021-22913067 INFO@ARASHIDLIGHT.IR

مشاوره رایگان: 22913067

نورپردازی رستوران

نورپردازی رستوران |ایده های جدید برای آرامش بیشتر رستورانها

نورپردازی رستوران

یکی از مهمترین ویژگی های طراحی رستوران نورپردازی آن است. نورپردازی رستوران می‌تواند فضای آن را بزرگتر نشان داده و یا فضایی آرامش بخش خلق کند.

  • اما چرا نور رستوران اینقدر مهم است؟
  • از کجا بدانیم  چه نوع نورپردازی با چه شدت نوری و چه دمای رنگ نوری برای چه فضایی مناسب است؟
  • و آخرین فن آوری‌ها برای کمک به روشنایی رستوران‌ها چیست؟

روش‌های اصلی نورپردازی رستوران

سه نوع نورپردازی اصلی وجود دارد:

  1. نور محیطی
  2. نور وظیفه ای یا موضعی
  3. نور تاکیدی

که هر کدام هدف متفاوتی را دنبال می‌کنند و می‌توانند از طریق منابع نوری مختلف اجرا شوند.

روشنایی محیطی منبع اصلی روشنایی در یک فضاست و می‌تواند از نور طبیعی تامین شود یا با استفاده از منابع نور مصنوعی تامین شود. این روشنایی به افراد اجازه می‌دهد تا به راحتی اطراف را ببینند و حرکت کنند.

نور موضعی به مشتریان و کارکنان اجازه می‌دهد تا عملکردهایی را انجام دهند که ممکن است به منبع نور متمرکزتری نیاز داشته باشند، مانند خواندن منو یا آشپزی. نورهای موضعی را می‌توان بوسیله چراغ‌های آویز و یا چراغ‌های ریلی سقفی تامین کرد

نورپردازی تاکیدی به فضا جذابیت بخشیده و برای ایجاد نقاط کانونی استفاده می‌شود. از نور تاکیدی برای برجسته کردن قطعات آثار هنری، تابلو‌ها، مجسمه‌ها و یا تامین روشنایی جزیره‌‌های تزئینی یا تاباندن نور به مناطق خاص مانند: میز دسر، سالاد، نوشیدنی و …….استفاده می‌شود.

اگر نیازمند نورپردازی منزل هستید ما در تیم آراشید در ارائه خدمات پیشرو هستیم.

چگونه نور رستوران بر خلق و خوی مشتریان تأثیر می‌گذارد؟

سطوح مختلف نور را می‌توان به منظور تنظیم حال و هوای رستوران یا فست فود و کافی شاپ استفاده کرد. این به این معنی است که مشتریان می‌توانند با انتخاب‌های صحیح روشنایی به این فضاها جذب و یا  از آن دور شوند.


بیشتر بدانید: روشنایی خطی چیست

نور کم

نور کم می‌تواند آرامش بخش و رمانتیک باشد و مشتریان را ترغیب به ماندن طولانی‌تر کند. به یک شام با نور شمع در یک رستوران رسمی فکر کنید. طراحی این فضا معمولا با چراغ‌های آویز در بالای میز با دیمر اجرا می‌شود.

بیشتر بخوانید :  چراغ مگنتی چیست؟

نور کم صمیمیت بیشتری ایجاد می‌کند زیرا بخش‌هایی که روشن می‌شوند در گرداگرد میز، به مشتریان این امکان را می‌دهند که احساس کنند از سایر مهمانان اتاق جدا شده‌اند. توجه داشته باشید که مهم است، حتی در محیط هایی با نور کم، روشنایی محیطی کافی برای انجام آسان و ایمن وظایف اصلی مثل راه رفتن، در نظر گرفته شود.

 

نورپردازی رستوران

 

برای خرید چراغ خطی روی لینک کلیک کنید.

روشنایی درخشان (نور متوسط و زیاد)

نورهای درخشان تحریک بیشتری نسبت به نور کم به وجود می آورند. این بدان معنی است که مشتریان بیدار و هوشیار خواهند بود. نور روشن برای پذیرایی جلسات کاری در رستوران، فضاهای پر انرژی مانند آب میوه ‌فروشی‌ها، کافه‌ها یا رستوران‌های خانوادگی و یا فست فودها مناسب است.

این نورپردازی رستوران را می‌توان با استفاده از روشنایی روز توسط پنجره‌های بزرگی که نور طبیعی را وارد می‌کنند یا منابع نور مصنوعی سقفی و آویز به دست آورد.

 

نورپردازی درخشان

 

نورپردازی رستوران برای زمان های مختلف روز

هنگام تصمیم گیری در مورد نحوه نورپردازی رستوران، به خاطر داشته باشید که می‌خواهید نورپردازی شما در طول روز چه نوع خلق و خوی ایجاد کند. ساعت کار رستوران شما چقدر است؟

اگر یک غذاخوری یا کافی شاپ را اداره می‌کنید و بیشترین فروش خود را در شلوغی صبحگاهی دارید، از همان نوع نورپردازی که یک رستوران رمانتیک یا رستوران شبانه استفاده می کند، استفاده نمی‌کنید.

و اگر کسب‌وکاری دارید که برای چندین وعده غذایی باز است، می‌تواند ارزشش را داشته باشد که نور خود را برای صبحانه، ناهار، شام یا سایر خدمات غذایی تنظیم کنید. حالا سوال این است که شدت روشنایی و دمای رنگ نور برای هر یک از وعده های غذایی که در رستوران سرو می شوند باید چگونه باشد؟

چراغ مگنتی روکار را از اینجا ببینید.

صبحانه

باید از نور درخشان برای سرو غذا در اوایل روز استفاده شود. در صبح، مشتریان برای بیدار شدن و خواندن روزنامه در حین لذت بردن از قهوه، به نور درخشان نیاز دارند. نور طبیعی منبع ایده آل برای این زمان است.

بیشتر بخوانید :  روشنایی یا چراغ خطی چیست و چگونه می‌تواند مفید باشد

 

ناهار

سرویس‌های ناهار باید نور متوسطی داشته باشند. همچنین سطوح روشنایی ببیشتر مخصوصاً برای  فست فود و رستوران های سلف سرویس مناسب است، جایی که مردم برای غذا خوردن نمی‌نشینند و یا کوتاه می نشینند و سریع چیزی می‌گیرند.

یا می‌خورند و خارج می‌شوند.  نورپردازی حتی می‌تواند به ایجاد نرخ گردش سریع‌تر و ورود و خروج مشتریان کمک کند، بنابراین اگر می‌خواهید شلوغ‌ترین سرویس غذای شما سریع‌تر انجام شود، این را در نظر داشته باشید.

 

شام

رستوران‌هایی که بیشتر فروش خود را در خدمات شام انجام می‌دهند، معمولاً سعی می‌کنند فضای آرام تری داشته باشند، صرف نظر از اینکه رستوران معمولی یا مجلل باشد یک نور ملایم و آرامش بخش می‌تواند ساعات پایانی یک روز پر کار را لذت بخش کند. زمان شام محبوب‌ترین زمان برای بیرون رفتن برای صرف غذا است، زیرا مشتریان می‌توانند بعد از  یک روز شلوغ، استراحت کنند.

وقتی نورپردازی رستوران و فضا دلچسب باشد، مهمانان شما ممکن است زمان بیشتری بمانند و به دنبال آن سفارش بیشتری داشته و سود بیشتری به شما بدهند.

 

 

سناریوهای مختلف نورپردازی برای رستوران 

انواع مختلفی از نورپردازی وجود دارد که می‌توانید هنگام طراحی نورپردازی رستوران در نظر داشته باشید. همچنین ممکن است لازم باشد مناطق مختلف ساختمان خود را به طور متفاوتی نورپردازی کنید تا در زمان های مختلف روز نور مناسب تامین شده و از نور روز هم بهره کافی را ببرید.

 

منابع تامین روشنایی

چراغ‌های متنوعی برای تامین روشنایی رستوران‌ها وجود دارد. از چراغ‌های خطی توکار، روکار، آویز، چراغ های ریلی با نورهای قابل تنظیم، چراغ های روی میز، شمع ها و منابع دیگر با توجه به نوع رستوران می‌توان استفاده نمود.

 

روشنایی طبیعی

نور طبیعی نه تنها یک روش مناسب و سالم برای روشن کردن رستوران است ، بلکه رایگان است. اگر می‌توانید با بهره‌گیری از پنجره‌های بلند، درها با پانل‌های شیشه‌ای بزرگ و نورگیرها از نور روز استفاده کنید. قسمت های نشیمن و میزها را در اطراف محیط رستوران خود در کنار پنجره ها قرار دهید، اما توجه داشته باشید که مشتریان را مستقیماً در کنار درها قرار ندهید، زیرا ممکن است با نسیم سرد یا ترافیک رفت و آمد راحت نباشند.

با عرض پوزش، فرم نظر در این زمان بسته شده است.