021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

وال واشر چیست

وال واشر چیست | کاربرد وال واشر در نورپردازی

وال واشر چیست

وال واشینگ یا شستشوی دیوار یک تکنیک نورپردازی است که در آن منبع نور در سقف یا کف با فاصله تعریف شده از دیوار قرار می‌گیرد. به این ترتیب، نور می‌تواند به طور مساوی و یکنواخت روی دیوار بتابد. این تکنیک یک نور یکنواخت و یکدست را فراهم می‌کند به طوری که سایه‌ها و نقص ها از دیوار محو می‌شوند. فاصله‌ای که باید در نظر گرفته شود همیشه به مشخصات وال واشر و محل قرار گرفتن آن بستگی دارد.

منابع نوری مختلفی برای ایجاد این تکنیک ارائه شده است که می‌توان از آنها برای شستشوی دیوار استفاده کرد. که به این منابع نوری اصطلاحا وال واشر گفته می‌شود. یکی از جنبه‌های مهمی که در شستشوی دیوارها باید مورد توجه قرار گیرد این است که وال واشر در فواصل منظم به سقف یا کف نصب شود. این فاصله میزان روشنایی سطح را تعیین می‌کند.

وال واشینگ با light grazing چه تفاوتی دارد؟

light grazing یک تکنیک نورپردازی است که در آن نور غیر مستقیم در کف یا سقف با فاصله کمتری از دیوار قرار می‌گیرد و به منظور نشان دادن جزئیات و بافت دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این تکنیک نورها از کف یا سقف و از فاصله نزدیک به دیوار تابانده می‌شوند تا پرتو نور با زاویه باریکی به دیوار بتابد. این زاویه با ایجاد سایه چشم را به سمت بافت دیوار می‌کشاند.

ولی در وال واشینگ فاصله Wall washer از دیوار بیشتر و زاویه پرتاب نور باز است و کل دیوار یکنواخت روشن می‌شود.

بیشتر بخوانید :  L70 و LM79 و LM80 و TM21 چه هستند و چه تفاوتی با هم در روشنایی و نورپردازی دارند؟

موارد استفاده از وال واشر چیست ؟

زمانی از Wall washer استفاده می‌کنیم که می‌خواهیم تمرکز نگاه را به دیوار روبرو جلب کنیم. با این تکنیک نورپردازی، نور به صورت یکدست بر روی دیوارهای مات منعکس می‌شود و باعث می‌شود که اتاق روشن و ملایم به نظر برسد. به عبارت دیگر، شستشوی دیوار می‌تواند فضای باریکی مانند راهرو را بزرگتر نشان دهد.

این مزیت بزرگ نورپردازی غیرمستقیم است و از آنجایی که نور را در قسمت‌های خاصی از محیط منعکس می‌کنیم، می‌توانیم فضا را به میزان قابل توجهی بزرگ نشان دهیم. به معنای دیگر در تکنیک استفاده از وال واشر، توجه بیشتر به تأثیر نور بر فضا و معماری ساختمان است.

با طراحی نورپردازی صحیح، تاثیر یک دیوار روشن جذاب خواهد بود. با تکنیک وال واشینگ همچنین می‌توان بر یک شی خاص مانند یک نقاشی بر روی یک دیوار تأکید بیشتری داشت و در نتیجه چشم ها را به به منطقه خاص متمرکز نمود. همچنین در طراحی نورپردازی برای تأکید بر اندازه یک ساختمان از این چراغ استفاده می‌شود. استفاده از تکنیک وال واشینگ هم در فضای داخلی و هم در فضای بیرونی کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید: نورپردازی مغازه

نحوه استفاده از وال واشر

بهترین نحوه استفاده از Wall washer نصب چراغ ها در سقف یا بالای دیوار مورد نظر است. ارتفاع دیوار و سقف تعیین کننده است و مشخص میکند که از چه چراغی باید استفاده کرد و فاصله لامپ از دیوار و زاویه آن چقدر باشد.

بیشتر بخوانید: نورپردازی اتاق نشیمن

مراحل طراحی با وال واشر چیست ؟

ابتدا باید هدف از نورپردازی را مشخص کرد:

  1. آیا می خواهید یک قطعه کوچک از اثر هنری یا یک دیوار کامل را روشن کنید؟
  2. آیا می خواهید توجه را به جزئیات خود دیوار جلب کنید؟
  3. یا می‌خواهید فضای اتاق را بزرگ‌تر کنید؟ با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید شروع کنید به این که چه تجهیزات نورپردازی را برای پروژه نیاز دارید.
  4. چراغ‌ها باید بصورت توکار نصب شوند و یا روکار و یا لازم است از ریل با چندین منبع تغذیه خطی استفاده شود؟
  5. در نهایت باید فاصله‌ چراغ‌ها از دیوار چقدر باشد؟
بیشتر بخوانید :  نورپردازی منزل | 20 تکنیک اصولی همراه با مشاوره رایگان برای فضای مسکونی

برای دیدن انواع ریل چراغ مگنتی روی لینک کلیک کنید

انواع چراغ‌های وال واشینگ

انواع چراغ وال واشر چیست ؟ دو نوع اصلی شستشوی دیوار وجود دارد:

  • Wall washer خطی
  • چراغ با نور متمرکز

وال واشرهای خطی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که یک منطقه بزرگ را به طور یکنواخت روشن می‌کنند، در حالی که نورهای متمرکز بیشتر جلوه spotlight” “دارند. وال واشرها به طور یکدست مناطق وسیع را روشن می‌کنند.

آراشید تیم مهندسی روشنایی آماده ارائه انواع خدمات نورپردازی است.

نتیجه و سخن آخر اینکه:

در این مطلب به وار واشر چیست و چه کاربردی دارد پرداختیم.

نورپردازی‌های با روش وال واشینگ برای تقویت و برجسته کردن هر ساختار معماری عالی است. بسته به هدف طراح نورپرداز از این تکنیک استفاده می‌شود. در نورپردازی فضای باز نشان دادن ارتفاع بنا در نورپردازی نما با این تکنیک به خوبی انجام می‌شود. بنابراین، برای اینکه در پروژه های نورپردازی خود المان‌های معماری را برجسته کنید، از Wall washerها به موثرترین شکل ممکن استفاده کنید.

برای مشاوره نورپردازی رایگان حتما روی لینک کلیک کنید.

یک نظر ثبت کنید