021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی مغازه

نورپردازی مغازه | 4 نکته مهم همراه با مشاوره رایگان برای ویترین

نورپردازی مغازه

نحوه نورپردازی مغازه یا فروشگاه یکی از مهمترین جنبه‌ها در به نمایش گذاشتن و فروش اجناس است. روشنایی در فضاهای مغازه و خرده فروشی علاوه بر روشن کردن محیط و نمایش محصولات، ارسال پیام در مورد برند را به عهده دارد و دعوت کننده است. همچنین می‌تواند برموارد زیر تاثیر بگذارد:

  1. تجربه‌ی خرید مشتری
  2. رفتار خرید
  3. خلق و خوی خریدار
  4. تصمیم‌گیری خرید
  5. روحیه و بهره‌وری کارکنان

نورپردازی این توانایی را دارد تا بر رفتار خرید مصرف کنندگان تاثیر گذاشته و راهنمای آنان باشد و همچنین ابزار قدرتمندی است که به فروشنده این امکان را می‌دهد تا محصولاتش را به بهترین نحو به نمایش بگذارد.

چطور با نورپردازی مغازه فضای لذت‌بخش ایجاد کنیم؟

نور یکی از عناصر کلیدی تاثیر‌گذار در یک فضای خرده فروشی و مغازه است. نور پیامی در مورد برند ما ارسال می‌کند و در هنگام ورود مشتری به فروشگاه دعوت کننده است، یک نورپردازی خوب، در درجه اول باید توجه را به محصولات جلب کند و در مرحله بعد آرامش دهنده و فرح‌بخش باشد. در طراحی نورپردازی مغازه در ابتدا باید هدف ار نورپردازی را در نظر گرفت و اینکه چه نوع احساسی را می‌خواهیم به مشتری القا کنیم. این به ما کمک می کند تا نوع تجهیزات روشنایی و وسایل مورد نیاز را انتخاب کنیم.

انواع منابع روشنایی برای نورپردازی مغازه

از پنل‌ها گرفته تا چراغ‌های آویز و از چراغ‌های خطی روکار گرفته تا چراغ‌های خطی توکار، طیف گسترده‌ای از سبک‌های معمول برای انتخاب منابع روشنایی است. پس از تعیین نوع روشنایی مورد نیاز، وسایل روشنایی خود را با در نظر گرفتن دو نکته اصلی انتخاب کنید:

 نحوه تناسب چراغ با تصویر کلی برند شما

نورپردازی راهی دیگر برای بیان هویت فروشگاه شماست. به عنوان مثال، آویزهای لامپ فیلامنت برهنه متداول ولی قدیمی هستند، در حالی که لوسترها می‌توانند غیر معمول و منحصر به فرد یا ظریف و سطح بالا باشند، و چراغ‌های خطی با تکنولوژی و شکلی مدرن به ایجاد حس هیجان و ریسک‌پذیری کمک می‌کنند.
نورپردازی خوب در مغازه می‌تواند بر رفتار خرید تاثیر بگذارد. برای نمونه وقتی وارد فروشگاه اپل می‌شوید، متوجه می‌شوید که نور خنک، روشن و یکنواخت فضایی باز و مطبوع ایجاد می‌کند که یادآور نور طبیعی در فضای باز است. در حالی که در فروشگاه پوشاک نورپردازی گرم و هیجان انگیزتر مشتریان جوان‌تر را جذب می‌کند و بر انتخاب لباس تأکید می‌کند.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی ویلا حیاط و فضای داخلی و خارجی | بهترین روش نورپردازی

اگر نیاز به سفارش و یا مشاوره جهت چراغ سفارشی دارید روی لینک کلیک کنید.

نورپردازی چگونه محصول شما را به نمایش می‌گذارد

علاوه بر نورپردازی تزئینی و محیطی، شما به نورپردازی کاربردی نیاز دارید که ظاهر محصولات شما را به درستی نمایش دهد و جزئیات آن را به نمایش بگذارد، به خصوص در مورد کالا‌هایی مانند جواهرات باید به این موضوع دقت کرد.
بهترین روش برای رسیدن به یک نورپردازی مناسب و کاربردی در مغازه لایه بندی نور است. با این کار مشتریان با یک حس خوب و فضایی روشن کالا را انتخاب کرده و تصمیم به خرید می‌گیرند.

چهار نوع لایه بندی نور در زیر شرح داده شده است

1- نور محیطی یا عمومی

روشنایی عمومی، روشنایی کلی را در فضا تامین می‌کند. نور محیطی باید به اندازه‌ای روشن باشد که ایجاد سایه‌ نکند و مشتریان و کارمندان بتوانند با خیال راحت و به آسانی تردد کنند. به طور معمول، چراغ‌های پنلی یا چراغ خطی توکار یا روکار برای ارائه یک لایه روشنایی عمومی استفاده می‌شود. از آنجایی که روشنایی عمومی معمولاً در سقف قرار می‌گیرد، خطوط نوری و پانل های LED به دلیل طول عمر و هزینه‌های عملیاتی پایین، بهترین عملکرد را دارند.

2- نور تاکیدی

نورپردازی تاکیدی برای روشن کردن نواحی کلیدی یا جزئیات اشیا و اجناس استفاده می‌شود . نور تاکیدی معمولا 3 برابر روشن تر از نور عمومی در فضای مغازه در نظر گرفته می‌شود.

این اختلاف سطح روشنایی به ایجاد کنتراست در قسمتی که می‌خواهیم روی آن تاکید کنیم با بخش‌های دیگر فروشگاه کمک می‌کند و باعث می‌شود مشتریان بتوانند محصولات شما را بهتر ببینند و آنچه مورد نیازشان است را انتخاب کنند. در یک فضای خرده فروشی، می‌توانید از نورپردازی تاکیدی برای موارد زیر استفاده کنید:

  • برجسته کردن نمایشگرها
  • بر محصولات جدید تاکید کنید و جزئیات کلیدی را به نمایش بگذارید
  • ویترین‌ها
  • پنل‌های تبلیغاتی و تابلوهای فروش را روشن کنید
  • برای روشن کردن و تاکید بر مسیرهای راهنما
بیشتر بخوانید :  آموزش نصب چراغ مگنتی | نحوه وصل سیستم مولتی ترک

3- نور وظیفه‌ای

نورپردازی وظیفه‌ای، نور متمرکز و روشنی است که برای انجام کارهای خاص به نورپردازی محیطی اضافه می‌شود. این نوع نورپردازی در فضاهای زیر اجرا می‌شود:

  • بخش‌های خدمات مشتری، مانند اتاق‌های پرو، میزهای خرید و صندوق‌ها
  • مناطق اجرایی و اداری
  • اتاق‌های انبار

اطلاعات بیشتر درباره نورپردازی بیمارستان را دراین مطلب بخوانید.

4- نور تزئینی و وسایل تزئینی

بیشتر نورهای تزئینی انتخاب شده باید با پس زمینه ترکیب شوند، در نورپردازی تزئینی، منابع نوری انتخاب شده باید برجسته و خاص باشند. این نورپردازی می‌خواهد مورد توجه قرار گیرد و باید شامل تجهیزاتی باش تا خاص و منحصر به فرد جلوه کند. این نورپردازی معمولا در فضاهای زیر استفاده می‌شود:

  • اتاق های پرو
  • ورودی‌ها
  • ویترین‌ها
  • مناطق کلیدی قابل مشاهده از بیرون فروشگاه

دمای رنگ نور و CRI

دمای رنگ نور لامپ بر حسب کلوین اندازه گیری می شود. هر چه این عدد بیشتر باشد و به سمت 6000 یا 7000 برود دمای رنگ نور سردتر می‌شود. و هر چه به سمت پایین‌تر میل پیدا کند مانند 2500 به سمت نور گرم می‌رود. دمای رنگی که برای فروشگاه خود انتخاب می‌کنید می‌تواند تاثیر زیادی بر حال و هوای محیط داشته باشد.
نورپردازی با دمای رنگ نور سرد فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد و در عین حال مشتریان و کارمندان را هوشیار نگه می‌دارد. نور گرم فضا را دنج، خوش‌آمد و آشناتر می‌سازد و مشتریان را به ماندگاری بیشتر در محیط تشویق می‌کند.
شاخص رندر رنگ CRI نشان می‌دهد که یک لامپ با چه دقتی رنگ‌ها را در مقیاس 0 تا 100 نمایش می‌دهد و اجناس زیر این نور تا چه اندازه به رنگ واقعی خود نزدیکند. هرچه این عدد بالاتر باشد، رنگ‌ها زیر آن نور واقعی‌تر هستند. هنگام انتخاب لامپ‌ها برای نورپردازی مغازه باید به CRI آن توجه کرد.برای مثال در مغازه های فروش پوشاک و اتاق‌های پرو باید به دنبال لامپ‌هایی با CRI بالاتر از 80 بود.

برای نورپردازی کافی شاپ روی لینک کلیک کنید.

نتیجه گیری آنکه 

به همراه پیشرفت تکنولوژی، نقش نورپردازی مغازه نیز پر رنگ‌تر شده است. نورپردازی دیگر صرفاً به عملکرد و اطمینان از اینکه کالاها به خوبی نشان داده می‌شوند، نیست. نورپردازی مغازه در حال تبدیل شدن به یک ابزار بازاریابی و برندسازی موثر است که به تجربه خرید مصرف‌کننده و دعوت به خرید ختم می‌شود.

تیم آراشید آماده ارائه انواع مشاوره نورپردازی به مشتیان است.

یک نظر ثبت کنید