021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

لامپ رشد گیاه چیست

لامپ رشد گیاه چیست؟ 10 مزیت استفاده از این لامپها

 لامپ رشد گیاه چیست ؟ استفاده از نور مصنوعی برای رشد گیاهان

میدانیم که ارزانترین و دردسترس ترین منبع برای رشد گیاهان نور خورشید و نور طبیعی است اما گاهی این منبع به میزان کافی در دسترس نیست و برای افزایش محصول و ارتقای صنعت کشاورزی نیاز به جایگزین احساس می‌شود.
با توجه به چرخه رشد گیاهان، بکارگیری منابع نوری کارآمد و استفاده صحیح از آن در چرخه زندگی گیاه ، گل‌دهی و باردهی، بسیار حائز اهمیت است.

در این مطلب از آراشید به موضوع کاربردی لامپ برای رشد بهتر گیاهان می پردازیم و توضیح می دهیم که لامپ رشد گیاه چیست.

نور و رشد گیاهان

نور بخش مرئی از طیف الکترومغناطیسی است که از طیف ماورای بنفش تا مادون قرمز را شامل می‌شود که تمام جنبه‌های رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. گیاهان از نور برای فوتوسنتز، انرژی رشد و رشد، گل دادن، مورفولوژی( شکل گیری) استفاده می‌کنند.

لامپ رشد گیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از لامپ می‏تواند پارامترهای رشد گیاه را بهبود بخشد. که البته این امر بستگی به عواملی مانند: نوع محصول، شرایط محیطی، دستور العمل نوری، و …. دارد و نیز باید دوره‏های روشنایی و تاریکی گیاهی به خوبی بررسی و درنظر گرفته شود. دوره‌های تاریکی و روشنایی بستگی به گونه‌ها و واریته‌های گياهان متفاوت است. برخی از آنها برای رشد و گل دهی نیازمند روزهای بلند و شب‌های کوتاه هستند و برخی نيازمند روزهای کوتاه و شب‌های بلند هستند و در عین حال گياهانی نيز به ساعاتی یکسان از هر دو نیازمندند.

 

جدول زیر برخی گیاهان آپارتمانی رایج بر اساس نیاز نوری را معرفی می نماید.

گیاهان آپارتمانی با نیاز نوری کم  گیاهان اپارتمانی با نیاز نوری متوسط  گیاهان آپارتمانی با نیاز نوری زیاد 
پیله آ بنفشه آفریقایی کروتون
برگ عبایی دراسنا لیندا
سینگونیوم اسپاراگوس کاکتوس
نخل اریکا سانسوریا حسن یوسف
آگلونما انواع فیکوس شفلرا
کراسولا انواع سرخس کاج مطبق

 

 

 

اكثر موارد كاربرد لامپ رشد گیاهان در سطوح كشاورزي صنعتي مي باشند در عین حال از آنها مي توان در پرورش گياهان خانگي برای فضاهایی که از نور خورشید بی بهره هستند، نيز بهره برد.

با توجه به اینکه کاشت گیاهان نیازمند فضایی وسیع می‌باشد و این امر در خیلی از مناطق در دسترس نیست، در کشاورزی صنعتی از فضاهای طبقه بندی شده برای کشاورزی استفاده می‌کنند که برای تامین نور مناسب برای این سوله ها نیاز به لامپ‌های مناسب رشد گیاه الزامی است.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی چیست ؟ صفر تا 100 نورپردازی

برای خرید وال واشر روی لینک کلیک کنید.

مزایای استفاده از لامپ رشد گیاه چیست ؟

استفاده از مزایای لامپ رشد گیاه چیست؟

  1. افزایش محصول
  2. کوتاه کردن چرخه رشد
  3. یکنواختی بهتر گیاهان
  4. استفاده بهتر از فضا
  5. افزایش و بهبود کیفیت محصول
  6. صرفه جویی در انرژی
  7. ضریب تکثیر بالا
  8. بقای بالاتر ریشه‌ها
  9. بهبود و کنترل فرایند بسط‌دادن
  10. گسترش و سرعت بخشیدن به فاز سخت شدن و شکل گیری گیاه را به همراه دارد.

مقاله نورپردازی چیست را بخوانید.

دمای رنگ نور متعارف لامپ‏ها برای رشد گیاهان

لامپ‏های موجود از دمای رنگ نوری 2200 کلوین برای لامپ سدیم پر فشار تا 5500 درجه کلوین برای لامپ‏های متال هالید را شامل می‏شوند.

  1. لامپ‏های سرامیکی متال هالید (CMD): منابع نوری هستند که انواع مورد استفاده آنان در کشاورزی به تازگی تولید شده است. مورد استفاده این لامپ ها برای توان نوری متوسط است.
  2. لامپ های متال هالید( MH) : رنگ نوری این لامپ ها از 3000 تا 7000 درجه کلوین است. به دلیل رنگ نوری این لامپ ها در موارد شبیه سازی نور بهار و تابستان در فضاهایی که از نور خورشید به میزان کافی بهره‏مند نیستند استفاده می شود.
  3. ترکیبی از لامپ متال هالید و بخار جیوه پر فشار: این ترکیب دو محدوده مهم قرمز و آبی را تولید می کند که استفاده بسیار زیادی در این تکنولوژی دارد. از معایب آن دقیق نبودن و غیر قابل کنترل بودن نور را می توان نام برد.
  4. لامپ بخار سدیم پر فشار (HPS) : از مزایای این لامپ بهره نوری و انرژی بالاست. همچنین این لامپ ها طول عمر بالایی دارند و به دلیل رنگ نوری زرد مایل به نارنجی در مواردی استفاده می‏شوند که شبیه سازی نور خورشید لازم باشد. از معایب این لامپ این است که به دلیل پایین بودن شاخص نمود رنگ، فرایند نظارت و کنترل رشد گیاهان را در گلخانه ها مختل می کند.
  5. لامپ های فلورسنت وcompact : این لامپ ها با رنگ نور گسترده از 2700 تا 7000 درجه کلوین و بهره نوری مناسب ، برای این تکنولوژی بسیار مناسب می باشند. از انواع استاندارد لامپ های فلورسنت و CFL برای رشد سبزیجات و جوانه زنی گیاهان (قبل از کاشت در خاک) و رشد گیاهان در محیط های سرپوشیده استفاده می‏شود.
  6.  LED ها یا دیودهای نوری: این لامپ ها به دلیل مزایای بسیار بالایی که دارند، از جمله: محدوده وسیعی از طول موج ها را در بر می گیرند، به راحتی قابل استفاده هستند، به راحتی قابل کنترل می باشند، دارای کیفیت نوری بسیار بالایی هستند، اتلاف انرژی بسیار کمی دارند و جهت پذیر هستند، به سرعت جایگزین انواع دیگر شده و سبب رشد و سرعت بخشیدن به این فناوری شده اند.
بیشتر بخوانید :  وال واشر چیست | کاربرد وال واشر در نورپردازی

راهنمای کامل نورپردازی اتاق نشیمن را در این مطلب بخوانید.

بررسی رشد گیاهان در طول موج های مختلف

  • طول موج مادون قرمز( بالا تر از 780 نانومتر) : در این طول موج تنها حرارت تولید می‌شود و اثری آن تحریک رشد بی رویه در گیاه است.
  • طول موج 700 نانومتر (محدوده نور قرمز) : در این طول موج حداکثر عملیات فوتو سنتز انجام می شود و این درحالی است که از جوانه زدن مجدد گیاه جلوگیری می کند.
  • طول موج حرکت نور قرمز به سمت نارنجی ( محدوده 660نانومتر): در این طول موج غنچه زنی گل و تولید برگ‌ها صورت می‌گیرد. در طول موج 665 نانومتر عملیات فوتوسنتز صورت می گیرد.
  • طول موج نور نارنجی( محدوده 610 نانومتر) : این طول موج تاثیری در فرایند فوتوسنتز ندارد.
  • طول موج رنگ زرد-سبز (محدوده 510 نانومتر): در این طول موج و حدود طول موج 485 نانومتر تنها کمی رنگدانه‌های زرد جذب می‌شوند.
  • طول موج رنگ آبی( محدوده 430 تا 440 نانومتر): در طول موج 440 نانومتر عملیات رنگ دانه انجام می‌شود . این طول موج حداکثر بازدارنده حشرات مضر است . در طول موج 430 نانومتر عمل فوتوسنتز در حداکثر میزان خود است.
  • طول موج UV-A( محدوده 400 تا 315 نانومتر) : در این طول موج برگ‌ها ضخیم شده و رنگ دانه و کاروتوئید تولید می‌شود. این طول موج هم بازدارنده حشرات مضر می‌باشد.
  • طول موج ) UV-B محدوده 280 نانومتر) : این طول موج برای گیاه مضر بوده و در شدت زیاد سبب تخریب یکنواختی عمل رشد می شود.
  • طول موج UV-C( محدوده 100 نانومتر): این طول موج نابود کننده کل گیاه است.

نتیجه ای که از بررسی رفتار گیاهان در طول موج های مختلف حاصل می شود نشان دهنده این مطلب است که در فاصله طول موج آبی یعنی 400 تا 500 نانومتر بهترین نور برای گیاهان سبز و سبزیجات می‌باشد که عملیات رشد برگ‌ها انجام می شود.در طول موج نور قرمز یعنی محدوده 610 تا 720 نانومتر بهترین نور برای پرورش گل، گل دهی و عملیات فوتوسنتز در گیاه است.

اگر هنوز هم نمی‌دانید لامپ رشد گیاه چیست می‌توانید زیر همین مقاله برای ما کامت بگذارید.

یک نظر ثبت کنید