021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی منزل

نورپردازی منزل | 20 تکنیک اصولی همراه با مشاوره رایگان برای فضای مسکونی

نورپردازی منزل

خانه یک چالش منحصر به فرد برای روشنایی مناسب است. خانه فضایی چند منظوره است. نورپردازی محل سکونت مستلزم برنامه‌ریزی و طراحی مدبرانه و دقیق است.

نور مناسب سبب تفاوت در احساس فرد نسبت به خانه خود می‌شود. به اتاق‌ها درام و زیبایی می‌افزاید، اتاق‌های کوچک‌تر را بازتر و دل‌بازتر به‌نظر می‌آورد و به اتاق‌های بزرگ‌تر احساس دنج و جذابی می‌بخشد. نورپردازی مناسب به صاحبان خانه اجازه می‌‍دهد تا از خانه خود تا حد امکان لذت ببرند.

راهنمای طراحی روشنایی نورپردازی منزل

اهداف طراحی نورپردازی منزل:

کمیت و کیفیت نور، تاثیری که روی افراد، اشیا و ظاهر فضا می‌گذارد، همگی از عوامل موثر در طراحی نورپردازی موفق هستند. یک طراح باید در هنگام توسعه طرح نورپردازی ، ویژگی‌های کلیدی مختلفی را در نظر بگیرد، از جمله: طول عمر لامپ، کارایی سیستم، حفظ لومن، رندر رنگ و ظاهر، یکپارچه سازی و کنترل نور روز، توزیع نور، نقاط مورد علاقه، هزینه، کنترل سیستم و انعطاف پذیری.

یک طرح خوب و کارآمد اهداف زیر را دنبال می‌کند:

  • محیطی گرم و دلنشین ایجاد و در عین حال آن را کاربردی و ایمن می‌نماید.
  • ادغام و متعادل کردن نور محیطی، وظیفه‌ای و تاکیدی در هر اتاق برای ایجاد تنظیمات و حالات مختلف.
  • یک مسیر روشنایی در خانه ایجاد می‌کند تا امکان انتقال راحت و حرکت از اتاقی به اتاق دیگر فراهم شود.
  • با برجسته کردن مناطق مورد علاقه و جزئیات معماری، شخصیت فضای زندگی را تقویت و برجسنه می‌کند.
  • یک طرح روشنایی انعطاف پذیر شما را از صبح تا غروب حمایت کرده و سیستمی که نگهداری آن آسان باشد فراهم می‌کند.
  • به مسائل مربوط به کارآیی انرژی و صرفه جویی آن رسیدگی می‌کند.

راه های ورودی

بیرون یا ورودی خانه باید به خوبی برای پذیرایی از مهمانان و شناسایی بازدیدکنندگان روشن باشد. در داخل، نور محیط باید فضایی دلپذیر را فراهم کند و از عبور ایمن به سایر مناطق خانه اطمینان حاصل کند. وسایل نصب شده روی سقف برای ارائه نور محیطی ملایم و گرم برای شما و پذیرایی از میهمانان گزینه‌های عالی هستند.

راه پله و راهرو

راه پله‌ها و راهروها دو قسمت از خانه هستند که برای ایمنی باید به خوبی روشن شوند. یک تکنیک موثر برای روشنایی این مناطق، وال واشینگ، چراغ‌های خطی قرنیز و دیواری  است که هم راه حل کارآمدی هستند و هم فرم و فضا را تعریف می‌کنند و در عین حال بافت را برجسته کرده و به صورت بصری اندازه اتاق را افزایش می‌دهند و فضا را سبک‌تر و بازتر می‌کنند.

بسته به فاصله وسایل، نورپردازی روی دیوار ممکن است ظاهری متنوع و پوسته پوسته یا حتی یک “شستشوی” نور داشته باشد.

اتاق‌های خدمات

نور یکنواخت خوب محیطی، مانند روشنایی توکار، معمولاً برای اتاق خدمات کافی است. با این حال، اگر بخش‌های کاری خاصی مانند مرتب‌سازی و ترمیم وجود دارد، یک مسیر نورپردازی را با چراغ‌های آویز باید در نظر گرفت تا سطح روشنایی بیشتری در این منطقه ایجاد شده و رنگ و ظرافتی به فضا اضافه گردد.

حمام

ایمنی، عملکرد و زیبایی شناسی ملاحظات اولیه هنگام روشنایی حمام هستند. نور باید به اندازه کافی باشد، حتی در شب، تا بتوان با خیال راحت در اطراف حرکت کرد. نور یکنواخت و بدون سایه اجازه میدهد تا فضایی ایدهآل برای نظافت ایجاد شود.

استفاده از چراغ‌های LED  توکار  نوری راحت و بدون تابش خیره کننده ایجاد می‌کند. باید توجه داشت که برای قسمت‌های مختلف حمام به نورهای خاص آن قسمت نیاز داریم و همچنین در محیط‌های خیس و مرطوب باید به IP منابع نوری توجه شود.

اتاق خواب

در اتاق خواب، مهم است که بر روحیه کلی استفاده کننده تمرکز کنید. نورپردازی باید برای حالات مختلف با استفاده از ترکیبی از نور محیطی و وظیفه‌ای انعطاف پذیر باشد تا روشنایی کافی برای خواندن و سایر کارها را فراهم کند.

اتاق‌های کوچک‌تر و با رنگ روشن ممکن است به نور محیطی زیادی نیاز نداشته باشند، زیرا ممکن است بازتاب کافی از لایه‌های دیگر نور برای جبران وجود داشته باشد.

اتاق‌های بزرگ‌تر با سطوح تیره‌تر ممکن است به نور محیطی بیشتری نیاز داشته باشند، زیرا رنگ‌های تیره نور بیشتری را جذب می‌کنند.

از نورپردازی تاکیدی می‌توان برای برجسته کردن آثار هنری و جزئیات معماری استفاده کرد. استفاده از روشنایی در نزدیکی بالای تخت، با سوئیچ یا دیمر در نزدیکی آن، برای برجسته کردن تخت و فراهم کردن نور برای خواندن توصیه میشود. از دیمرها برای کنترل سطوح مختلف نور استفاده می‌شود، بنابراین اتاق می‌تواند به صورت دلخواه با حالات مختلف سازگار شود.

بیشتر بخوانید :  چراغ دفنی چیست ؟ انواع مدل های مختلف و نحوه نصب آنها

هنگام نورپردازی فضای مسکونی لازم است به نکات زیر توجه شود:

  • اندازه و شکل فضا
  • الگوهای ترافیک در خانه
  • نورپردازی منزل در اتاق: تقریباً همیشه در هر فضا نوعی کار وجود دارد و برخی از کارها به نور بیشتری نسبت به سایرین نیاز دارند.
  • ارتفاع و شکل سقف: نور از این سطوح منعکس می‌شود و به سطح نور محیط در اتاق کمک می‌کند.
  • سن افراد ساکن در فضا: هر چه سن ما بالاتر می‌رود، بیشتر تحت تأثیر تابش خیره‌کننده قرار می‌گیریم.
  • رنگ دیوارها: دیوارهای تیره تر نور بیشتری را جذب می‌کنند و ممکن است به سطوح بالاتری از روشنایی نیاز داشته باشند
  • آثار هنری و مناطق برجسته: تعیین قطعات و مکان‌هایی که باید برجسته شوند به تعیین تعداد نورهای تاکیدی مورد نیاز کمک می‌کند.
  • خانواده چراغ‌ها: چراغ‌های توکار، چراغ‌هایی که به‌عنوان نورهای تاکیدی قابل تنظیم استفاده می‌شوند و وال واشرها باید از نظر اندازه و حالت و همچنین نوع لامپ‌ مشابه باشند.

 

نورپردازی فضاهای مسکونی

 

رنگ، انعکاس و کنتراست:

مردم زمان بیشتری را در خانه می‌گذرانند و انتظارات زیادی از آن دارند . مکانی برای کار، مکانی برای معاشرت، مکانی برای استراحت. نور یک عنصر کلیدی در یک خانه امن، راحت و جذاب است. بهترین نورپردازی در معماری فضا ادغام می‌شود: تقویت تصور معمار از فضا، تقویت فعالیت‌های رخ داده در فضا و برجسته کردن مناطق برجسته از یک نورپردازی در منزل خوب حاصل می‌شود.

نورپردازی منزل باید مکمل سبک زندگی صاحبان خانه باشد. کمیت و کیفیت نور، تأثیری که در مورد خانه ایجاد می‌کند و تأثیراتی که بر اشیاء داخل آن می‌گذارد، همه عواملی در احساس آنها نسبت به خانه خود هستند.

هنگام روشنایی منازل، رویکرد “یک اندازه متناسب برای همه” ناموفق است، زیرا اتاق‌های مختلف به نور و کنترل‌های متفاوتی نیاز دارند. مهم است که خانه به خانه، اتاق به اتاق کار شود تا معیارهای طراحی نور خاص با انعطاف کافی برای لمس شخصی تعیین گردد.

طراحی نور باید ساده نگه داشته شود تا از شلوغی بصری جلوگیری شود. از خانواده‌ای از نورها برای انسجام در طراحی استفاده شود. لایه بندی نور، محیطی (عمومی)، وظیفه‌ای، تاکیدی و تزئینی برای به دست آوردن بهترین تعادل نور در فضا مهم است.

نورپردازی معمولاً 12 تا 15 درصد از برق مصرفی خانه را مصرف می‌کند. کنترل‌های کم‌نور همچنین می‌توانند با کاهش سطوح نور برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی و افزایش عمر انواع لامپ، ایجاد حالت‌های متفاوت در یک فضا و تغییر شدت نور متناسب با وظایف و فعالیت‌های خاص، هزینه‌های انرژی را کاهش دهند.

تقریبا همه سیستم‌های روشنایی فعلی را می‌توان با کنترل کم نور کار کرد. یک طراح روشنایی هنگام توسعه طرح‌های روشنایی باید ویژگی‌های کلیدی مختلفی را در نظر بگیرد، از جمله عمر لامپ، کارایی سیستم، نگهداری لومن، نمایش رنگ و ظاهر، یکپارچه‌سازی و کنترل نور روز، توزیع نور، نقاط مورد علاقه، هزینه، کنترل سیستم و انعطاف پذیری و راه حل مناسبی برای روشنایی ارائه دهد.

چراغ گچی روکار را از این صفحه بخرید.

اهمیت دمای رنگ نور در نورپردازی منزل

 

دمای رنگ نور (Correlated Color Temperature):

دمای رنگ همبسته یا CCT، معیاری برای اندازه‌گیری ظاهر رنگ نور لامپ هنگام روشن شدن است. به همه لامپ ها دمای رنگ بر اساس رنگ نور ساطع شده داده می‌شود.

نور سفید به سه دسته کلی تقسیم می‌شود: گرم، خنثی( نچرال) و سرد که بر حسب کلوین (K) اندازه‌گیری می‌شود. نور سفید با نور شمع زرد مانند،  “سفید گرم” نامیده می شود (زیر 3000K ) که رنگ‌های قرمز و نارنجی را تقویت می‌کند، آبی را مات می‌کند و رنگ زرد را به سفید و سبز اضافه می‌کند.

سفید خنثی  K 3500 -4000 بیشتر رنگ ها را به همان اندازه تقویت می کند و بر زرد یا آبی تأکید نمی‌کند. سفید مایل به آبی، مانند نور ماه روی برف، “سفید سرد” در نظر گرفته می شود (بالاتر از 4000K ) آبی را تقویت می کند، قرمزها را مات می‌کند و رنگ مایل به آبی را به سفید و سبز می‌دهد.

نور گرم فضا را کوچک‌تر، راحت‌تر و آشناتر می‌سازد، جایی که نور خنک‌تر باعث می‌شود فضاها جادارتر به نظر برسند.

قيمت لاين نوري را در این صفحه ببینید.

 

شاخص نمود رنگ (CRI):

شاخص نمود رنگ یا CRI، معیاری است برای اینکه چگونه یک منبع نور رنگ اشیا را در مقایسه با نحوه نمایش یک منبع نور مرجع همان رنگ‌ها را نشان می‌دهد. CRI می‌تواند برای مقایسه منابع از همان نوع و CCT استفاده شود.

بیشتر بخوانید :  نورپردازی مغازه | 4 نکته مهم همراه با مشاوره رایگان برای ویترین

پالتی از رنگ های خاص استفاده می شود و محاسبه CRI تفاوت بین هر نمونه رنگی است که توسط منبع نور آزمایشی و منبع مرجع روشن می‌شود. گروه نمونه‌ها به طور میانگین محاسبه می‌شود و امتیازی بین 0 تا 100 در نظر گرفته می شود که 100 بهترین تطابق بین منابع نور است.

هر چه CRI منبع نور بالاتر باشد، رنگ‌های بهتر و طبیعی‌تر ظاهر می‌شوند.

جهت خرید لامپ اس ام دی خطی کلیک کنید.

انعکاس:

انعکاس نور از سطوح مختلف داخل فضا (نورپردازی منزل) باید در طراحی نور در نظر گرفته شود. هنگامی که از سطوح با بازتاب بالاتر استفاده می‌شود، نور به فضا بازتاب می‌شود و سطوح روشنایی بالاتری ایجاد می‌شود. بازتاب نور بر اساس مقیاس 0، جذب نور کل سطح، تا 100، بازتاب کل نور است.

مواد بازتابی پخش شده، مانند آلومینیوم براق، دارای انعکاس بالا، هرچند پراکنده، 5 تا 10 درصد نور هستند.

بازتابنده‌های ساده مانند یک دیوار سفید، روشنایی یکنواخت و پس‌زمینه‌های انعکاسی خوبی برای فضاهای کوچک‌تر و شخصی ایجاد می‌کند. علاوه بر کاهش هزینه های انرژی، سطوح سفید و منعکس کننده نور به کاهش سایه‌های قفسه ها و اجناس روی هم کمک می‌کند.

اگر نمی دانید وال واشر چیست روی لینک کلیک کنید.

 

روشنایی فضاهای مسکونی

 

نسبت کنتراست:

محیط‌های خانه باید باعث شود ساکنان احساس راحتی کنند و در عین حال اجازه انجام کارهای مهم را داده و در عین حال به قسمت‌های کلیدی خانه تاکید ‌کند. صرفاً افزایش روشنایی یا نورپردازی منزل نه تنها اتلاف انرژی است، بلکه مؤثر نیز نیست. نکته کلیدی، لایه بندی نور و استفاده از کنتراست در سراسر فضا است.

چهار لایه اصلی روشنایی وجود دارد:

  1. روشنایی عمومی که به آن محیطی نیز می‌گویند
  2. نورپردازی تاکیدی
  3. نورپردازی وظیفه
  4. نورپردازی تزئینی

IESNA بر اساس نوع نور، نوع فضا، نوع افراد و نحوه استفاده از نور، توصیه‌هایی برای سطوح روشنایی دارد. با لایه‌بندی این نوع نورها، عمق و عملکرد به فضا اضافه می‌شود.

کنتراست با استفاده از افزایش روشنایی در انواع مختلف نور، معمولاً وظیفه‌ای و تاکیدی، برای تأکید بر موارد برجسته در برابر سطوح نور عمومی به دست می‌آید. می‌توان از تضاد برای ایجاد سلسله مراتب بصری در داخل فضا استفاده کرد که باعث می‌شود توجه به مناطق خاصی بر اساس نسبت کنتراست جلب شود و نگاه روی آنها متمرکز شود.

به عنوان مثال، نسبت کنتراست 2:1، با روشنایی تاکیدی دو برابر روشن تر از سطح روشنایی عمومی، کنتراست به سختی قابل تشخیص ایجاد می‌کند. در حالی که نسبت کنتراست 30:1 یک اثر کانونی قوی روی آیتم‌های کانونی ایجاد می‌کند.

نورپردازی گزینه‌های زیادی دارد که با ترکیب آن‌ها، سطوح نور و نسبت کنتراست توصیه شده، نتیجه نهایی فضایی با زیبایی بصری بالا، عمق و ابعاد حاصل می‌شود.

جهت مشاوره نورپردازی روی لینک کلیک کنید.

عملکرد نوری نورپردازی منزل

الزامات عملکرد برای لامپ ها و چراغ‌های یکپارچه:

  1. ظاهر بصری نور بر روی یک سطح
  2. عملکرد عددی، سطح نور، و کارایی
  3. ظاهر بصری و کنترل تابش خیره کننده خود لامپ

 

لایه های نور

چهار لایه نور معمولاً در نورپردازی مسکونی استفاده می‌شود: نور عمومی (همچنین محیطی نیز نامیده می‌شود)، نورپردازی وظیفه، روشنایی تاکیدی، و نورپردازی تزئینی. ترکیب و متعادل کردن این نوع نورپردازی به فضا جذابیت بصری می‌بخشد و محیطی آرام‌بخش تر، کارا و دعوت کننده‌تر ایجاد می‌کند.

روشنایی عمومی

روشنایی عمومی منبع اصلی روشنایی در یک فضا است. این سطح با نور یکنواخت و پایه روشنایی به راحتی می‌تواند به کانون کاهش انرژی تبدیل شود، زیرا سطح نور سایر وسایل را می‌توان کاهش داد.

میزان نور توصیه شده برای روشنایی عمومی 30 تا 50 فوت کندل است. این میزان روشنایی کلی، به طور خاص برای مسیر‌یابی و وظایف عمومی را فراهم می کند. نور محیطی باید سطح روشنایی راحتی را تامین و حس آرامش و وسعت را ایجاد کند. سطح نور باید در تمام فضا یکنواخت، یکپارچه و طبیعی باشد. یک راه ساده برای دستیابی به این هدف، چیدمان ابزارهای نصب توکار با استفاده از بازتابنده ها، بافل ها و برش‌های لنزدار در موقعیت‌های همپوشانی است. نورپردازی محیطی یا وال واشینگ به تعریف فضاها کمک می‌کند، نور عمودی را فراهم می کند و فضا را بزرگتر نشان می‌دهد.

نورپردازی عمودی که با دیوارکوب یا وال واشر انجام می‌شود، محیطی دلپذیر ایجاد می‌کند و به دید و تاثیر بصری فضا می‌افزاید. مهم است که سطوح عمودی برای راحتی بصری، وسعت و نشانه‌های بصری و جهت دار روشن شوند.

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.