021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی اتاق نشیمن | 20 ایده جذاب + مشاوره رایگان طراحی نور

نورپردازی اتاق نشیمن

اتاق نشیمن معمولا جایی است که پس از یک روز کاری سخت در آن آرام می‌گیریم. این فضا همیشه با مبلمان و اثاثیه راحت دکور می‌شود. اما نور عامل دیگری است که می‌تواند حال و هوا‌ی فضا را متفاوت کند.

گام‌های اولیه طراحی نورپردازی اتاق نشیمن

اولین قدم برای اینکه یک نور خوب برای اتاق نشیمن طراحی کنیم پاسخ به سوالات زیر است:

  1. هدف از نورپردازی در اتاق نشیمن چیست؟
  2. نیازهای نوری با توجه به فعالیتهای انجام گرفته در اتاق نشیمن کدام است؟
  3. بهبود نور در اتاق نشیمن چگونه است؟
  4. ایده‌های خلاقانه نورپردازی اتاق نشیمن چیست؟

با توجه به فعالیت‌هایی که در اتاق نشیمن انجام می‌گیرد، مکان‌هایی که به نور نیاز دارند شناسایی و ارزیابی می‌شوند. چهار نوع نورپردازی اتاق نشیمن وجود دارد . در بهترین حالت همه آنها را به روش های منحصر به فردی ترکیب می‌کنند تا فضایی بصری، جذاب و کاربردی ایجاد کنند. به این روش لایه بندی نور نیز می‌گویند.

1. روشنایی محیطی برای تامین روشنایی عمومی

وظیفه اصلی نورپردازی محیطی ارائه یک روشنایی ملایم و یک‌دست به فضا است. نور محیطی تامین کننده روشنای اصلی است که اجازه حرکت و جابجایی را به ساکنین می‌دهد.

نورپردازی اتاق نشیمن

2. روشنایی وظیفه‌ای

در اتاق نشیمن فعالیت‌های مختلفی صورت می‌گیرد که نیاز به نور بیشتری دارند، مانند مطالعه، کارهای دستی، کارهای ظریف یا حتی دورهمی خانوادگی. برای تامین نور وظیفه‌ای لازم است منابع روشنایی به سطوح کار هدایت شوند. از مزایای لایه بندی نور این است که نور وظیفه‌ای در صورت عدم نیاز خاموش می‌شود.

3. روشنایی تاکیدی

از نورپردازی تاکیدی یا برجسته در اتاق نشیمن برای برجسته کردن معماری خاص مثل یک دیوار تزئین شده، تابلو، عکس‌های خانوادگی، جزئیات معماری و سایر المان‌های دکوری استفاده می‌شود. برای تامین نور تأکیدی می‌توان از چراغ‌های دیواری، چراغ های ترک یا ریلی، نورهای توکار و نورهای ریلی چراغ مگنتی استفاده کرد. علاوه بر زیبایی شناسی، می توان از نورپردازی تاکیدی برای اهداف عملی مانند کاهش خیرگی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی ویلا حیاط و فضای داخلی و خارجی | بهترین روش نورپردازی

4. روشنایی تزئینی

نورپردازی تزئینی بیشتر جنبه زیبایی و بصری دارد . وسایل روشنایی تزئینی سفارشی، مانند چراغ‌های آویز شیشه‌ای رنگارنگ، نمونه‌هایی از این نوع نورپردازی هستند.

بهبود نور در اتاق نشیمن و ایده‌های نورپردازی خلاقانه

افزایش کیفیت نورپردازی اتاق نشیمن با چند ترفند ساده :

  • جایگزینی لامپ‌های رشته‌ای یا فلورسنت با LED ها که شدت نور بیشتری داشته و انرژی کمتری مصرف می‌کنند.
  • انتخاب بهترین دمای رنگ نور، دمای رنگ نور بین 2700 تا 3000 کلوین و نورهایی در حدود 4000K، فضای دلپذیری را ایجاد می‌کنند.
  • افزودن منابع نوری جدید
  • استفاده از رنگ آمیزی روشن سقف و دیوار
  • مدرن کردن چراغ‌های رومیزی هماهنگ با دکوراسیون
  • در نهایت، استفاده از دیمرها ، تا بتوانید در هر زمان نور را مطابق با روحیه خود تنظیم کنید.

برای خواندن مقاله انواع لامپ روی لینک کلیک کنید.

نورپردازی اتاق نشیمن

ایده های خلاقانه نورپردازی اتاق نشیمن

در مرحله اول کلیه فعالیت‌هایی که در این فضا انجام می‌دهید را لیست کنید. سپس برای هر فعالیت چراغ مناسب آن را انتخاب کنید.

  1. لایه بندی روشنایی : یک طرح روشنایی خوبی دارای لایه بندی نوری است. چندین منبع نور با عملکردهای مختلف در فضا قرار می‌گیرد. برای ایجاد فضایی که بتواند کاربردهای مختلف را در خود جای دهد، نصب چندین چراغ مختلف مفید است که هر کدام می‌توانند لایه مشخصی از روشنایی را ارائه دهند.
  2. چراغ های آویز چه اسپات و چه خطی، حس تعادل و هماهنگی در اتاق ایجاد کرد.
  3. منابع نوری انتخاب شود که هم عملکردی باشد و هم فرم و شکل زیبایی شناسانه داشته باشد.یک منبع نوری می‌تواند به عنوان المان نورپردازی بکار رود.
  4. استفاده از چراغ‌های ریلی ساده یا مگنتی گزینه‌ای پرکاربرد است. چراغ ریلی سقفی یا دیواری با چندین ماژول مختلف هم کاربردی است و هم نور محیطی را تامین می‌کند، و در نهایت به ایجاد خلق و خوی اتاق کمک کرده و شیک و مدرن است.
  5. یک دیوار اتاق نشیمن را می‌ توان به گالری تبدیل کرد و یک نورپردازی خاص ایجاد کرد.
  6. یک بخش از فضا را برای کارهای دستی و مطالعه در نظر بگیرید و یک نور وظیفه‌ای برای آن تعریف کنید.
  7. اگر دکوراسیون اتاق نشیمن شما سنتی است از یک لوستر رنگی سنتی برای تامین نور محیطی خود کمک بگیرید. لوسترهای شیشه‌ای و سنتی حال و هوایی نشاط آور به اتاق نشیمن شما وارد می‌کنند.
  8. از نورپردازی خطی یا نوار LED می‌توان برای برجسته کردن قفسه‌ها و کنسول استفاده کرد. از نور پس‌زمینه برای برجسته کردن اشیاء زینتی در قفسه‌های باز یا کتابخانه می‌توان بهره برد. از این تکنیک‌ها می‌توان برای دستیابی به انواع جلوه‌های نوری استفاده کرد که می توان از آنها برای ایجاد حس گرما در فضا استفاده کرد.
  9. میزهای صبحانه یا ناهارخوری خود را با قرار دادن یک چراغ آویز در بالای آنها به مرکز فضا تبدیل کنید. در مقابل. نور ملایم در قسمت مبل یا میز نهارخوری فضایی دنج برای استراحت و معاشرت ایجاد می‌کند.
  10. چراغ می‌تواند به عنوان یک المان نوری مانند یک گیاه گلدانی، مجسمه یا سایر وسایل ارزشمند در فضا قرار داده شود.
  11. از چراغ های زاویه پذیر می‌توان برای تابش نور روی یک منطقه خاص استفاده کرد. با این کار، می‌توان نور را به منطقه‌ای که نیاز به نورپردازی بیشتری نسبت به جای دیگری از فضا دارد، هدایت کنید.
بیشتر بخوانید :  نورپردازی کارخانه و صنایع | روشنایی در مراکز صنعتی کارخانجات

نورپردازی اتاق نشیمن

شرکت مهندسی روشنایی آراشید امید دارد با مطالعه این مقاله شما به یک ایده نورپردازی مناسب اتاق نشیمن رسیده باشید. از آنجائیکه ممکن است برای رسیدن به نورپردازی ایده آل و متحول کننده برای شما دشوار باشد، کمک گرفتن از مشاور نورپردازی مفید خواهد بود. برای داشتن یک نور مناسب و آرامش بخش با مشاور نورپردازی مشورت کنید و بدانید ما همیشه در کنار شما هستیم.

یک نظر ثبت کنید