021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی داروخانه

نورپردازی داروخانه | خدمات تخصصی روشنایی داروخانه

روشنایی داروخانه | نورپردازی داروخانه به صورت تخصصی

روشنایی داروخانه از جنبه‌های بسیاری حایز اهمیت است، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. پیدا کردن داروها در قفسه‌ها، ساخت داروهای ترکیبی و خواندن نسخه‌ها و ارتباط و گفتگو با مراجعه‌کنندگان همه بسیار حساس بوده و نباید خطایی صورت گیرد لذا، لازم است در این محیط طراحی روشنایی ویژه انجام شود.

همچنین در داروخانه‌ها به طور کلی طیف گسترده‌ای از داروهای مشابه، تفاوت‌های ناچیز، فونت و برچسب خیلی کوچک موجود است، داروسازان زمان توزیع لازم است سریع عمل کنند، برای کنترل میزان خطا باید یک محیط با روشنایی بسیار خوب داشته باشند.

فضاهایی که در داروخانه وجود دارد و عملکردهای مختلف را می‌توان به شکل زیر تقسیم بندی کرد:

  • نورپردازی میز پذیرش نسخه داروخانه
  • میز تحویل دارو
  • فضای انتظار برای دریافت دارو
  • قفسه داروها
  • قفسه اجناس بهداشتی و آرایشی
  • انبار داروها
  • لابراتوآر یا ساخت داروهای ترکیبی

نورپردازی مغازه | 4 نکته مهم همراه با مشاوره رایگان برای ویترین

سطوح نور در روشنایی و نورپردازی داروخانه

یکی از موارد مهم در طراحی داخلی مراکز تجاری «طراحی نورپردازی» است. این بدان معناست که علاوه بر جایگزینی نورهای فلورسنت قدیمی و خشن با نورهای ملایم تر و کم مصرف ترLED، باید سطح نور و کیفیت نور را در سراسر داروخانه در نظر داشت.

این امر فضای داخلی را از نظر بصری مطلوب‌تر کرده و این امکان را فراهم میکند تا خدمات نورپردازی داروخانه به نحو مناسب ارائه داده شوند.

برای طراحی روشنایی داروخانه با توجه به عملکرد هر بخش لایه‌بندی روشنایی تعریف می‌شود. سطوح روشنایی به : نور عمومی یا محیطی، نور وظیفه‌ای و نور تاکیدی تقسیم می‌شوند.

بیشتر بخوانید :  آلودگی نوری چیست | راهکار و تاثیر آن بر انسان و حیوانات و ..

تامین روشنایی عمومی یا محیطی

چرا روشنایی داروخانه باید گرم ، آرامش بخش و دعوت کننده باشد؟

هدف اصلی نورپردازی داروخانه این است که اطمینان حاصل شود که مراجعه کنندگان که عموما بیمار یا همراه بیمار هستند، بتوانند خرید خود را به شیوه‌ای آسان و سریع انجام دهند و در عین حال تجربه لذت‌بخشی داشته باشند.

مراجعه کنندگان یک زمان انتظار را در داروخانه خواهند داشت، بنابراین ضروری است که محل انتظار راحت و آرامش بخش باشد. ایجاد یک روشنایی عمومی یکنواخت با دمای رنگ نوری استاندارد این امکان را فراهم می‌کند که این انتظار را قابل تحمل نماید.

از طرفی کارکنان برای رفت و آمد، گفتگو با مراجعه کنندگان، و بیدار و هشیار بودن در ساعات کاری نیازمند نور یکنواخت، استاندارد و با دمای رنگ نور مناسب هستند.

یکی دیگر از فاکتورهای به همان اندازه مهم که باید در هنگام طراحی نورپردازی داروخانه در نظر گرفت، ارتقای کارایی است.

نور ضعیف می‌تواند به اشتباهات دارویی کمک کند و کارایی کارکنان و تکنسین‌ها را در حین کار کاهش دهد. همچنین نشان داده شده است که خستگی منجر به اشتباهات دارویی در نزدیکی پایان نوبت کاری انجام می‌شود و بهبود نور می‌تواند برخی از این تأثیرات را کاهش دهد.

نورپردازی مسجد | انواع خدمات روشنایی مساجد

تامین نور موضعی یا وظیفه‌ای برای نورپردازی داروخانه

در بخش‌های کانتر دریافت نسخه، دریافت دارو، صندوق و کانتر ساخت دارو نیاز به نور وظیفه‌ای یا موضعی وجود دارد. نور وظیفه‌ای با چراغ‌های آویز LED ، چراغ‌ های خطی آویز و چراغ‌های مگنتی یا مولتی ترک تامین می‌شود.

برای نورپردازی اتاق نشیمن روی این لینک کلیک کنید.

تامین نور تاکیدی جهت نورپردازی داروخانه

قفسه‌های دارو فضاهایی بسیار مهم و حساس هستند . قفسه‌ها می‌توانند با نورهای تاکیدی درون قفسه‌ها یا از بیرون قفسه‌ها، چراغ‌ های نصب شده بر روی سقف تامین شود. همچنین برای به نمایش گذاشتن اعلانات، تبلیغات محصول‌های خاص و یا لوگو و ……. از نور تاکیدی استفاده می‌شود.

تامین روشنایی انبار داروها

در فضاهایی که داروها نگهداری می‌شوند می‌توان یک نور عمومی یکنواخت را طراحی نمود ولی در زمان انتخاب داروها که نیاز است روی جعبه ها خوانده شود، لازم است نورهای وظیفه‌ای مورد استفاده قرار گیرند.

بیشتر بخوانید :  منحنی کرایهوف Kruithof curve چیست؟

با لایه بندی نور این امکان فراهم می‌شود که بر حسب نیاز هر کدام از سطوح روشنایی را خاموش و یا روشن نمود و همچنین با دیمر و یا کاهنده نور قادر خواهیم بود هنگام عدم نیاز شدت روشنایی را کاهش دهیم.

جهت نورپردازی ویلا با ما در تماس باشید.

شدت روشنایی استاندارد در روشنایی داروخانه

شدت روشنایی استاندارد برای داروخانه‌ها بیش از 500 لوکس است، ما در عمل مهندسی دریافتیم که اگر بتوانیم به سطح روشنایی 750 لوکس برسیم، بهتر است، همچنین 500 لوکس به عنوان حداقل روشنایی استاندارد است.

به طور خاص، باید توجه داشت که داروخانه‌ها نه تنها نیاز به نور افقی یا محیطی دارند، بلکه نیاز به نور عمودی یا وظیفه‌ای نیز دارند. به این معنی که روشنایی کافی برای خواندن برچسب‌ها یا روشنایی وظیفه‌ای و روشنایی محیطی کافی باید تامین شود.

نمود وضوح رنگ یا CRI

برای تشخیص و شناسایی بسیار دقیق داروها، نورپردازی در داروخانه نیاز به ارائه وضوح رنگ بالاتری دارد. برای نیازهای واقعی داروخانه‌ها، CRI بالاتر از 90 پیشنهاد می‌شود.

استانداردهای دمای رنگ نور داروخانه

رایج ترین دمای رنگ برای روشنایی خرده فروشی و تجاری 5000-4000 کلوین است که اتفاقاً نزدیک‌ترین دمای رنگ با نور طبیعی خورشید است. به طور کلی، هر نوری در محدوده 4000-5000 کلوین برای مقاصد داروخانه ایده آل است، زیرا بهترین دید کلی را فراهم می‌کند و خلق و خوی دلپذیری را ایجاد می‌کند.

جهت هرگونه خدمات نورپردزای با ما در تماس باشید.

نورپردازی با “دمای رنگ سرد و گرم”

نورپردازی داروخانه با دمای رنگ گرم ظاهری گرم و جذاب می‌دهد، در حالی که نورپردازی با دمای رنگ سرد ظاهری استریل و “خنک” به داروخانه می‌بخشد. استریل بودن در فضایی مانند داروخانه بالینی مهم است. با این حال، داروخانه باید گرم و دعوت کننده باشد.

نتیجه آنکه برای طراحی و اجرای روشنایی داروخانه نیاز است یک مشاور روشنایی و نورپردازی در کنار معمار داخلی حضور داشته باشد تا با در نظر گرفتن تمامی جوانب، روشنایی مناسب، مطلوب و استاندارد را برای فضا طراحی کند.

یک نظر ثبت کنید