021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

cob چیست

COB چیست

COB چیست

طراحی نورپردازی و اجرای صحیح آن در معماری و طراحی داخلی بسیار اهمیت دارد. نورپردازی صحیح نه تنها جذابیت و زیبایی شناختی را افزایش می‌دهد، بلکه حال و هوا و حس فضا را تنظیم کرده و از طرفی می‌تواند باعث افزایش بهره‌وری و کارایی شود.

در سال‌های اخیر، فناوری COB (Chip on Board) با ویژگی‌ها و مزایای نوآورانه خود، دنیای طراحی نورپردازی را وسعت داده است.

فناوری COB چیست ؟

فناوری COB به استفاده از تراشه‌های LED متعددی اشاره دارد که مستقیماً روی یک برد مدار نصب می‌شوند. این تراشه‌ها به عنوان یک ماژول روشنایی واحد با هم کار می‌کنند تا یک منبع نور قدرتمند و کارآمد را ارائه دهند.

برخلاف منابع روشنایی سنتی، فناوری COB یک پرتو متمرکز نور بدون سوسو زدن یا کاهش نور تولید می‌کند.

خرید چراغ ریلی از آراشید.

مزایای COB (Chip on Board) چیست ؟

دنیای نورپردازی مدرن با ظهور فناوری COB (Chip on Board) وسعت یافت. لامپ‌های COB به دلیل عملکرد فوق العاده، قابلیت اطمینان و مقرون به صرفه بودن، به عنوان افق جدید فناوری روشنایی ظاهر شدند.

مزایای این منابع نوری را می‌توان به شکل زیر لیست نمود:

  • از آنجایی که این ال ای دی ها بسیار نزدیک به هم قرار می‌گیرند، هیچ شکاف یا خاصیت بازتابی وجود ندارد که باعث پراکندگی نور شود. این امر سبب میشود یک نور متمرکز داشته باشیم.
  • از آنجایی که این منابع نوری، نور با شدت بالا و انرژی کم تولید می‌کنند، در مصرف انرژی بسیار کارآمد هستند و از روش‌های نورپردازی سنتی بهتر عمل می‌کنند.
  • عمر آنها بسیار بیشتر از لامپ‌های معمولی است.
  • انعطاف پذیر هستند و به طراحان این امکان را می‌دهند که از آنها در طرح‌های مختلف روشنایی استفاده کنند.
  • در رنگ‌ها و اندازه‌های مختلف موجود هستند و برای هر پروژه طراحی نورپردازی داخلی و خارجی مناسب هستند.

فناوری COB در طیف گسترده‌ای از چراغ های روشنایی، از جمله چراغ های سقفی توکار و روکار، چراغ های ریلی و پروژکتورهای فضای بیرون و داخلی و چراغ‌های صنعتی و خیابانی استفاده شده است. از منابع نوری COB در فضاهای مختلف مانند فضاهای اداری، موزه‌ها، گالری‌ها، سالن‌های تاتر، فضاهای تجاری و فروشگاه ها، فضاهای صنعتی و غیره استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید :  OLED چیست ؟ تکنولوژی oled با led چه تفاوتی دارد؟

طراحی با منابع نوری COB چیست

فناوری COB طیف وسیعی از امکانات طراحی را در اختیار طراحان قرار داده است. پرتو متمرکز نور آن را برای برجسته کردن مناطق خاصی از یک اتاق یا یک المان خاص یا ایجاد یک جلوه دراماتیک ایده آل می‌کند. این باعث می شود که برای طراحان داخلی که به دنبال ایجاد یک محیط یا خلق و خوی خاص هستند، گزینه ایده آلی باشد.

طراحان نورپردازی همچنین می‌توانند با استفاده از فناوری COB برای روشنایی عمومی، نورپردازی وظیفه‌ای و نورپردازی تاکیدی از مزایای فناوری COB بهره ببرند. تطبیق پذیری لامپ‌های COB به آنها اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه آن‌ها را در طیف گسترده ای از طرح‌های نورپردازی معماری ادغام کنند.

ال ای دی توکار و روکار ار از این صفحه خریداری کنید.

استفاده از منابع نوری COB در فضاهای مختلف:

استفاده از منابع نوریCOB در نورپردازی موزه‌ها و گالری‌ها:

موزه‌ها فضایی هستند که نور در آن‌ها نقش تعیین کننده‌ای دارد. انتخاب نادرست منابع نوری می‌تواند به آثار هنری و مصنوعات نمایش داده شده آسیب برساند. منابع نوری COB سطوح پایینی از گرما را تولید می‌کنند و بدلیل اینکه در موزه ها خطر آسیب گرما زیاد است، این منابع نوری برای استفاده در موزه‌ها مناسب هستند. همچنین این منابع نوری، به دلیل داشتن نور متمرکز می‌توانند جزئیات اجسام را بخوبی نشان داده و با ایجاد سایه و کنتراست فضاهایی جذاب تولید کنند.

در فضاهایی که نیاز به برجسته کردن جزئیات وجود دارد، نورپردازی تاکیدی ضروری است. نمونه اینگونه فضاها گالری های هنری هستند. منابع نوری COB یک پرتو بسیار هدفمند و بدون تابش خیره کننده ارائه می دهند که آن را برای نورپردازی آثار هنری گزینه‌ای عالی می‌نماید.

استفاده از منابع نوری COB در نورپردازی نما:

در نورپردازی نما توجه بیشتر بر روی برجسته کردن جزئیات معماری یا عناصر طراحی در نما است. از نورپردازی COB می توان برای برجسته کردن ویژگی‌های خاص معماری مانند ستون‌ها، طاق‌ها یا جزئیات پیچیده در سقف، دیوارها یا کف استفاده کرد.

استفاده از منابع نوری COB در روشنایی فضای بیرونی و چشم انداز:

منابع نوری COB نه تنها برای فضاهای داخلی کاربرد دارد، بلکه برای نورپردازی در فضای باز نیز کارآمد است. این نوع نورپردازی می‌تواند با تمرکز بر روی عناصر موجود، درختان، پرچین، راهروها و دسترسی‌ها و آبنماها معماری شبانه را به نمایش بگذارد. تامین نورپردازی تاکیدی و وظیفه‌ای با استفاده از این منابع نوری صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید :  تفاوت دمای رنگ نور گرم و سرد و نچرال چیست؟

استفاده از منابع نوری COB برای تامین نور تاکیدی و وظیفه‌ای در فروشگاه‌ها و مراکز تجاری:

COB یک فناوری نورپردازی تخصصی است که برای نورپردازی تاکیدی و برجسته کردن عناصر خاص در فروشگاه ها و مراکز تجاری ایده آل است. بر خلاف وسایل روشنایی سنتی، چراغ های COB کوچک، براق و به راحتی نصب می‌شوند.

آن‌ها را می‌توان برای برجسته کردن هر منطقه از فروشگاه یا مرکز تجاری، از ویترین و قفسه ها گرفته تا جزیره کالاها، لوگو و تبلیغات و جزئیات معماری استفاده نمود. همچنین در مناطقی مانند اتاق های پرو، محل تحویل کالا و یا صندوق از این منابع نوری برای تامین نور وظیفه‌ای استفاده می‌شود.

نورپردازی سایه در COB چیست 

نورپردازی سایه تکنیکی است که شامل قرار دادن منبع نور در یک موقعیت خاص برای ایجاد سایه است. منابع نوری COB با ایجاد کنتراست و تولید سایه می‌توانند افکت‌های جذابی را ایجاد کنند.

محیط دیگری که در آن می‌توان از مزایای منابع نوری COB بهره برد، در سالن‌های تئاتر یا سایر مکان‌های اجراست. توانایی تنظیم دقیق تنظیمات نور با چراغ های COB می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد هنرمند یا بازیگر را افزایش دهد و در عین حال عمق و ابعاد بصری را نیز به صحنه می‌دهد.

همچنین چراغ‌های COB نیز به طور فزاینده‌ای در مراکز پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این چراغ‌ها می‌توانند عمق و وضوح مورد نیاز را برای متخصصان پزشکی فراهم کنند تا بیماران خود را به طور دقیق معاینه کنند. چراغ‌های COB همچنین می‌توانند به کاهش تابش خیره کننده کمک کنند، که می‌تواند هنگام کار با تجهیزات پزشکی حساس مفید باشد.

تفاوت COB و SMD

منابع نوری COB اغلب با منابع نوری SMD مقایسه می‌شوند. آنچه می‌توان بیان کرد این است که بر اساس هدف و کارکرد نورپردازی هر یک از دو منبع نوری جایگاه خود را دارند. منابع نوری COB نور متمرکز ایجاد میکنند حال آنکه منابع نوری SMD نوری پخش و یکدست تولید می‌کنند.

تفاوت COB و SMD را در این مطلب بخوانید.

LED COB و LED SMD کدام فناوری روشنایی را باید در چه فضاهایی انتخاب کنید؟

هر دوی این منابع نوری برای ساخت چراغ‌های دانلایت یا فروتاب شامل چراغ‌های سقفی توکار و روکار، چراغ‌های فضای بیرونی و نورپردازی نما و چشم انداز استفاده می‌شوند. با این حال، آنها در نحوه تولید نور و تابش متفاوت هستند.

یک نظر ثبت کنید