021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

تفاوت SMD و COB چیست؟ 5 تفاوت اصلی

تفاوت SMD و COB

همه ما بارها در توصیف چراغ‌ها و منابع نور مختلف شنیده‌ایم که گفته می‌شود این چراغ خاص از نوع SMD است و چراغ دیگری از نوع COB اما این دو چه تفاوتی با هم دارند؟

خصوصیات و تفاوت SMD و COB هرکدام چیست و برای چه اهداف نورپردازی از آنها می‌توان استفاده کرد؟ برای درک تفاوت این دو تکنولوژی لازم است که اطلاعاتی در مورد این دو داشته باشیم. هدف ما در این مقاله توضیح مختصری درباره این دو و تفاوت‌هایشان با هم هست.

SMD و COB هر دو زیر مجموعه‌ای از تکنولوژی LED هستند. در واقع بنا به نیاز صنعت روشنایی برای چراغ‌های با نوع تابش نور متفاوت، تکنولوژی SMD و COB در چیپ‌های LED توسعه پیدا کردند.

SMD چیست؟

قبل از اینکه بگوییم تفاوت SMD و COB چیست

SMD مخفف عبارت “Surface Mounted Device” است. در واقع SMD شامل هر قطعه الکترونیکی است که بر روی برد الکترونیکی قرار می‌گیرد و پایه های آن در همان سمتی از برد که نصب می‌شود لحیم می‌گردند و به مدار متصل می‌شود. در واقع تولد تکنولوژی SMD برای کوچک کردن بردهای الکترونیکی و قرار دادن تعداد زیاد قطعات در فضای کوچکی در برد بوده است.

ال ای دی های SMD مستطیل یا مربع شکل هستند. داخل هر چیپ SMD سلول‌هایی وجود دارد که این سلول‌ها حاوی کریستال نیمه هادی هستند که با عبور جریان از آن نور تولید می‌کند.

این چیپ‌ها می‌توانند شامل هر 3 رنگ LED (قرمز، سبز، آبی) یا تک رنگ باشند. برای محافظت از سلول های SMD از رزین‌ها برای پوشش کامل قسمت بالایی استفاده می‌شود. این رزین‌ها برای SMD در رنگ‌های مختلف موجود هستند. چیپ‌های SMD در اندازه‌های مختلف تولید می‌شوند و پرکاربرد ترین منابع روشنایی موجود هستند.

در چراغ‌های SMD قطعات LED SMD بر روی برد چراغ قرار می‌گیرند. این چیپ‌های کوچک معمولا به‌صورت منظم با یک تنظیم خاص بر روی برد قرار می‌گیرند و ترکیب آنها با هم یک مجموعه تابش کننده نور در چراغ می‌سازد.

مثلا در بعضی چراغها، SMD ها به‌صورت دایره ای چیده می‌شوند و در بعضی دیگر به فرم‌های مختلف قرار می‌گیرند. معمولا توان مصرفی این چیپ‌های کوچک پایین است و راندمان روشنایی نسبتا بالایی دارند که این باعث می‌شود چراغ‌های ساخته شده با تکنولوژی SMD با مصرف انرژی پایین، شار نوری مناسبی بر حسب لومن داشته باشند.

COB چیست؟

قبل از اینکه بگوییم تفاوت SMD و COB چیست

COB مخفف عبارت “Chip On Board” است و در واقع شامل مجموعه ای از چیپ های LED است که بر روی یک برد از جنس فلز یا سرامیک به صورت مجتمع قرار گرفته‌اند.

در واقع اگر مجموعه‌ای از LED ها بر روی یک برد به صورت یکپارچه قرار بگیرند و اتصالات داخلی بین آنها بر روی برد از قبل پیاده سازی شده باشد ما یک چیپ COB خواهیم داشت. یکپارچه بودن تراشه‌های COB مزایای بسیاری دارد. از جمله اینکه نور تابش شده از تراشه به صورت یکنواخت و متراکم است.

بیشتر بخوانید :  بازتابش نور چیست ؟ چه زمانی اتفاق می افتد؟

همچنین چون یک تراشه COB یکپارچه وجود دارد می‌توان با استفاده از انواع رفلکتور و لنز‌های مختلف، زاویه تابش نور چراغ را کنترل نمود. همچنین میزان پارامتر glare یا خیرگی در این چراغ‌ها قابل کنترل است و با ترفندهایی می‌توان خیرگی چراغ را کاهش داد.

تراشه‌های COB معمولا حداقل از 9 عدد دیود تابش کننده نور تشکیل شده‌اند و این تعداد در تراشه‌های مختلف با توجه به توان و شار نوری آن افزایش می‌یابد.

به طور خلاصه در مورد تفاوت SMD و COB می‌توان گفت که SMD معمولا شامل یک چیپ LED مجزا است که در چراغ SMD این چیپ‌ها در کنار همدیگر با یک چینش مشخص قرار می‌گیرند و بر روی برد متصل می‌گردند تا این مجموعه تشکیل دهنده قسمت تابش کننده نور چراغ باشد.

اما در تراشه های COB، تعدادی چیپ LED به صورت یکپارچه و مجتمع پیاده سازی شده اند و از قبل در قالب یک تراشه در کنار هم قرار گرفته‌اند و اتصالات آنها پیاده سازی شده است تا در نهایت یک تراشه واحد به عنوان قسمت تابش کننده نور در چراغ قرار بگیرد.

تفاوت SMD و COB تفاوت SMD و COB

 

 

 

 

 

 

تراشه COB (راست) و چیپ های SMD تشکیل دهنده یک چراغ (چپ)

انواع چراغهای ساخته شده با SMD و COB

انواع ریسه‌های LED، پنل‌های LED (که شامل چراغ‌های با بدنه گرد و مربع و مستطیل و … نیز هست) و انواع چراغ‌های خطی و پروژکتورهای با زاویه تابش باز جزو دسته محصولاتی هستند که با استفاده از تکنولوژی SMD ساخته می‌شوند. به طور کلی چراغ‌هایی LED که تابش نور آنها یکنواخت و در تمام جهات هست معمولا در دسته چراغ‌های SMD قرار می‌گیرند.

انواع چراغ‌های Downlight با زاویه تابش محدود LED، چراغ‌های ریلی LED، پروژکتورهای LED با زاویه تابش کنترل شده و… در دسته محصولات ساخته شده با چیپ های COB قرار می‌گیرند. به طور خلاصه معمولا چراغ‌های LED که جهت و زاویه تابش در آنها قابل کنترل است معمولا COB هستند.

خرید چراغ ریلی از آراشید

تفاوت ساختاری چراغهای SMD و COB

  • در چراغ‌های ساخته شده بر اساس تکنولوژی SMD و COB تفاوت این دو کاملا مشخص است. چراغ‌های SMD معمولا شامل برد قرار گیری چیپ‌های SMD، صفحه دیفیوزر، بدنه آلومینیومی و درایور هستند.
  • برد چیپ‌های SMD با استفاده از تعدادی چیپ SMD که به صورت منظم و با ترکیبی مشخص چیده شده‌اند که اتصال الکتریکی بین آنها برقرار شده ساخته می‌شود. این برد یا PCB معمولا از جنس فیبر بوده و تعداد و سایز چیپ‌های SMD استفاده شده در آن به توان و شار نوری چراغ بر حسب لومن بستگی دارد.
  • این چراغ‌ها برای پخش نور بهتر و کاهش خیرگی ناشی از چیپ‌های SMD معمولا دارای یک صفحه دیفیوزر هستند که این صفحه با فاصله‌ای مشخص نسبت به برد چیپ‌های SMD قرار می‌گیرد.
  • جنس این صفحه دیفیوزر نوع خاصی پلی کربنات است. این صفحه باید دارای مقاومت حرارتی مناسبی باشد تا به مرور زمان تغییر شکل یا تغییر رنگ ندهد. بدنه چراغ که نقش خنک کننده آن را نیز دارا می‌باشد معمولا از جنس آلومینیوم دایکست است و طراحی آن باید متناسب با توان چراغ باشد. همین بدنه معمولا دارای گیره یا اتصالاتی برای نصب چراغ می‌باشد.
  • در نهایت چون چیپ‌های SMD با ولتاژ DC و جریانی خاص بر اساس توان و طراحی چراغ کار می‌کنند نیاز به درایور الکترونیکی برای تغذیه چراغ است که معمولا به صورت مجزا از بدنه چراغ قرار می‌گیرد.
بیشتر بخوانید :  OLED چیست ؟ تکنولوژی oled با led چه تفاوتی دارد؟

تفاوت SMD و COB در چراغ‌های COB اما به دلیل اینکه تنها یک چیپ اصلی وجود دارد، زاویه تابش نور قابل کنترل است. به همین منظور چراغ COB علاوه بر چیپ اصلی و بدنه از جنس آلومینیوم و درایور، دارای رفلکتور و لنز نیز هست.

وظیفه این دو قطعه کنترل زاویه و جهت تابش نور است. با استفاده از لنز زاویه تابش نور قابل کنترل است. لنزها معمولا از زوایای تابش 5 درجه به بالا موجود هستند.

رفلکتور هم مکمل لنز در کنترل جهت و زاویه تابش است. در تعدادی از چراغهای COB وجود لنز لازم نیست و رفلکتور به تنهایی با توجه به کاربری چراغ برای آن طراحی می‌شود. طراحی بدنه و heatsink چراغ‌های COB باید با دقت بالایی انجام پذیرد تا دفع حرارت تولید شده توسط چیپ به درستی انجام شود.

همچنین گیره و اتصالات چراغ نیز به بدنه متصل می‌شود. بدنه معمولا از جنس آلومینیوم دایکست است. در چراغ‌های مختلف COB بسته به نوع و شکل طراحی آن، درایور چراغ می‌تواند در داخل بدنه یا بیرون آن قرار بگیرد.

کاربرد چراغ‌های ساخته شده با SMD و COB در روشنایی و نورپردازی

از آنجایی که چراغ‌های SMD دارای قابلیت پخش نور یکنواخت هستند گزینه ای بسیار مناسب برای تامین روشنایی عمومی و وظیفه ای هستند . در تمام منازل، فروشگاه‌ها و مراکز تجاری و اداری، مراکز درمانی و آموزشی و … از این چراغ‌ها برای تامین روشنایی عمومی می‌توان استفاده کرد. در مدل‌هایی از چراغ‌های SMD نظیر چراغ‌های خطی علاوه بر تامین روشنایی، زیبایی فرم‌های اجرا شده با این چراغ‌ها قابل توجه است.

چراغ‌های COB گزینه مناسبی برای نورپردازی وظیفه ای و تاکیدی هستند. در هر ساختمان یا المان معماری هر جا که نیاز به روشنایی تاکیدی و مثلا برجسته کردن یک المان یا قسمتی از آن است این چراغ‌ها بسیار کاربردی هستند. به عنوان مثال در یک موزه برای نمایش المانهای موزه از این چراغ‌ها به خوبی می‌توان استفاده کرد.

جهت خرید ال ای دی توکار کلیک کنید

نتیجه گیری تفاوت SMD و COB

SMD و COB هر دو زیر مجموعه تکنولوژی LED هستند که برای کاربری های بسیار متنوع در روشنایی و نورپردازی طراحی و ساخته شده اند. مصرف پایین توان و قابلیتهای گسترده LED در چراغهای ساخته شده با این دو تکنولوژی وجود دارد که می‌توان به فراخور نیاز از آنها استفاده کرد.

وجود هر دو این منابع روشنایی تغییرات بزرگی در روشنایی و نورپردازی به وجود آورده است که به طراحان و معماران امکانات زیادی برای طراحی‌های مدرن و جذاب ارایه می‌دهد. این تکنولوژی ها به صورت مداوم در حال پیشرفت و بهینه سازی هستند که این مورد گزینه‌های جذابی را در آینده در اختیار طراحان قرار می‌دهد.

یک نظر ثبت کنید