021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی پارکینگ

نورپردازی پارکینگ همراه با معرفی محصولات مناسب

نورپردازی پارکینگ

پارکینگ‌ها چه پارکینگ‌های خصوصی و چه پارکینگ‌های عمومی، معمولا در قست زیرین ساختمان یعنی زیر همکف واقع شده‌اند. بنابر این چه روز باشد چه شب، پارکینگ‌ها فاقد نور طبیعی کافی هستند. بنابراین، استفاده از نور مصنوعی در پارکینگ ها برای روشن کردن فضا لازم است.
هنگام طراحی نورپردازی پارکینگ به چه نکاتی باید توجه شود:

  1. ایمنی فاکتوری کلیدی است.
  2. هم رانندگان و هم عابران پیاده نیازمند روشنایی بالایی برای افزایش ایمنی خود هستند.
  3. رانندگان در حین رانندگی به دید واضح روی ستون‌ها، موانع و عابران پیاده نیاز دارند.
  4. عابران پیاده باید خودروهای روبرو را به وضوح از فاصله ایمن تشخیص دهند.
  5. عابران پیاده همچنین برای جلوگیری از برخورد با ستون‌ها و موانع به روشنایی محیطی مناسب نیاز دارند.
  6. به دلیل زمان طولانی استفاده از روشنایی، صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت هزینه برای مدیران اهمیت دارد.

هنگام طراحی و اجرای نورپردازی پارکینگ‌ها به چه نکاتی باید توجه کنیم:

هنگام طراحی روشنایی پارکینگ‌ها، اعم از اینکه پارکینگ خصوصی ، عمومی و یا تجاری باشد نیاز است عوامل اصلی در نظر گرفته شود. در پارکینگ‌های خصوصی با توجه به تردد پایین ماشین‌ها، نورپردازی راحت‌تر انجام شده و با توجه به محدود بودن استفاده کنندگان، با کمک سنسورهای حرکتی و زمان‌دار می‌توان مدیریت هزینه و صرفه جویی در مصرف انرژی را کنترل نمود. در خصوص پارکینگ‌های عمومی و تجاری با توجه به تردد بالا و استفاده در ساعات طولانی نیاز است توجه و دقت بیشتری صورت گیرد. عوامل مهم مورد توجه شامل موارد زیر می‌باشد :

تماس با ما

  • رعایت استانداردهای روشنایی
  • در نظر گرفتن کمیت و کیفیت نور و کنترل خیرگی
  • استفاده از کنترلرها و سنسورها برای مدیریت روشنایی
  • چیدمان لامپ
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و تعمیرات و نگهداری

رعایت استانداردهای روشنایی در نورپردازی پارکینگ

قدم اول در نظر گرفتن و رعایت استاندارهای روشنایی است. انجمن های نورپردازی این استانداردها را مشخص کرده و جداول توصیه ها و استانداردها در دسترس طراحان روشنایی قرار دارد.

بیشتر بخوانید :  بهترین مدل های نورپردازی سقف کاذب کناف

هنگام طراحی روشنایی ورودی‌ها و فضای کلی پارکینگ، توصیه می‌گردد رمپ‌ها و ورودی‌ها روشنایی بالاتری نسبت به منطقه اصلی داشته باشند. زیرا هنگامی که رانندگان از یک محیط به محیطی دیگر با اختلاف شدت روشنایی وارد می‌شوند، چشمان آن‌ها نمی‌تواند در مدت زمان کوتاهی با کنتراست ها سازگار شود و در نتیجه کوری لحظه‌ای ایجاد می‌شود.

بنابر این مهم است به این نکته توجه شود و در هنگام روز که شدت روشنایی بیرون زیاد است، نواحی ورودی باید از روشنایی بالاتری نسبت به مناطق پارکینگ برخوردار باشند تا چشم‌ها از نور طبیعی روز به محیط داخلی تاریک‌تر بتوانند خود را تطبیق داده و سازگار شوند.

و بر عکس لازم است از کنترل‌ها برای کاهش سطح نور بالا در شب استفاده کرد تا به رانندگان کمک کند تا هنگام خروج از فضای پارکینگ روشن به فضای تاریک‌تر خیابان بتوانند تطابق لازم را داشته باشند.

در نظر گرفتن کمیت و کیفیت نور

هنگام طراحی نورپردازی پارکینگ، معمولاً یک سطح نور یکنواخت برای فضای پارکینگ در نظر گرفته می‌شود. (IES ). همچنین به یکنواختی روشنایی و حذف سایه‌ها باید توجه شود. اگر کنتراست بین نواحی روشن و تاریک زیاد باشد دیدن افراد و وسایل نقلیه در مناطق تاریک‌تر دشوار می‌شود در نتیجه چیدمان منابع روشنایی با فاصله مناسب در طراحی نورپردازی بسیار اهمیت دارد.

بهتر است برای سقف و دیوارها رنگ‌های روشن در نظر گرفته شود، زیرا نورپردازی سقف‌ها و سطوح عمودی باعث افزایش نور منعکس شده در پارکینگ شده، سطح نور و یکنواختی نور در کف را بهبود می‌بخشد و همچنین عابران پیاده و چهره‌شان را بیشتر نمایان می‌کند.

عوامل دیگری که بلازم است در نظر گرفته شود، دمای رنگ نور، شاخص رندر رنگ و توزیع یکنواخت نور است. دمای رنگ نور، رنگ منبع نور را مشخص می‌کند که مقدار آن را بر حسب کلوین بیان می‌شود.

محدوده دمای رنگ نور از 4500 تا 6500 کلوین برای اکثر پارکینگ‌ها مناسب است. شاخص وضوح رنگ یا CRI به معنای توانایی نمایش دقیق رنگ جسم در زیر منبع نور است. شاخص وضوح رنگ از 0 تا 100 بیان می‌شود. شاخص وضوح رنگ بالاتر از 70 برای پارکینگ‌ها کافی است.

استفاده از کنترل کننده‌ها و سنسورهای حرکتی و زمان‌دار

استفاده از کنترل کننده‌ها برای تنظیم سطوح نور توصیه می‌شود. همانطور که گفته شد رمپ‌ها و مناطق ورودی به سطوح نور بالاتری در طول روز نیاز دارند، اضافه کردن حسگرهای نوری برای کاهش و یا افزایش شدت روشنایی در زمان مورد نیاز برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی کارآمد است.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی فضای سبز | طراحی روشنایی برای محیط های فضای سبز

همچنین اضافه کردن سنسورهای اشغال فضای پارک ماشین، و یا کاهش شدت روشنایی هنگام عدم تردد توصیه می‌شود. همچنین در زمان‌هایی که استفاده از پارکینگ کم است میتوان از سنسورهای حرکتی برای روشن کردن یک منطقه استفاده کرد.

نورپردازی کافی شاپ رادر این مقاله بخوانید.

چیدمان چراغ نورپردازی پارکینگ

چیدمان صحیح چراغ نورپردازی پارکینگ نه تنها بر مصرف انرژی بلکه بر ایمنی نیز تأثیر می‌گذارد زیرا با ایجاد یک نور یکنواخت و کاهش سایه‌ها دید بهتری را برای رانندگان و افراد فراهم می‌کند. همچنین چیدمان مناسب چراغ به عملکرد بهتر روشنایی و کنترل خیرگی کمک خواهد کرد. به منظور کاهش خیرگی و هدایت ماشین‌ها در مسیر ترافیک، جهت محور منابع نوری باید در همان جهت تردد قرار گیرد. جهت پارک (محور طولانی جهت بدنه خودرو) عموماً عمود بر جهت رانندگی است.

هنگام طراحی نورپردازی و چیدمان چراغ‌ها، استفاده از ابزارهای شبیه‌سازی روشنایی مانند دیالوکس کمک می‌کند تا طراحی روشنایی از نظر چیدمان لامپ و عملکرد مورد نیاز بررسی شود.

صرفه جویی در مصرف انرژی و تعمیرات و نگهداری

هزینه تجهیزات، نصب، نگهداری، مصرف انرژی، کارایی و طول عمر باید هنگام طراحی نورپردازی پارکینگ در نظر گرفته شود. پارکینگ‌های عمومی معمولاً از روز تا شب روشن هستند و تنها در زمان‌های خاصی فعالیت کمتر می‌شود، اضافه کردن کنترل کننده‌ها و سنسورهای حرکتی و زمان‌دار به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می‌کند.

همچنین هنگام انتخاب منابع نوری باید دقت شود منابعی تهیه شوند که دارای گارانتی بوده و طول عمر طولانی داشته باشند. از آنجاییکه فضای پارکینگ‌‌ها پر تردد است و گرد و غبار در هوا وجود دارد توجه به IP یا درجه حفاظت چراغ در مقابل گرد و غبار باید در نظر گرفته شود.

همچنین ممکن است هنگام شستشوی پارکینگ، چراغ‌ها در معرض پاشش آب قرار گیرند، لذا بهتر است درجه حفاظت چراغ در مقابل رطوبت نیز در نظر گرفته شود.

یک نظر ثبت کنید