها، رستورانها و کافی شاپها، راهروها و فضاهای مشترک و مراکز و بخشهای دیگر، هر کدام جداگانه مورد نیاز است.
در هر مورد، آنچه باید در نظر گرفته شود یک هویت متمایز (روشنایی) است که نورپردازی اماکن تجاری محیط خرده فروشی یا پیام برند ارائه شده را منعکس میکند. بهویژه، برای فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای مستقل جهت دستیابی به ساختار بازاریابی مناسب لازم است که با فکر باز و ترکیب با عناصر دیگر به یک منسجم جدید رسید.
با توجه به اینکه مغز ما 80 درصد از اطلاعات محیطی را از طریق چشمانمان دریافت میکند و این درصد بدون نور صفر میشود، به سختی میتوان اهمیت یک راه حل روشنایی عملکردی را دست کم گرفت.
اما این فقط کمیت نیست که مهم است، کیفیت روشنایی نقشی کاملاً کلیدی دارد. هر چه طراح نور زودتر در پروژه نورپردازی وارد شود، نتیجه بهتری حاصل خواهد شد.
از طرفی همانقدر که جنبههای فنی یک طرح مهم هستند، زیباییشناسی، کارایی، ارگونومی، هویت سازمانی ودر نهایت، روانشناسی فروش نیز اهمیت دارند.
فهرست
آماده کردن صحنه برای یک اجرای موفق نورپردازی مرکز تجاری
راه حل های روشنایی بخشی اساسی از مفهوم طراحی داخلی هستند و باید به طور یکپارچه در متن آن قرار بگیرند.
جدای از محیط فیزیکی، دو جنبه کلیدی دیگر نیاز به توجه دارند:
- گروه هدف
- محصول و تاریخچه آن
این به این دلیل است که هدف، در واقع، تنظیم صحنهای است برای درامی که در آن مشتریان (بالقوه) خود قهرمان هستند. «فیلمنامه» شامل صحنههایی است که توسط نور ساخته شدهاند.
صحنههایی از لذت، رغبت و جذبه. نور دعوتی میفرستد تا نزدیکتر شویم و از یک تجربه فرحبخش لذت ببریم. نور میتواند چشمان ما را هدایت کند. بنابراین نورپردازی عملکردهای بسیاری دارد، از علامت گذاری مسیر و جهت گیری گرفته تا برجسته سازی و ارائه و شبیه سازی نورپردازی این ارتباط را با طراحی نورپردازی برقرار میکند.
تمرکز بر نیازهای انسان در نورپردازی اماکن تجاری
استفاده از نور روز برای اماکن خرده فروشی به طور فزایندهای مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل آن تأثیر محرک نور روز و ارائه رنگ نور عالی است، و دلیل دیگر گنجاندن آن در یک طرح روشنایی مصنوعی به حداقل رساندن مصرف انرژی، بار گرما و هزینه های تهویه مطبوع میباشد.
چون نور طبیعی پویا است، یعنی در طول روز تغییر میکند، در نورپردازی اماکن تجاری با نور روز کم، این ریتم شبانه روزی و اثر نیروبخش آن را میتوان با نور مصنوعی همراه کرد.
مفاهیم نورپردازی نیز همانند معماری فضای داخلی متنوع است. سطوح روشنایی برای عملکردهای مختلف لایه بندی میشود. در عین حال، باید به درک انسان از نور توجه شود.
برای مثال، نوری که به طور انحصاری روی زمین هدایت میشود، حداقل در جایی که پوششهای کف تاریک است، هدر میرود زیرا مردم عمدتاً به سطوح عمودی توجه میکنند.
این سطوح که عموماً با رنگهای روشن ساخته میشوند، فوراً حس متفاوتی از روشنایی و فضا را هنگام روشن شدن منتقل میکنند. زیرا چشم انسان روشنایی را درک نمیکند، فقط درخشندگی را ثبت می کند که عمدتاً توسط نور منعکس شده توسط سطوح تعیین میشود.
روشن کردن نواحی محیطی به آنها قدرت جذب خاصی میدهد و جهت گیری سریع را در یک فضا ایجاد میکند. سطوح اتاق با بازتاب بالا، کارایی سیستم روشنایی را بهبود میبخشد.
سیستمهای روشنایی غیرمستقیم، سقفهای نورانی یا نورپردازیهایی که اغلب در بوتیکها یا مراکز خرید یافت میشوند، درخشندگی کافی برای چشم ایجاد میکنند و در عین حال فضایی روشن و شاد را سبب میشوند.
ایجاد تنوع برای توجه بیشتر در نورپردازی اماکن تجاری
برخلاف کاربردهای دیگر، مانند روشنایی اداری، کار با یک سطح روشنایی یکنواخت در فضای فروشگاهی توصیه نمیشود. برعکس، آنچه در اینجا لازم است طراحی دراماتیک و تئاتری است.
جلوههای نورپردازی با عنصر غافلگیری کمک میکند تا خرید با یک تجربه حسی همراه باشد. طیف این گزینهها گسترده است:
- تابش نور میتواند شامل
- تاباندن نور از پایین
- نور لحظهای یا گذرا
- نور تک رنگ یا با تغییرات رنگ نور
- مسیرهای نورانی
- آسمان پرستاره
- استفاده از گوبوها یا شابلنها
باشد که هم تنوع و هم فضای خاص محصول برند را ایجاد میکند. ثابت شده است که این جلوههای نوری مدت زمانی که خریدار در فروشگاه میگذراند را افزایش میدهند و مشتری را تشویق به ماندن میکنند.
اما روشنایی ایجاد شده توسط نورهای عمومی (جنرال) و تاکیدی (تزیینی) تنها وسیله برقراری ارتباط با هویت سازمانی یک فروشگاه نیست. به همان اندازه فرم بدنه چراغها هم از اهمیت برخور دارند. طراحی، رنگ و قالب چراغ به عنوان یک المان و سبک بر محیط تأثیر میگذارند.
راههای زیادی برای به نمایش گذاشتن کالا در رابطه با تامین نور مناسب وجود دارد: در یک فروشگاه تخفیفدار، راهحل ممکن است در نور یکنواخت روشن و تقریباً یک دست باشد.
از سوی دیگر، نورپردازی تاکیدی محصول با سطوح روشنایی متفاوت، انحصاری بودن کالارا نشان میدهد. رنگهای گرم حس صمیمیت را منتقل میکنند، نور سفید طبیعی یا نچرال حس ارائه یک کالای عادی و معمول را ایجاد میکند.
جنبههای احساسی یکی از مواردی است که باید در طراحی نورپردازی مورد توجه قرار گیرد، اما عملکرد نیز نقش مهمی را ایفا میکند. هر سالن فروشگاه یک محل کار است، بنابراین نورپردازی باید کار متمرکز و بدون خستگی را تضمین کند و انگیزه کارکنان را افزایش دهد.
این بدان معنی است که مقادیر روشنایی مندرج در استانداردها باید در واقع بیش از حد رعایت شود تا به یک اثر ارتقاء فروش دست یابد و از تابش نور مستقیم و انعکاسی اجتناب شود.
به حداقل رساندن مصرف انرژی یکی دیگر از موضوعاتی است که به طور فزایندهای در نورپردازی اماکن تجاری مهم است، موضوعی که پیامدهایی برای انتخاب منابع نور و سیستمهای کنترل روشنایی برای روشنایی فروشگاه دارد.