021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی ویلا

نورپردازی ویلا حیاط و فضای داخلی و خارجی | بهترین روش نورپردازی

نورپردازی بخش مهمی از طراحی ویلا است که معمولا نادیده گرفته می‌شود. طراحی نورپردازی ویلا معمولا از ابتدای ساخت و مراحل بازسازی ویلا در کنار طراحی معماری انجام می‌شود.

طراحی نورپردازی ویلا به دو بخش نورپردازی فضای داخلی و نورپردازی فضای بیرونی تفکیک می‌شود.

هنگام انتخاب منابع نوری و چراغ برای تکمیل ایده‌های دکوراسیون ویلا، لازم است چراغ‌هایی را انتخاب کنیم که هم با دکوراسیون هماهنگ باشند و هم عملکرد هر فضا در گزینش آن درنظر گرفته شده باشد. از آنجائیکه حال و هوا و فضای احساسی و مصالح بکار رفته هر ویلا با ویلای دیگر متفاوت است، برای طراحی نورپردازی باید شناخت درستی از مصالح بکار رفته و حال و هوا و فضای ویلا داشت.

نورپردازی ویلا

اگر ویلا فضای کلاسیک روستایی دارد، لوستر ساخته شده از چوب می‌تواند بهترین انتخاب باشد. در عوض، اگر ویلا ظاهری روستایی‌تر داشته باشد، ممکن است یک چراغ دیواری دست ساز و سفارشی جذاب‌تر باشد. گزینه‌های متنوعی برای انتخاب وجود دارد، به سبک ویلا و نیازهای نور اتاق باید اندیشید و بهترین ایده‌های نورپردازی ویلا را که نه تنها سلیقه زیبایی شناسی را برآورده می‌کند، بلکه هدف‌مند و کاربردی است را اجرا نمود.

اولین قدم برای نورپردازی ویلا شناخت کامل از کاربری هر فضا است. اگر فضایی را نورپردازی می‌کنید که دوست دارید در آن استراحت کنید، با لامپ‌های کم نور و چراغ‌های دیواری لایه‌هایی از نور ایجاد کنید که هر لایه می‌تواند مطابق با نیاز شما تنظیم شود. همچنین اگر فضایی مانند آشپزخانه را نورپردازی می‌کنید، نورپردازی وظیفه‌ای ضروری است.

در این مقاله از آراشید ایده‌هایی برای نورپردازی ویلا به تفکیک فضا آورده شده است.

 نورپردازی اتاق نشیمن و نهارخوری در ویلا 

اتاق نشیمن فضایی است برای استراحت و دورهمی‌های خانوادگی و مهم است که طرحی انتخاب شود که فضا را تحت تأثیر قرار نداده اما آرامش بخش باشد. بطور کلی برای هر فضا چهار نوع نورپردازی در نظر گرفته می‌شود:

تماس با ما

  • نورپردازی محیطی
  • نورپردازی وظیفه‌ای
  • نورپردازی تاکیدی
  • نورپردازی دکوراتیو

نورپردازی محیطی، نورکلی فضای ویلا را تامین می‌کند در حالی که نورپردازی وظیفه‌ای روشنایی مورد نیاز برای فعالیت‌های خاص هر فضا را به ما می‌دهد مانند آشپزی و مطالعه و در کنار آن نورپردازی تاکیدی برای برجسته کردن المان‌هایی است که می‌خواهیم روی آن تاکید شود مانند یک تابلو نقاشی و یا یک مجسمه یا المان معماری و نورپردازی دکوراتیو جنبه تزئینی و زیبایی‌سازی دارد. در ایده‌های زیر سعی شده پیشنهادهایی برای انواع نورپردازی ارائه شود.

نورپردازی ویلا

اصول نورپردازی معماری را در این مقاله بخوانید.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی اتاق نشیمن | 20 ایده جذاب + مشاوره رایگان طراحی نور

چند نکته مهم در نورپردازی در ویلا 

  1. برای ایجاد حس روستایی و سادگی از رنگ‌ها می‌توان استفاده کرد. از آویزهای شیشه‌ای رنگی برای افزایش پرتاب نور می‌توان بهره برد. یک راه برای به حداکثر رساندن پرتاب نور از لوسترهای آویز، انتخاب طرحی با آویز شیشه‌ای شفاف است. این آویزها با ظاهری ظریف و مینیمالیستی، یک مرکز زیبا در بالای میز ناهارخوری ایجاد می‌کنند، در حالی که نور را به تمام اتاق هدایت می‌کند، می‌تواند نور محیطی اتاق نهارخوری ویلا را تامین کنند. سایه‌های شیشه‌ای بدون تسلط بر زیبایی‌شناسی فضا، جذابیت را افزایش می‌دهند و به دلیل طراحی خنثی‌، ایده خوبی برای اتاق‌های کوچک نیز هستند.
  2. استفاده از لوستر‌های دست ساز شخصیت فضای ویلا را حفظ کرده و نشان دهنده خاص بودن ویلا است. در این فضا استفاده از چراغ‌های سفارشی می‌تواند محیط را متفاوت کند.
  3. استفاده از جذابیت سنتی فضا را خاص و نوستالژی می‌کند. به عنوان نمونه هنگامی که اتاقها با نور شمع روشن می‌شدند، دیوارکوب آینه‌ای یک ویژگی ضروری بود تا فضا را روشن کند. این دیوارکوب با نگه داشتن یک شمع در برابر آینه طوری طراحی شده بود که نور را به داخل اتاق بازتاب دهد. برای کلبه مدرن، یک طراحی به روز در مقابل یک آینه قدیمی، می‌تواند ایده‌های جذاب برای روشنایی اتاق نشیمن باشد. برای سقف‌های کوتاه ، دیوارکوب‌ها بسیار کاربردی هستند. آنها فضا را بزرگتر نشان داده و معماری را برجسته می‌کنند.
  4. در اتاق‌هایی با ارتفاع سقف کم، چراغ آویز بلند و کوتاه به نحوی که طول هر یک قابل تنظیم باشد کاربری ویژه‌ای دارد. چراغ‌ها برخلاف آویزهای معمولی که در طول ثابت نصب می‌شوند، قابل تغییر ارتفاع هستند و می توان از طریق یک سیم کشی آن را تنظیم کرد. این برای کلبه‌هایی با سقف کوتاه ایده آل است، جایی که سقف‌های کوتاه ممکن است مانع از داشتن آویز ثابت شود. می‌توان به سادگی چراغ را در صورت نیاز پایین کشید و در مواقعی که دیگر لازم نیست، آن را به سمت بالا هدایت کرد.

نورپردازی ویلا

نورپردازی سرویس‌ها و حمام ویلاها

وشنایی بخش مهمی از حمام ویلا است که حمام را دلپذیر و دنج نشان می‌دهد. معرفی چراغ‌های دیواری متقارن در دو طرف آینه، سایه‌ها را محدود می‌کند.و برای تامین نور وظیفه‌ای کاربردی است. با چراغ های دیواری محیط آرامش بخش و گرم می‌شود.

نورپردازی در بیمارستان را از دست ندهید.

نورپردازی ویلا

نورپردازی اتاق خواب ویلا

  • از ایده‌های لایه بندی نورپردازی اتاق می‌توان برای داشتن یک اتاق خواب با نور آرامش بخش استفاده کرد.
  • اتاق خواب یکی از مهمترین قسمت‌های یک ویلا است زیرا مکان استراحت و آرامش است و در طراحی نورپردازی ویلا باید به داشتن یک نور یکنواخت و آرامش بخش توجه نمود. یک نور یک‌نواخت برای نور عمومی و یک نور وظیفه‌ای برای مطالعه می‌تواند در طراحی نورپردازی اتاق خواب در نظر گرفته شود. نور وظیفه‌ای با قرار دادن چراغ‌های رومیزی در کنار تختخواب تامین می‌شود.
  • اگر فضای اتاق کوچک است، چراغ‌های کوچک‌تر متصل به دیوار در دو طرف تخت، انتخاب خوبی هستند و نور کافی را تامین می‌کنند.
  • ویلا‌ها فضاهای گرم و دلپذیری هستند و سبک داخلی آنها باید این حس را نشان دهد. ایده‌های نورپردازی اتاق که از مواد اولیه گرم‌تری مانند چوب یا گچ ساخته شده‌اند فضا را دنج‌تر نشان می‌دهند. چراغ‌های رومیزی چوبی، محیط جنگلی به فضا می‌دهند.
  • هنگام انتخاب ایده‌های نورپردازی اتاق ویلا، اندازه اتاق و ارتفاع سقف را در نظر بگیرید. آویزها می‌توانند برای سقف‌های کوتاه مناسب باشند مشروط بر اینکه اندازه آنها بزرگ نباشد و کابل متناسب با ارتفاع سقف تنظیم شده باشد.
  • در جایی که سقف کوتاه است، چراغ‌های سقفی و دیواری و لامپ‌های رومیزی، برای نورپردازی کارآمد و دلپذیر هستند.
بیشتر بخوانید :  نورپردازی چیست ؟ صفر تا 100 نورپردازی

بیشتر بدانید: نورپردازی هتل

نورپردازی آشپزخانه ویلا 

  1. داشتن یک نور وظیفه‌ای برای آشپزخانه بسیار اهمیت دارد. یک نور آویز روی پیشخوان نور کافی برای آشپزی را فراهم می‌کند. یک چراغ آویز بر روی یک جزیره یا میز ناهارخوری نور کافی را تامین می‌کند.
  2. استفاده از لامپ‌های سفید گرم حس فضا را گرم و جذاب می‌کند. ال‌ای‌دی‌های جدید طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها، از دمای رنگ سرد تا بسیار گرم را ارائه می‌دهند. برای یک کلبه، یک نور گرم (چیزی بین 2200 تا 3000 کلوین) می‌تواند فضا را دنج‌تر کند.

این مطلب را از دست ندهید: روشهای نورپردازی رستوران ( کافی شاپ، فست فود، سلف سرویس)

نورپردازی ویلا

نورپردازی فضای بیرونی یا حیاط ویلا

نورپردازی فضای بیرونی ویلا، شامل بخش‌های مختلفی است :

هدف از نورپردازی می‌تواند برجسته کردن ویژگی‌های معماری یک ساختمان یا توجه به گیاهان و درختان باشد و یا نورپردازی تامین کننده ایمنی باشد و یا حتی فضایی را برای یک مهمانی در فضای باز تعریف کند.

نورپردازی ویلا

  • ورودی ویلا باید دعوت کننده و جذاب باشد. قرار دادن نور در دو طرف در، تقارن زیبایی ایجاد می‌کند که نورپردازی ویلا در نما و فضای سبز را کامل می‌کند.
  • مهم است که نورپردازی وظیفه‌ای برای روشن کردن مسیرها و ورودی ها اجرا شود. این نورپردازی علاوه بر روشن کردن مسیر، امنتیت را برقرار می‌نماید.
  • روشنایی محیطی: این روشنایی، نور کلی در فضای بیرونی را فراهم می‌کند.
  • نورپردازی تاکیدی با ایجاد جذابیت بصری به فضای سبز بیرونی جلوه‌ای نمایشی می‌بخشد. خدمات نورپردازی فضای سبز با تمرکز نور بر روی ویژگی‌های خاص مثل درختان، دیواره‌های سبز، المان‌های معماری و آبنماها این بخش ها را دیدنی می‌کنند.

یک نظر ثبت کنید